Pitti Uomo: De man van volgend jaar

15/06/11 om 17:56 - Bijgewerkt om 17:56

Op de tachtigste editie van Pitti Uomo in Firenze staat de man van zomer 2012 in de kijker. Jesse Brouns breng de komende dagen verslag uit.

De mannenmode is een vervolgverhaal. Pitti Uomo, 's werelds belangrijkste textielbeurs voor heren, kijkt al vooruit naar de zomercollecties van volgend jaar. Wij zoeken er nog tot vrijdag een antwoord op de grote vraag van het moment: wat brengt de mannenmode na preppy, heritage en kampeerchic -- de grote stijlfenomenen van het moment.

Meer van hetzelfde, zo blijkt. Vintage blijft inspireren. En klassiek (sartorial, in fashionspeak) is nog altijd in trek. Alles vloeit misschien meer in elkaar. Stijf is uit. De zomer van 2012 wordt opvallend zacht: aaibare stoffen, gedempte kleuren -- in duizendenéén tinten blauw (opvallend bij bijvoorbeeld Hugo Boss).

De Aztekenprints die de voorbije jaren in Japan erg populair waren en deze zomer de winkelstraten van de rest van de wereld domineren, wijken stilaan voor Afrikaanse waxprints, en bloemen. Sport van het moment: cricket.

Bij de highlights Adam Kimmel, die volgende week in Parijs op de catwalk debuteert (na enkele seizoenen van drukbijgewoonde presentaties), presenteert op Pitti de tweede levering van zijn goedkopere lijn in samenwerking met het Amerikaanse workwearbedrijf Carhartt. Dat merk heeft voor het eerst in jaren ook een eigen stand op de beurs, met een geslaagde update van klassieke werkkledij (opvallend veel militaire camouflage).

Het klassieke Amerikaanse hemdenmerk Arrow wordt komend seizoen op grote schaal geherlanceerd, en breit daar nu al een vervolg op, met drie lijnen: classic, contemporary en casual. We zagen ook de eerste beelden van de reclamecampagne, met model Josh Duhamel, de man van Fergie van de Black Eyed Peas.

Bij Hackett wordt kleur belangrijker: Belgische klanten zijn daar, na lang wachten, helemaal klaar voor, zo blijkt. Het Britse merk anticipeert ook de Olympische Spelen, net als schoenenlabel Church (zie verder), met een capsulecollectie die teruggrijpt naar de Games in Londen van 1948. De man van komende zomer is niet louter preppy: hij is een gentleman.

Kleur aan je voeten Het is een gouden periode voor schoenenliefhebbers. De hegemonie van de sneaker lijkt, na dertig jaar, eindelijk voorbij. Een beetje man draagt thans échte schoenen. Dat klassiek niet noodzakelijk ouderwets is, of zwaar, wordt al een tijd bewezen door ontwerper Mark McNairy (die zijn reputatie vestigde bij J Press, een preppy Amerikaans label).

Deze zomer heeft Prada een bijzonder invloedrijke schoenencollectie en die invloed reikt blijkbaar tot ver in de toekomst: Church, het Britse schoenenmerk dat in handen is van Prada, heeft in Firenze het spectaculairste schoeisel voor volgende zomer: klassieke stappers in frisse kleurencombinaties.

Morgen presenteert Tommy Hilfiger in Firenze zijn collaboratie met een klassiek Amerikaans schoenenmerk, Bass. Benieuwd of met dat huwelijk geschiedenis wordt geschreven. Morgen leest u ook meer over de show van het Amerikaanse Band Of Outsiders, eregast van de tachtigste editie van Pitti Uomo, en over het project van Piombo met kunstenaar Matthew Barney en fotograaf Ari Marcopoulos.

Jesse Brouns

Lees meer over:

Onze partners