30 ONDER 30

Eline Van Ree (28)

Jong en barstensvol talent. Knack Weekend selecteerde de dertig strafste ondernemers en creatievelingen, niet ouder dan dertig, in de modesector.

1. Eline Van Ree (28) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HAAR EIGEN LABEL

“Ik was achttien toen ik mode ging studeren aan de Academie van Antwerpen. Na twee jaar ben ik ermee gestopt, ik was er nog niet klaar voor. Ik ben interieurvormgeving gaan studeren en zo via een stage in Barcelona beland. Daar heb ik zes jaar gewoond en ben ik mijn eigen merk begonnen.”

“Sinds augustus woon ik opnieuw in BelgiĆ«. Ik wil mijn merk verder uitbouwen en denk dat er hier meer professionele mogelijkheden zijn. Ik blijf mijn collecties, Ć©Ć©n per jaar, wel produceren in de Spaanse ateliers waarmee ik tot nu toe heb samengewerkt. Mijn tweede collectie, Twiggy, die nu verkrijgbaar is, is geĆÆnspireerd op het kubistische werk van Picasso, dat in zijn museum in Barcelona hangt. De vrouwen in zijn schilderijen hebben een eigenheid die me aanspreekt. Ik heb hun kleren vertaald naar een hedendaagse collectie. Mijn stijl zou ik omschrijven als minimal and bright. Ik houd van materialen die goed aanvoelen, van grafische prints en van de balans tussen het vrouwelijke en het stoere.”

“Ik ben uit 2100 ontwerpers geselecteerd door het designerplatform Not Just A Label, om op hun kosten deel te nemen aan de Parijse modebeurs Who’s Next. Daar ontmoette ik enkele interessante inkopers, maar het is afwachten of ze ook echt gaan kopen. Voorlopig wordt mijn collectie verkocht bij Harvest Club in Leuven, via mijn webshop en in enkele boetieks in Barcelona. Mijn kleren hangen ook in heel wat Europese modebibliotheken, waar je ze voor weinig geld kunt uitlenen.” (EDW)

elinevanree.com

2. Louise Mertens (27) – GRAFISCH DESIGNER, ARTDIRECTOR EN OPRICHTER VAN STUDIO LOUISE MERTENS

Het grote publiek leerde haar vorig jaar kennen als ‘de Antwerpse die de cover ontwierp van het boek van Kendall en Kylie Jenner’. Maar Louise Mertens is meer dan dat. In 2014 richtte ze, na een opleiding grafisch vormgeving, haar eigen ontwerpstudio op. “De ene keer word ik gevraagd om een cd-hoes te ontwerpen, de andere om de huisstijl van een nieuw modelabel te bedenken. Mijn stijl omschrijf ik als puur, strak, mysterieus en sensueel. Ik kan uren besteden aan de kleinste details – ook als ik kunstwerken maak, zoals de collagereeks Akane die binnenkort tentoongesteld wordt bij St. Vincents in Antwerpen. Daarvoor liet ik twee bloedmooie Aziatische modellen fotograferen. Nadien bewerkte ik de beelden volgens mijn intuĆÆtie, en gedreven door mijn interesse voor Japanse kunst en minimalisme. Ik woonde ooit

enkele maanden in Tokio en die ervaring draag ik nog altijd mee.”

Inspiratie haalt Louise uit mensen die passie en puurheid uitstralen. “Een sterrenchef die naar evenwicht streeft in een gerecht, of een gedreven professor die voor de aula staat : ze kunnen allebei mijn verbeelding prikkelen. Net als kunstenaars als Damien Hirst, of de mensen van het befaamde ontwerpbureau Sagmeister & Walsh in New York, waar ik in 2015 drie maanden stage kon lopen.”

