Singapore, het nieuwe Milaan?

Het Aziatische land wil zichzelf profileren als het nieuwe internationale epicentrum van de mode.

Londen. Parijs. Milaan. New York. En misschien Singapore? Het Aziatische land wil zichzelf profileren als het nieuwe epicentrum van de internationale modewereld. En de globale recessie kan een helpende factor zijn voor Singapore’s aspiraties.

Ook de Aziatische landen zijn getroffen door de crisis, maar dat heeft Singapore, een eiland van bijna 5 miljoen mensen, er niet van weerhouden een luxueus modefestival op poten te zetten. Nog tot 10 mei loopt er het Audi Fashion Festival Singapore. Christian Lacroix, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Gareth Pugh en de uit Singapore afkomstige Ashley Isham zijn de belangrijkste internationale ontwerpers die er showen, naast enkele nationale designers. De crisis noopt modehuizen en creatieve talenten er nu eenmaal toe nieuwe horizonten op te zoeken.

“Er zijn ontzettend veel superrijken in dit deel van de wereld. De crisis heeft hen enkel iets minder rijk gemaakt”, aldus Colin McDowell, bekend stylist en modejournalist bij de Britse Sunday Times, die dit jaar creatief leider is van het Audi Fashion Festival Singapore. “Mode heeft superrijken nodig”, legt McDowel uit aan het Britse persagentschap Reuters. “En met zijn sterke artistieke traditie en creatief potentieel kan AziÔde modewereld een toekomst bieden. Het modehart wordt dan ongetwijfeld Singapore. Singapore is het enige Aziatische land dat er Westers uitziet en waar Engels gesproken wordt, wat een groot voordeel is”.

“Singapore staat nu nog niet bovenaan de agenda van de topontwerpers, maar daar wordt aan gewerkt”, aldus Tjin Lee van Mercury Marketing&Communications, dat het fashion event mee organiseert. “We willen dat Singapore de uitvalsbasis wordt voor de hele regio en de plek waar ook Aziatische designers een podium kunnen krijgen”. Lee verwacht zesduizend mensen op het festival, dat volledig is uitverkocht.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content