Overlijden Thatcher doet handtassen-verkoop bij Launer stijgen

18/04/13 om 14:03 - Bijgewerkt om 14:03

Bron: Knack Weekend

De handtas van de overleden Britse ex-premier is opnieuw een bestseller. Na haar overlijden boekt het merk van de bekende tas, Launer London, meer winst dan ooit tevoren.

Overlijden Thatcher doet handtassen-verkoop bij Launer stijgen

© Reuters

De handtas van de overleden Britse ex-premier is opnieuw een bestseller. Na haar overlijden boekt het merk van de bekende tas, Launer London, meer winst dan ooit tevoren. Dat schrijft The Telegraph.
Launer London, de fabrikant van de handtassen, boekt 53 percent meer winst sinds Margaret Thatcher vorige week overleed. Vooral de modellen 'Bellini' en 'Adagio' in het zwart gaan vlot over de toonbank. De grootste verkooppiek was tijdens de avond dat haar overlijden werd bekendgemaakt en op de ochtend van haar begrafenis.

Van accessoire tot werkwoord
Thatcher's handtas werd wereldberoemd omdat ze hem overal bij zich droeg en er is zelf een uitdrukking vernoemd naar haar favoriete accessoire. 'Handbagging' is de term die al sinds 1982 gebruikt werd voor de brutale manier waarmee Thatcher haar tegenstanders en mede-politici behandelde. De baas van Launer London, Gerard Bodmer, gaf haar zelf een handtas cadeau met daarin een spotprent van Thatcher die met haar tas rond zich heen mept. Ook de Britse politici spotten vaak met de altijd aanwezige tas. Zo zei politicus Nicholas Ridley ooit wanneer Thatcher even weg was en ze haar tas had laten staan: "Laten we alvast beginnen, de handtas is er."

Een tas met macht
Ook de Britse koningin Elizabeth is fan van de tassen van Launer en droeg een dergelijke tas tijdens het huwelijk van William en Kate. Tijdens haar jubileum deze zomer steeg de verkoop bij Launer met 58 percent en crashte de website. Toen de film over Thatcher ,'The Iron Lady', vorig jaar in de zalen kwam was het 'Diva' model heel populair, vooral omdat het de favoriet van Thatcher zelf was. Eén van de persoonlijke handtassen van Margaret Thatcher, dit keer van het merk Asprey, werd in 2011 geveild voor het goede doel en bracht zo'n 28.000 euro op. (AV)

Onze partners