Na een intens 2016 wordt 2017 een jaar van balans. “De opdracht voor de zussen Jenner, en de vele uren zwoegen aan andere projecten, hebben mij mooie, nieuwe opdrachten bezorgd. Ik heb nu meer vrijheid om te kiezen in welke projecten ik mij smijt. Daar kijk ik erg naar uit.” (EL)

louisemertens.com

3. Toos Franken (28) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HAAR EIGEN LABEL

De Kempense timmert sinds 2014 hard aan de weg met haar minimalistische vrouwenlabel, maar blijft trouw aan haar filosofie van duurzame slowfashion. Drie hoogtepunten uit het voorbije jaar.

EIGEN STEK

“Ik maak mijn collectie grotendeels zelf en deed dat jarenlang vanuit onze gezinswoning in Mol. De naaimachines stonden verspreid in de living, tussen de spullen van onze twee jonge kinderen. Dat was niet alleen voor mij onhandig, maar ook voor de klanten die langskwamen voor bruidsjurken en ander maatwerk. Sinds vorige zomer zit ik op de benedenverding van de woning van mijn zus en schoonbroer in Balen, een prachtig herenhuis met genoeg ruimte voor een volwaardig atelier en een winkel. Ik kan er mensen op een gepaste manier ontvangen en hen tegelijk een blik gunnen op mijn werkwijze. Ik werk heel kleinschalig en hecht belang aan transparantie – dan is het fijn als je je aanpak ook kunt tonen. De locatie is atypisch, zonder passage, maar daar moet mijn label het gelukkig niet van hebben. Al ben ik wel dankbaar dat mensen de verplaatsing willen maken.”

EERSTE VOLWAARDIGE SHOW

“Vorig maand heb ik mijn eerste echte defilĆ© gehouden tijdens de Amsterdam Fashion Week. Een goed georganiseerd evenement, waar ik mijn werk helemaal volgens mijn eigen visie kon tonen. Extra verkooppunten zouden mooi meegenomen zijn – multimerkenboetieks nemen nu nog meer dan enkele jaren geleden een afwachtende houding aan – maar daar ging het in Amsterdam niet om. Ik koester mijn werkwijze, ongelimiteerd groeien is hoe dan ook geen optie. Voor een nieuwe show zou ik wel meteen tekenen. Met elementen als make-up, muziek en choreografie een echt beeld neerzetten, dat is voor een ontwerper de kers op de taart.”

WEG MET SEIZOENEN

“Vanaf dit jaar werk ik een heel jaar rond een thema, los van de modeseizoenen. Daar stap ik heel bewust van af. Voor een groot stuk omdat een volledige collectie maken enorm arbeidsintensief is. Ik leg er mijn hart en ziel in en stel hoge eisen aan mezelf, ook wat de marketing betreft. Welk nut heeft dat als collecties al na enkele maanden passĆ© zijn ? Welke ontwerper houdt dat vol ? Maar mijn grootste bezwaar is de klimaatopwarming. Fastfashion en overproductie zijn vreselijk vervuilend, daar wil ik op geen enkele manier toe bijdragen.” (WD)

Steegstraat 18, 2490 Balen. Elke vrijdag van 13 tot 18.30 u., elke eerste zaterdag van 13 tot 18.30 u. en na afspraak. toosfranken.com

