Prada ziet winst met 28% dalen

© Reuters

Prada heeft het in 2014 opvallend minder goed gedaan. Het Italiaanse modehuis zegt dat de voortdurende economische onzekerheid aan de basis van hun slechte cijfers ligt. Het voorbije jaar mocht Prada een daling van 28% optekenen.

Het zat Prada niet mee het voorbije jaar. Vooral de verkoop van lederwaren, een categorie die modehuizen hoge winstcijfers kan opleveren, ging er stevig op achteruit. Volgens retail specialisten moet Prada zichzelf opnieuw positioneren in de markt.

Rahul Sharma van Neev Capital verklaart aan de BBC dat “het merk op zich veel minder exclusief geworden is, maar nog wel verkoopt aan exlcusieve prijzen”. Zoiets kan de doodsteek betekenen voor een label, want waarom zou je nog duizenden euro’s neertellen voor een item dat je in iedere hoofdstad wel ergens op de kop kan tikken.

Bovendien is de vraag naar Prada (en luxegoederen in het algemeen) vanuit Azië sterk gedaald. “Er is een wijziging in het koopgedrag van onze Chinese klanten”, aldus Alex Migliorini, luxury goods analyst bij Mirabaud Securities aan de BBC. “Chinese consumenten gaven normaalgezien ontzettend veel geld uit in het buitenland, maar die trend is aan het verschuiven.” De jacht op corruptie heeft volgens Migliorini de Chinese consument ingetogener gemaakt, zowel wat reizen als wat spenderen betreft. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content