Studie: groot onderdeel marketingbudget van merken gaat naar online influencers

27/01/16 om 14:46 - Bijgewerkt om 14:52

Sterren van de sociale media en bloggers zijn een grote slokop van het marketingbudget van heel wat merken. De reden hiervoor is dat consumenten aangeven dat ze meer aandacht schenken aan merken die werken met 'authentieke' en 'oprechte' stemmen. De samenwerking met influencers gaat het komende jaar alleen nog maar stijgen.

Studie: groot onderdeel marketingbudget van merken gaat naar online influencers

The Blonde Salad als Pantene ambassadeur © Blonde Salad

Ook al heb je nog nooit gehoord van het woord 'influencer', je hebt ongetwijfeld al Instagramfoto's, reclamespots of blogposts zien passeren met het gezicht van een influencer als lokmiddel voor een bepaald merk.

De samenwerkingen met deze invloedrijke sociale mediafiguren zijn zo waardevol voor de merken, dat ze er heel wat budget tegenaan gooien. Een nieuwe studie van de Fashion and Beauty Monitor zet wat cijfers op een rijtje. Ze ondervroegen 300 marketeers uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Ontdek hier de bevindingen en doe er je voordeel mee.

De invloed van de influencers in cijfers

  1. 57 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze een Influencer Marketing strategie hebben en 21 procent van ging er een opstarten binnen de twaalf maanden. Een kwart van de ondervraagden geeft tussen de 30 en de 75 procent van hun marketing budget uit aan influencers en twee derde heeft al twee jaar lang een duidelijk omlijnd programma voor samenwerkingen met influencers. Een kleine groep (11%) heeft al vijf jaar zo'n programma.
  2. De bevraagden gaven aan vooral manueel op zoek te gaan naar de juiste influencers (83%) door middel van blogs en sociale mediaprofielen af te schuimen. Dat is geen gemakkelijke opgave (73% geeft aan dat dit deel het moeilijkst is).
  3. Het belangrijkst voor de merken is dat hun producten in de kijker worden geplaatst. 69 procent van de ondervraagden gaf aan dat de lanceringen van producten veel aandacht krijgen. Experts waarschuwen echter dat merken niet enkel op productlanceringen moeten focussen, maar wat breder moeten nadenken wanneer het aankomt op samenwerkingen met influencers.
  4. Het is niet altijd gemakkelijk om een influencer te pakken te krijgen. Ze weten dat ze gewild zijn en ze durven al eens eisen te stellen. 59 procent van de marketeers gaf aan dat het moeilijk is om een influencer te strikken en te overtuigen.
  5. Budgetten zijn vaak niet groot genoeg om de influencers te kunnen betalen. 63 procent van de ondervraagden vindt dat influencers veel geld vragen. Een kwart van de marketeers gaf aan dat het gebrek aan een Influencer Marketing strategie de reden was voor de moeizaamheden.
  6. Context is super belangrijk. De marketeers (72%) gaven aan dat de relevantie belangrijker was dan het bereik van de influencers. Een ongeloofwaardige samenwerking met een sociale mediaster vinden ze schadelijker dan werken met een ster die minder bereik heeft.
  7. De meerderheid van de marketeers (85%) geeft aan dat ze de online sterren bereiken via e-mail. Zo krijgen de influencers genoeg tijd om het merk te onderzoeken en na te denken of ze er mee willen samenwerken.
  8. Budgetten voor samenwerkingen met influencers stijgen 59 procent in 2016.

(LP)

Onze partners