4. Mats Rombaut (30) – OPRICHTER VAN HET ECOLOGISCHE SCHOENENLABEL ROMBAUT

Mats Rombaut droomde er als kind al van om een eigen merk te starten. Na meer dan vijf jaar ervaring in het maken van mannenaccessoires, eerst bij Lanvin en later bij Damir Doma, richtte hij een eigen schoenenmerk op. “Dat mijn collectie zo ecologisch mogelijk gemaakt wordt, vind ik vanzelfsprekend. Ik wil zo weinig mogelijk afval creĆ«ren en wil ook geen dieren misbruiken of afslachten om een mooi product te maken. Documentaires als Cowspiracy en Before The Flood, allebei van Leonardo DiCaprio, hebben mij daarvan nog meer overtuigd. Dankzij nieuwe technologieĆ«n zijn er tegenwoordig duurzame alternatieven voor leer, zijde of wol. Die hebben een te grote impact op het milieu. Uiteraard gebruik ik naast natuurlijke stoffen ook synthetisch materiaal, anders valt je schoen uit elkaar. Maar telkens zoek ik naar nieuwe materialen die qua water- en energieverbruik, toxiciteit of bio-afbreekbaarheid het minst vervuilend zijn. Zo werk ik onder meer met het bedrijfje PiƱatex, dat stoffen maakt van ananasvezels.” (EL) rombaut.com

5. Elisa De Wyngaert (26) – CURATOR VAN HET MOMU IN ANTWERPEN

“Het ModeMuseum staat voor grote veranderingen”, vertelt De Wyngaert. “Het zal in 2017 voor twee jaar de deuren sluiten en in die tijd uitgebreid worden met een permanente tentoonstelling van onze vaste collectie. Die omvat meer dan twintigduizend objecten, zowel historische als hedendaagse stukken. Naast de tijdelijke expo’s vergt het onderzoek rond die objecten veel tijd. Om die reden ben ik er in januari 2016 bijgekomen, zodat het MoMu nu twee curatoren heeft.”

Waarom vergt de voorbereiding van expo’s zoveel tijd ?

“Om een verhaal te vertellen moet je soms de hele wereld afzoeken naar specifieke kledingstukken en objecten. Die vinden we in gevestigde modemusea of kunstcollecties, maar net zo goed in privĆ©garderobes. Elke tentoonstelling krijgt ook een eigen publicatie. Voor de vaste opstelling kies je ook niet zomaar de mooiste stukken van een ontwerper uit de eigen collectie. Wat je toont, moet representatief zijn voor een heel oeuvre, een tijdvak of stroming. Daarbij komt dat textiel kwetsbaar is. Ook binnen onze vaste opstelling moeten stukken dus constant roteren, iets waar je tijdig op moet anticiperen.”

Je studeerde kunstgeschiedenis in Leuven en modegeschiedenis en-theorie in Londen. Daarna deed je zowel commercieel werk als bureauwerk bij A.F. Vandevorst. Heb je nog iets aan die ervaring ?

“Wetenschappers situeren het werk van modeontwerpers meestal correct in een maatschappelijke en historische context, maar doen dat vaak vanuit een ivoren toren. Net als in onderzoek naar kunst en literatuur, zien academici soms interpretaties en statements die de maker nooit wilde maken. Die vindt de academische blik vaak wel boeiend, maar op het moment zelf speelden vaak andere dingen. Zo is de mode niet alleen een creatieve sector, maar moeten ontwerpers ook rekening houden met technische en commerciĆ«le aspecten. In die zin helpt de ervaring bij A.F. Vandevorst me enorm om er een nuchtere kijk op te houden.” (WD) momu.be

6. Ellen Kegels (29) – ONDERNEEMSTER EN ONTWERPSTER VAN LN KNITS

Een dag in het leven van de vrouw achter het Antwerpse wolmerk LN Knits.

6.20 u : Ik sta op, was mijn gezicht, poets mijn tanden en ontbijt aan de pc. Ik check mijn mails en sociale media.

8-9 u : Afzien bij Move to Cure in Antwerpen. Twee keer per week werk ik me er in het zweet.

10 u : Aankomst op kantoor. Ik bespreek de dag met mijn collega’s Anneleen en Lien, beantwoord mails en update ondertussen onze sociale media.

11 u : Ik ruim het bureau op voor winkeliers die de nieuwe collectie komen aankopen. We hebben nu een 25-tal verkooppunten in Belgiƫ, vijf buiten de Benelux en zeven in Japan.

