Sinéad O’Sullivan, de ontwerpster die zorgde voor de fair fashion in Beauty and the Beast

Emma Watson als Belle © Disney

Sinéad O’Sullivan is assistente kostuumontwerp en werkte mee aan de nieuwe adaptatie van Beauty and the Beast. Zij zorgde ervoor dat Emma Watson gekleed ging als een ethisch verantwoorde Belle.

De Ierse Sinead O’Sullivan stond aan de zijde van kostuumontwerpster Jacqueline Durran tijdens het ontwerpproces van de kostuums voor Beauty and the Beast. O’Sullivan werkte voordien al mee aan producties zoals Anna Karenina, Macbeth, Pan, Mr. Turner en The Dark Knight Rises. Ze kent de stiel vanbinnen en vanbuiten. Maar de assistente kostuumontwerp is niet alleen betrokken bij talloze grote filmproducties, ze doet ook haar uiterste best om van haar sector een wat meer ethische plek te maken. Ze schreef ‘The Costume Directory’, een gids voor de industrie over hoe ontwerpers duurzamer en eerlijker te werk kunnen gaan. Dat ze haar eigen tips ook toepast bewijst ze met haar werk voor Beauty and the Beast.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op haar Instagrampagina geeft ze inkijk in het ontwerp- en productie van de kostuums van Beauty and the Beast, de nieuwe Disneyadaptatie met Emma Watson als de slimme Belle. De look van Emma Watson wanneer ze een rode cape draagt is bijvoorbeeld deels van fairtrade biokatoen gemaakt en deels van vintage textiel. Het team verfde de cape met ecologisch verantwoorde verf om volledig in lijn te zijn met de standaarden voor duurzaam design. Ze kregen hulp van Eco Age om te bepalen aan welke criteria ze allemaal moesten voldoen om van een duurzaam kostuumontwerp te kunnen spreken. Het lukte om de kostuums duurzaam te produceren zonder de ontwerpen van Jacqueline Durran in de wind te slaan.

Het bovenstuk van de jurk van Belle werd gemaakt door de Indiase broers Kasam en Juma, die volgens de traditionele techniek ‘Aari’ aan de slag gingen. De stijl past perfect bij de bloemenmotieven uit de achttiende eeuwse Franse mode, waar de jurk zich op baseerde.

Met deze kennis in het achterhoofd zijn de kostuums van de nieuwe Disneyverfilming nog indrukwekkender. Ze zijn niet alleen een voorbeeld voor de kostuumindustrie, maar ook voor de modewereld. Eerder leerden we al dat de keuze om Belle geen korset of hakken te laten dragen erg bewust was. Emma Watson wilde namelijk een krachtig personage neerzetten dat niet hoeft te beantwoorden aan onmogelijke schoonheidsidealen of zich tegen laat houden door onpraktische kleren.

Emma Watson is zelf een uitgesproken feministe en voorvechtster van eerlijke mode. Hopelijk inspireert haar positieve invloed op het kostuumontwerp van Beauty and the Beast ook andere kostuumateliers om creatief en ecologisch om te springen met hun ontwerpen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content