Selfridges lanceert genderneutrale winkelruimte

© iStock

Het Britse grootwarenhuis Selfridges heeft volledige afdeling gewijd aan unisex kleding en accessoires onder de verzamelnaam AGender.

De modewereld heeft altijd al gespeeld met de grenzen tussen mannelijk en vrouwelijk. Yves Saint Laurent gaf de androgyne look een boost toen hij in 1966 zijn versie van de mannensmoking voor vrouwen tekende en ‘Le Smoking’ lanceerde, en ook huidig creatief directeur van het label Hedi Slimane maakt zijn op rock’n roll gestoelde kleding zodanig unisex dat zijn vrouwen- en mannenlijn naadloos in elkaar overvloeien. Labels als Céline hielpen de menswear dan weer in de vrouwengarderobe belanden. Gender is voor mode-ontwerpers al lang niet meer bepalend voor het ontwikkelen van een visie, en dus is het niet meer dan logisch dat de retailsector hetzelfde standpunt inneemt.

Enter Agender: een genderneutrale shopervaring verspreid over de drie verdiepingen van de Selfridgesvestiging op Oxford Street, ontwikkeld door Faye Toogood, die ook al haar schouders onder winkelruimtes van onder meer Comme des Garçons, Alexander McQueen, Opening Ceremony en Tom Dixon mocht zetten. Agender wil experimenteren met de termen ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ en wil alle grenzen die rond deze fenomenen bestaan doorbreken. “Selfridges wil zijn klanten meenemen op een shoppingtrip waarbij ze zich niet moeten laten leiden door hun geslacht, maarweg van alle stereotyperingen kunnen browsen, shoppen en zich kleden”, staat te lezen in het persbericht.

Het personeel van Selfridges merkte dat er nood was aan zo’n ruimte omdat hun klanten steeds vaker op elkaars afdelingen rondneusden. Nee, mannen zijn niet plots aan het jurkjesshoppen geslagen, maar het valt wel op hoe de twee geslachten bepaalde stijlaspecten en -accenten van elkaar zijn beginnen overnemen. Zo werd Kanye West al gespot in een Céline hemd en verkiest Harry Styles vrouwenjeans van het merk Paige Denim voor die extra skinny pasvorm.

“Voor ons is Agender meer dan inspelen op een trend, maar eerder een antwoord op een zekere mindset en een erkenning van een culturele onderstroom die heel wat dingen in beweging zet”, aldus Selfridges’ creatief directeur Linda Hewson aan The Telegraph.

In het Agender winkelgedeelte hangen onder meer designs van Comme des Garçons, Haider Ackermann, Ann Demeulemeester, Jeremy Scott, Rad by Rad Hourani, Hood by Air, Off White en Nicola Formichetti’s Nicopanda. Afgezien van de neklijn zullen merknamen of logo’s er geen zichtbare plek krijgen, een experiment dat Selfridges eerder al eens doorvoerde tijdens de No Noise campagne in 2012. (KS via The Telegraph)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content