Sportmerk Lululemon verliest 67 miljoen aan omzet wegens doorschijnende yogabroek

© thinkstockphotos

De productontwikkelaars van Lululemon hebben hun broek gescheurd aan de befaamde Luonstof, die achteraf gezien toch niet zo kwalitatief blijkt te zijn als ze zelf wel dachten.

Lululemon, een grote producent van yogakleding, zit in een lastige positie (nee dames, niet de downward dog). Het bedrijf heeft immers een hele lijn yogabroeken uit de (on- en offline) winkels moeten halen omdat de kwaliteit niet naar behoren was. De broeken waren te doorschijnend – een ramp voor het populaire merk dat van hun Luon-stof (een mengeling van nylon en lycra) een handelsmerk heeft gemaakt.

Kort nadat het nieuws bekend werd gemaakt daalde het Lululemon aandeel met vijf procent en Women’s Wear Daily schat dat het bedrijf zo’n 67 miljoen dollar aan omzet zal verliezen. En dat is nog het minste van Lululemons problemen.

Omdat er een hele vloot aan zwarte yogabroeken uit de handel werd gehaald wil dat zeggen dat er de komende maanden een tekort zal zijn aan zwarte Luonbroeken, waardoor andere sportmerken de kans krijgen om een percentage van het marktaandeel van Lululemon in te pikken.

En dan zwijgen we nog van de imagoproblemen die het merk zich hiermee op de hals heeft gehaald. Ook al zijn yogabroeken per definitie strak en daarvoor weinig verhullend; geen enkele dame wil dat haar volle maan zichtbaar is tijdens een serene zonnegroet.

Het is nog maar de vraag of Lululemon hier ooit helemaal bovenop zal komen, schrijft ook WWD. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content