Raf Simons over social media en het snelle ritme: ‘over 30 jaar is dit niet meer relevant’

Raf Simons © BELGA

De Belgische ontwerper Raf Simons geeft zijn inzicht in de modewereld van vandaag de dag. ‘De vraag is of er genoeg sterke, creatieve mensen zijn die het volhouden in dit gekkenhuis.’

In een interview met The Telegraph gaat Raf Simons dieper in op wat er mis is met het huidige modelandschap. ‘Iedereen focust op het verkeerde’, klinkt het. De Belgische ontwerper ziet niet in waarom we zouden moeten debatteren over het ‘see now, buy now’ principe en vindt al dat gepalaver over sociale media ook onzin. ‘Oh my God, zouden we onze kleren de dag na de show moeten verkopen? Of drie dagen na de show? Zouden we op deze manier moeten tweeten en Instagram op deze manier gebruiken? Al die vragen vind ik bullshit. Zal dit over 30 jaar nog relevant zijn? Ik denk het niet.’

Zouden we op deze manier moeten tweeten en Instagram op deze manier gebruiken? Al die vragen vind ik bullshit.

En Simons is niet alleen. Ontwerpers van zijn generatie, maar ook jongere designers, trekken het moordende ritme in twijfel. ‘We moeten ons afvragen of er nog genoeg sterke, creatieve mensen zullen zijn die doen wat nodig is in dit gekkenhuis,’ licht hij toe. ‘Mijn generatie, met ontwerpers zoals Phoebe (Philo), Nicolas (Ghesquière) en Marc (Jacobs), is al 20 jaar bezig met mode en we weten wat mode was en waar mode naartoe gaat.’

Ook vertelt Simons over zijn tijd bij Dior. Hij heeft genoten van zijn tijd bij het modehuis, maar het was nooit zijn bedoeling om voor een lange periode mee te draaien bij zo’n groot label. ‘Het werd ingewikkeld en ik besliste dat ik eruit wilde stappen. Het had zeker te maken met het modesysteem van nu. Het wordt alsmaar sneller en daar had ik echt geen zin in. Op zo’n niveau heb je geen tijd meer voor belangrijke zaken.’

Lees het volledige interview hier.

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content