12 u : Lunch achter mijn Mac. Ondertussen selecteer ik beelden van een fotoshoot, brief ik designers, beantwoord ik vragen van de klantendienst en kijk ik op de kalender voor een bezoek aan buitenlandse beurzen en mijn volgende trip naar Peru.

13-15 u : Meeting met het oog op een nieuwe creatieve samenwerking, en een gesprek met onze advocaten. Helaas worden we vaak gekopieerd.

15-16 u : Bezoek aan de flagshipstore in de Leopoldstraat, waar het winkelpersoneel me de laatste stand van zaken geeft.

17 u : Terug op kantoor. Met de collega’s overloop ik de nieuwtjes van de dag en bekijken we wat we meteen moeten opvolgen.

18 u : Boodschappen doen, koken en eten met mijn lief.

19 u : Meeting met het designteam. Ondertussen mail ik met Peru, waar de productie door het tijdverschil nu pas start.

20 u : Ik controleer nog even mijn mails en de sociale media. De dag eindigt met de nieuwssites en een reportage van Canvas. Films en series zijn voor het weekend.

22 u : Bedtijd. (WD)

lnknits.com

7. Valentine Witmeur (29) – INFLUENCER EN ONTWERPER VAN HAAR EIGEN KNITWEARLABEL VALENTINE WITMEUR LAB

“Ik heb drie kettingen aan : de ‘V’ is van Louis Vuitton, de andere twee met mijn naam zijn van het Belgische Thea Jewelry.”

8. Wim Bruynooghe (29) – ONTWERPER VAN UCWHY, EN ONTWERPER EN OPRICHTER VAN ZIJN EIGEN LABEL

Er is de afgelopen maanden heel wat veranderd voor Wim Bruynooghe : hij heeft een nieuwe baan als ontwerper van UCWHY – het eerste huismerk van bvba 32, het bedrijf achter Ann Demeulemeester en Haider Ackermann – en gaat met zijn eigen label een nieuwe richting uit.

WIM OVER UCWHY

“Anne (Chapelle, zakelijk leider van bvba 32, red.) speelt al even met het idee om een eigen merk te beginnen. UCWHY is een merk uit het middensegment, gericht op jongvolwassenen en bedoeld als opstapje naar designermerken. De eerste collectie, voor de winter van dit jaar, wordt nu aan winkels in de Benelux verkocht. Het thema zou ik omschrijven als ‘pop orientalism‘. Jonge mensen kijken vandaag met een open blik naar de wereld en worden steeds meer aan andere culturen en denkwijzen blootgesteld, door veel te reizen, door de opkomst van sociale media… Dat heb ik gemixt met verwijzingen naar de skatecultuur en streetwear. Ik heb me echt mogen uitleven : niets moet, alles mag. Mijn enige uitdaging was dat alles van jersey moest gemaakt zijn. Door ons te concentreren op Ć©Ć©n stof, kunnen we ook alles bij Ć©Ć©n Europese fabrikant laten produceren.”

WIM OVER WIM BRUYNOOGHE

“We hebben besloten om te herbronnen en voorlopig uit het circuit van de wholesale te stappen. Onze verkoop loopt nochtans goed, we hebben er zelfs enkele winkels bij, maar het wordt te veel werk. Als we zo blijven doorgaan, dan creĆ«ren we een machine en dat wil ik niet. Het is de bedoeling om richting couture te gaan. We maken een collectie en daarvan worden er om de zo veel maanden online vijf silhouetten vrijgegeven die mensen dan in limited edition kunnen bestellen. Over een jaar zouden we onze collectie ook graag tijdens de coutureweek voorstellen. Alles wordt wat ‘luider’, meer uitgesproken, maar ik heb het gevoel dat ik zo beter het verhaal van Wim Bruynooghe kan vertellen. Voor de appliquĆ©s gaan we samenwerken met de ateliers die ook voor Chanel werken. Wim Bruynooghe stopt dus niet, we gaan het alleen over een andere boeg gooien. Zo willen we de winkels warm houden voor als we beslissen om terug te komen.(EDW)

wimbruynooghe.com

9. Maria-Laura Raia (20) – FOTOGRAFE

Ziet door haar camera de wereld in zwart-wit. Tijdens de modeweken maakt ze backstage- en streetstylefoto’s voor onder andere Versace en modeblad Vogue. Haar meest gelikete foto op Instagram – behalve foto’s van zichzelf – is er een van Laura Tesoro.

