Studie bevestigt: Meerderheid topmerken gebruikt nog steeds geen duurzaam katoen

08/06/16 om 13:27 - Bijgewerkt om 13:58

Vier op de vijf topmerken die wereldwijd het meeste katoen inkopen, doen dit allesbehalve duurzaam. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van het Pesticide Action Network en Wereldnatuurfonds (WWF).

Studie bevestigt: Meerderheid topmerken gebruikt nog steeds geen duurzaam katoen

© Katoen T-shirt

Katoen wordt in tachtig landen over de hele wereld geteeld en is de belangrijkste grondstof voor de textielindustrie, goed voor circa 32 procent van alle gebruikte vezels. Maar de teelt creëert ook ecologische en sociale problemen, met name door het enorme gebruik van pesticiden en water. Uit het onderzoek blijkt dat meer duurzame varianten vaak nog genegeerd worden door de grote merken.

Van de 37 onderzochte topmerken houden er 29 geen rekening met duurzaamheid bij de inkoop van katoen. Bij de goede leerlingen scoort meubelketen IKEA het best met 12 punten. Daarna volgen C&A (9 punten), H&M (9 punten), Adidas (7,75 punten) en Nike (6,75 punten).

Geen excuus meer

"IKEA, C&A en H&M laten momenteel zien dat met duurzaam katoen goede zaken te doen zijn, maar toch laten veel topondernemingen het afweten", zegt Richard Holland van het WWF. "Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit. Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen."

Delen

Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen.

"Dat niet meer ondernemingen gebruikmaken van duurzaam katoen is een enorme gemiste kans", zegt Keith Tyrell, directeur van PAN UK. "De conventionele katoenproductie gebruikt buitensporig veel water en gevaarlijke bestrijdingsmiddelen, wat vaak ernstige ecologische en sociale gevolgen heeft. Een grotere markt voor duurzaam katoen is de beste manier om de katoenteelt schoner te maken en de gezondheid van arbeiders te beschermen."

Focus van onderzoek

Rank a Brand, de organisatie die het onderzoek uitvoerde, beoordeelde de bedrijven op drie domeinen: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. Bedrijven konden de meeste punten verdienen met goede prestaties op het gebied van inkoop en gebruik. Hierbij werden zij beoordeeld op de hoeveelheid biologisch of fairtradekatoen die zij in hun producten gebruiken.

PAN UK, Solidaridad en WWF roepen alle bedrijven die grote hoeveelheden katoen gebruiken, op om doelstellingen voor het gebruik van duurzaam katoen te formuleren, te realiseren en hierover te rapporteren. Bedrijven die dit serieus nemen, zouden uiterlijk in 2020 100 procent duurzaam moeten inkopen. (IPS/LP)

Als je het werk van Rank a Brand wilt steunen en je wilt aansluiten bij hun netwerk van verantwoordelijke consumenten kun je Vriend van Rank a Brand worden voor euro 25 per jaar, of meer als je je kunt veroorloven. Je krijgt dan zeggenschap in sectoren en merken die ze onderzoeken en de criteria.

Onze partners