Sterke daling aandelen Abercrombie & Fitch

© Belga

Het Amerikaanse modeconcern Abercrombie & Fitch scoort slecht op de beurs. Het beursaandeel van het merk kende een fikse daling van meer dan 19 procent nadat de verkoopcijfers met 10 procent daalden. Analisten hadden een daling van slechts 2,5 procent voorspeld, een veel te optimistische kijk dus.

Het Amerikaanse modeconcern Abercrombie & Fitch scoort slecht op de beurs. Het beursaandeel van het merk kende een fikse daling van meer dan 19 procent nadat de verkoopcijfers met 10 procent daalden. Analisten hadden een daling van slechts 2,5 procent voorspeld, een veel te optimistische kijk dus.


Het lijkt alsof Mike Jeffries, de CEO van Abercrombie & Fitch, wordt afgestraft voor zijn controversiële uitspraken over de doelgroep van het kledingmerk. Zo opperde hij dat het merk zich enkel wil richten op aantrekkelijke en slanke mensen. Hun ideale klant is ‘de sportieve Amerikaan’. In de winkels trekt dit zich zelfs door tot het beperkte aanbod in maten. Jeffries kreeg een storm van kritiek te verwerken na zijn uitlatingen over wie er in zijn Abercrombie & Fitch plaatje past en wie niet.


Deze bedenkelijke aanpak wreekt zich nu dus ook in de verkoopcijfers, al geeft de CEO er zelf een andere verklaring voor. Jeffries vermoedt dat de jonge consumenten hun geld liever wil uitgeven aan andere dingen dan merkkledij door de huidige economische toestand. Hoe het ook zij, er zullen veranderingen moeten komen. In het eerste kwartaal kende het merk ook al een daling. Het ziet er dus naar uit dat ze een tandje bij zullen moeten steken na deze onverwachte klap in het tweede kwartaal. Wij raden alvast aan dat Jeffries geen domme uitspraken meer doet en zijn beeld over wie cool is wijzigt. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content