“Laura herkende zichzelf helemaal in mijn foto, en dat is toch een van de mooiste complimenten die je kunt krijgen. Ik hou van deze foto, omdat hij niet geposeerd is. Ze was aan het lachen met iemand die ook op de set was. Een onbewaakt moment.”(EDW)

raiamarialaura.com

10. Bertony Da Silva (28) – ONTWERPER EN OPRICHTER VAN MANNENLABEL ARTE ANTWERP

“Ik ben in 2009 begonnen met T-shirts en sweaters. Daarna is Arte Antwerp op een organische manier uitgegroeid tot een volwaardig kledingmerk. Street-wear en stadscultuur zijn belangrijke inspiratiebronnen, maar mijn interesses zijn heel breed. Grafisch ontwerp, fotografie, architectuur, typografie, muziek : al die disciplines maken Arte Antwerp mee tot wat het is. Dat blijkt niet alleen uit de kleding, maar ook uit de expo’s in onze winkel in de Kammenstraat en uit de creatieve samenwerkingen met mensen in wie we geloven. Onze doelgroep, voornamelijk twintigers en dertigers, waardeert dat ook. Die mensen zijn niet alleen op zoek naar mooie kleren, maar naar een merk met een heel universum. Ik voel me als ontwerper dan ook absoluut niet beperkt, de creatieve mogelijkheden zijn eindeloos. En ook de consument ziet mannenmode niet meer als een conservatieve, klassieke wereld. Zeker niet in ons segment : onze bomberjackets en hoodies worden ook gekocht door vrouwen, en in onze winkel krijgen we voortdurend de vraag wanneer we met een vrouwencollectie starten.”(WD) shop.arte-antwerp.com

11. Emmanuelle Lebas (27) – ONTWERPSTER EN VERANTWOORDELIJKE VAN DE REPETTO-BOETIEK IN BRUSSEL.

Ze heeft altijd een grote passie gehad voor leer, handwerk en “zware machines die lawaai maken en stof opwerpen”. Dat is ongetwijfeld voor een deel terug te leiden naar haar kindertijd die ze doorbracht in de ateliers van haar grootvaders : de ene was kleermaker, de andere schrijnwerker. Omdat haar studie aan La Cambre Mode[s] niet helemaal kon voorzien in haar behoefte, volgde ze een aanvullende opleiding bij schoenenontwerper Robert Clergerie in Romans. Daar ontdekte ze haar persoonlijke stijl. Ze won de tiende ‘Weekend Fashion Award’ en begon te werken aan haar eerste eigen schoenencollectie. Jammer genoeg werd de productie door een Turks atelier afgeraffeld met rampzalige resultaten, en eind 2015 moest ze voor haar label op de pauzeknop drukken. Momenteel is verantwoordelijk voor de Repetto-boetiek in de Koninginnegalerij in Brussel. Ze blijft haar passie volgen door research te doen in haar atelier. Ze geeft ook opleidingen en workshops waar leerlingen onder haar toezicht sandalen kunnen maken. (AFM)

emmanuellelebas.com

12. Hanne Gaby Odiele (28) – MODEL

Echte naam : Hanne Termote

Start : Op haar zeventiende door Dominique Models gescout tijdens Novarock. Drie maanden later stond ze in de top 10 van ‘beste nieuwkomers wereldwijd’ en op de catwalk bij Marc Jacobs.

Internationale covers : 3 x Vogue, 3 x Harper’s Bazaar.

