Soberheid op New York Fashion Week

13/02/09 om 12:00 - Bijgewerkt om 11:59

Bron: Knack Weekend

De New York Fashion Week gaat gebukt onder onzekerheid en staat in het teken van soberheid.

Soberheid op New York Fashion Week

© DefilJohn Bartlett reuters

Gedaan met dolle champagnesoirées in de chique lofts van Manhattan. De New York Fashion Week die vrijdag start, gaat gebukt onder onzekerheid en staat in het teken van soberheid. Want ook de modesector ontsnapt niet aan de crisis.

De ontwerpers staan dus voor de uitdaging zelf de broeksriem aan te halen- want de huur van de locatie, het sturen van uitnodigingen, de tarieven van modellen, kappers en make-upartiesten en de organisatie van after-party's zijn stuk voor stuk zaken die aardig aantikken- maar toch hun publiek aan te moedigen te consumeren.

Minder modellen, minder uitnodigingen, andere locaties.
De meeste ontwerpers blijven wel op post. Vijfenzeventig modehuizen komen in the big apple hun collectie voor de herfst en winter van 2009/2010 voorstellen. Niet veel minder dan vorig seizoen, toen ze met tachtig waren. Maar de meesten hebben wel bespaard op silhouetten. Ze zullen gemiddeld zo'n vijfentwintig à dertig kledingstukken showen, tegenover dertig tot veertig gewoonlijk. Ook sturen ze minder modellen de catwalk op.

Voor een show in de tenten van Bryant Park moet een ontwerper 100.000 tot 250.000 dollar neertellen. Een prijs die gehalveerd kan worden door uit te wijken naar andere locaties in de stad, wat velen nu dan ook doen. Carmen Marc Valvo kiest bijvoorbeeld voor een nachtclub met enkel twee modellen en een videopresentatie. Sommige modehuizen organiseren hun defilés samen om de kosten te drukken. Mara Hoffman, Sercio Davila en Nicholas K hebben zo de handen in mekaar geslagen.

Ook de uitnodigingen voor de New York Fashion Week worden schaarser. Amerikaans ontwerper Marc Jacobs bijvoorbeeld nodigde maar een derde van zijn gebruikelijke aantal toeschouwers uit. En Diane von Furstenberg heeft besloten niet alleen silhouetten voor volgende winter, maar ook voor dit lente-en zomerseizoen te tonen, om directer in te spelen op de noden van de consument.

Maar gelukkig wordt in de modewereld elke verandering ook gezien als een nieuwe kans en een uitdaging om creatief te zijn.

Ann Heylens.

Lees vanaf zaterdag ook de blog van Wim Denolf in onze rubriek Fashion Week. Hij volgt voor u de modeweek vanuit New York.

Lees meer over:

Onze partners