Ontwerpster Isabel Marant hekelt copycats

© Reuters

Hét fashion item van 2012: ongetwijfeld de wedgesneakers van Isabel Marant. Zelfs vandaag de dag hebben deze schoenen nog niet aan populariteit ingeboet. Tal van andere merken lieten zich dan ook vrij ‘inspireren’ op dit model. Tot ongenoegen van Marant zelf.

Hét fashion item van 2012: ongetwijfeld de wedgesneakers van Isabel Marant. Zelfs vandaag de dag hebben deze schoenen nog niet aan populariteit ingeboet. Tal van andere merken lieten zich dan ook vrij ‘inspireren’ op dit model. Tot ongenoegen van Marant zelf.

De wedgesneakers van de Franse ontwerpster Isabel Marant werden reeds in 2011 op verschillende modeblogs gespot. Toch bleef de grote doorbraak uit tot vorig jaar. Vanaf dat moment domineerde de befaamde sneaker met ingebouwde hak het volledige straatbeeld, en dat doet hij nog steeds. Genoeg redenen dus voor copycats om toe te slaan. Al zorgt dit vooral bij Marant zelf voor ongenoegen. “Iedereen die het foute model aanheeft, ziet er eerder bitchy en erg vulgair uit, terwijl die van mij dat totaal niet zijn’, aldus Marant in een interview aan de Britse Telegraph.

Daarnaast ergert ze zich ook mateloos aan de impact van de digitale wereld. “Van zodra je een idee hebt, wordt het gekopieerd”. Toch slaagt ze er steeds in deze frustratie om te buigen en gemotiveerd te blijven voor een volgende collectie. “Er is altijd liefde en haat. Maar dan komt terug de opwinding: ja dat is een goed idee, dat moet ik doen, dat deed ik nog niet eerder. Vanaf dan is het een beetje een puzzel, ik ben eigenlijk zeer instinctief”, aldus Marant aan de Telegraph.

Inspiratie

Dit enorme succes had de Française zeker niet zien aankomen. Het idee was dan ook eerder toevallig ontstaan en keert terug naar haar pubertijd. “Vroeger stopte ik stukjes kurk in mijn sportschoenen om toch een beetje een lift te krijgen. Hier moest ik aan terugdenken toen ik mijn wedges ontwierp”, aldus de beroemde ontwerpster een tijdje geleden in een interview met Fashionista. (ADC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content