Shows : De voorbije jaren liep ze alle shows van Moschino, Sacai, Marc Jacobs, Tommy Hilfiger, Vera Wang en Versace. Daarnaast zit ze sinds 2009 in alle shows en campagnes van Alexander Wang. Ook Dior, Prada, Dries Van Noten, Stella McCartney, Proenza Schouler en DKNY zijn trouwe klanten.

Sterkte : Haar nonchalant-excentrieke look inspireert haar klanten en ze wordt zelfs als een trendsetter gezien wegens haar unieke visie en gevoel voor mode. Dat leverde haar in 2015 de ‘Best Streetstyle Award’ op bij de ‘Model of the Year Awards’.

Vorig jaar kwam ze nog in het nieuws door haar boho-huwelijk met de Amerikaanse dj John Swiatek. Dit jaar onthulde het Belgische topmodel in een interview met USA Today dat ze het androgeen ongevoeligheidssyndroom (AOS) heeft. Hanne Gaby werd geboren met inwendige teelballen die niet indaalden. Op haar tiende werden die zonder haar toestemming weggenomen. Pas op haar dertiende kwam ze te weten waarom ze werd geopereerd. “Ik ben trots op het feit dat ik interseksueel ben, maar ik ben kwaad dat chirurgische ingrepen zonder toestemming van kinderen nog altijd gebeuren”, vertelde ze aan USA Today, “Interseksualiteit is niet zo erg, maar als iedereen eerlijk was geweest vanaf het begin, dan had ik nu geen trauma.”

Pas sinds vorig jaar vertelt ze haar verhaal aan vrienden. Ook managing director Marc Dochez van Hannes agentschap Dominique Models was op de hoogte : “Hanne heeft me vorig jaar, toen ik in New York was, het hele verhaal verteld, ook haar plan om het publiek te maken. Ik was eerst en vooral ontroerd, omdat het niet gemakkelijk moet zijn geweest voor haar. Daarnaast vond ik het fantastisch dat ze haar verhaal wil vertellen, vooral om er andere mensen mee te helpen. We zijn oprecht trots op haar en zullen haar altijd door dik en dun bijstaan en verdedigen. Ik denk dat, zeker vandaag, mensen als Hanne heel erg nodig zijn.”

Hoe reageren klanten, krijgen jullie veel reacties ?

“We hebben nog alleen maar positieve reacties van klanten gehad. Het helpt natuurlijk wel dat we in de modewereld zitten. Modemensen zijn over het algemeen toch wat meer open-minded dan mensen uit andere sectoren.”

Krijgt Hanne nu geen label waardoor haar modellenwerk naar het tweede plan verschuift ?

“Ik denk dat het goed is dat Hanne eerst naam heeft gemaakt als model. Nu ziet iedereen haar nog altijd in de eerste plaats als een topmodel en in de tweede plaats als een topmodel dat haar bekendheid gebruikt om een taboe te doorbreken voor anderen. Dat is alleen maar positief.” (KH)

13. Marie Wynants (23) – FOTOGRAFE

De favoriete foto’s van de Gentse fotografe Marie Wynants.

1. “Dit is een foto uit de campagne voor de nieuwe handtas van Delvaux, ‘The Hero’. Het is een tas voor jonge vrouwen, van mijn leeftijd, met een college feel, vandaar de uniformpjes. De foto is een visuele vertaling van hoe ik het merk zie : gewaardeerd en waardevol. De foto’s zijn vrij strak en clean, monumentaal bijna door de vormen van het gebouw, met als speels contrast de twee bijna identieke meisjes in dezelfde outfits.”

