Registreer jurk en vermijd dubbelganger

09/01/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Knack Weekend

Op dressregistry.com kunnen genodigden van de presidentiÃ"le inauguratiebals hun outfit registreren en zo een 'dubbelganger' vermijden.

Registreer jurk en vermijd dubbelganger

© Prinses Maxima en prinses Mathilde in 2007 Belga

Het is de nachtmerrie van menige celebrity, politica of echtgenote van. Een klein fortuin spenderen aan een nieuwe outfit om acte de présence te geven op een gala of receptie en daar dan een andere vrouwelijke genodigde zien verschijnen in exact hetzelfde tenue. Om een en ander te vermijden, kunnen de dames nu beroep doen op een speciale site: dressregistry.com.

In eerste instantie is de site bedoeld voor de genodigden van de tientallen diners en bals naar aanleiding van de inhuldiging van de nieuwe Amerikaanse president, Barack Obama, op 20 januari. Zij kunnen er registreren wat ze zullen dragen van welke designer. Op die manier vermijden ze een ontmoeting met een look alike.

Het initiatief komt van Andrew Jones, die eigenlijk bij een bank werkt, maar de site lanceerde op advies van zijn modebewuste vrouw. Hij startte ze vorige maand op in aanloop naar de inauguratie van Obama, waarover in de VS veel te doen is. Maar de bedoeling is de site nadien uit te breiden naar andere evenementen, zoals de Oscar-uitreiking, en op lange termijn ook naar 'gewonere' feestjes als huwelijken of fundraising gala's. "Ok, het is het einde van de wereld niet, maar het is gewoon niet zo leuk wanneer een andere vrouw net hetzelfde aan heeft als jij", aldus Jones.

Ook al dragen de gefortuneerden van deze wereld vaak unieke couture, toch is het niet ondenkbaar dat er twee of zelfs drie in dezelfde creatie opdagen. Het overkwam Laura Bush in 2006, toen op een formeel evenement maar liefst twee andere genodigden hetzelfde droegen als zij. En prinses Mathilde en prinses Maxima verschenen in december 2007 bij een gemeenschappelijk bezoek aan het Gemeentemuseum in Den Haag in bijna exact dezelfde mantel.

Jones financiert zijn site voorlopig zelf, maar hoopt op adverteerders. De afgelopen twee weken kreeg hij al 2 miljoen kliks. Volgens hem zijn de gegevens ook interessant voor de modeindustrie.

Ann Heylens/Reuters.

Onze partners