Retail therapy laat je nog slechter voelen

27/01/15 om 10:42 - Bijgewerkt om 10:44

Uit een nieuwe studie blijkt dat retail therapy -of: shoppen om je beter te voelen- contraproductief werkt, verrassend genoeg niet omdàt je koopt (vaarwel spaarcenten!) maar om wàt je koopt.

Retail therapy laat je nog slechter voelen

© iStock

Je kent het gevoel: je hebt een rotdag, alles lijkt je tegen te werken en je hebt iets nodig om jezelf weer een beetje op te vrolijken. Actieplan? De winkelstraten, waar je creditcard als helende pleister op de wonde fungeert. Maar zijn dit soort impulsaankopen volledig willekeurig? Laten we als een ekster ons oog vallen op het eerste beste koopje dat onze naam lijkt te roepen?

Een nieuwe studie van The Journal of Consumer Research toont aan dat wat we in onze winkelkar laden na een tegenslag rechtstreeks te maken heeft met de aard van die teleurstelling. Wie bijvoorbeeld net die promotie waar ze zo op had gehoopt door haar neus geboord ziet, zal zich eerder laten verleiden door een lederen boekentas of een mooie vulpen, items die gelinkt worden aan professioneel succes.

Behoorlijk masochistisch dus, en de conclusie van de studie was dan ook niet verrassend: retail therapy helpt niet om je humeur te verbeteren. Sterker nog: je gaat je er nog slechter door voelen omdat je constant met je neus op de pijnlijke feiten wordt gedrukt en je rotgevoel alleen nog maar verergert. Ons advies? #Treatyoself, maar stel het misschien een dag uit. (KS)

Lees meer over:

Onze partners