2. “Max (Colombie van Oscar and the Wolf, red.) en ik kennen elkaar al jaren. We zijn ongeveer samen begonnen. Max is ook de enige man die ik gemakkelijk kan fotograferen. Hij is zo sierlijk en kent zijn lichaam zo goed dat het vanzelf gaat. Voor zijn nieuwe promobeelden zijn we met wat vrienden naar Marrakesh getrokken. De eclectische kledingstijl van Max past bij de sfeer van de stad. Alles klopte. We hebben alle foto’s on the go gemaakt, niets is in scĆØne gezet. Dit is mijn favoriete foto van die reis : door de donkere lucht heeft het bijna iets bevreemdend.”

3. “Vorig seizoen ben ik backstage beelden gaan maken voor de show van Ann Demeulemeester in Parijs. Ik ben het gewoon om veel tijd te krijgen voor een beeld, maar nu had ik anderhalf uur voor alles. Ik ben daarom heel gevoelsmatig te werk gegaan. Het was er heel hectisch, en toch hebben de foto’s een intieme sfeer, alsof ze analoog gemaakt zijn. Ik heb die dag veel geleerd over hoe ik naar de dingen kijk.” (EDW)

mariewynants.com

14. Niels Peeraer (27) – ONTWERPER EN OPRICHTER VAN ZIJN EIGEN LEDERWARENMERK

Niels Peeraer heeft talent, daar is iedereen het over eens. Vorig jaar zette zakenblad Forbes de alumnus van de Antwerpse modeacademie op zijn Europese ’30 onder 30′-lijst. Maar ook voor zijn afstudeercollectie, uit 2011, kreeg hij veel erkenning. Onder meer van Delvaux, waarvoor hij een limited edition-handtas mocht ontwerpen. Een eigen label met leren handtassen en accessoires was een logische volgende stap. Intussen bestaat het merk met als motto ’there is no limit to cuteness’ vijf jaar, en heeft het wereldwijd meer dan vijftig verkooppunten zoals Galeries Lafayette in Parijs. Toch zijn het vooral de Aziaten die vielen voor de schattige ontwerpen met strik van Peeraer. Hij had sneller shops in Sjanghai dan in Parijs, waar hij nu woont en werkt. En zelfs daar zijn de meeste van zijn klanten Chinese toeristen. (EDW)

nielspeeraer.com

15. Leonneke Derksen (30) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HET LABEL LƉO

De Nederlandse studeert in 2011 af aan de Antwerpse Modeacademie. Ze verhuist nadien naar Parijs om ervaring op te doen bij modehuizen als Balenciaga en Cacharel. In 2016 keert ze terug naar BelgiĆ« en samen met haar vriend Matthias Medaer richt ze LĆ©o op, dat in Deurne wordt geproduceerd. “In elke collectie beleeft het LĆ©omeisje een nieuw avontuur. Dit seizoen balanceert tussen chic en trashy en is op drie thema’s geĆÆnspireerd.”

MEISJESBENDES

“Het LĆ©omeisje zoekt haar jeugdvriendinnen op. Samen beleven ze een intense nazomer, met de nodige dramatiek. In welke situatie de meisjes ook belanden, ze nemen het steeds voor elkaar op.”

FILMS

“Ik herontdekte onlangs een aantal films waarin meisjesbendes centraal staan. In de documentaire La Vida Loca wordt een groep latinomeisjes uit San Salvador geportretteerd, terwijl de Switchblade Sisters uit 1975 over een groep grieten gaat die het opneemt tegen een rivaliserende bende, met springmessen en kettingen. De kettingen in onze collectie zijn daar een interpretatie van.”

DE JAREN NEGENTIG

“De jaren negentig waren fout, maar ze hadden ook een scherpte die ik interessant vind. De bandana’s die alle rappers toen droegen, inspireerden mij om een paisleyprint te ontwerpen op zijde, waar ik een hemdjurk en top van maakte.” (EL)

LĆ©o is onder meer te koop bij Step By Step in Antwerpen, Sketch in Knokke. leobyleo.com

16. Chanel Selleslach (27) – DANSERES, CHOREOGRAFE, PRODUCER EN OPRICHTER VAN HET PRODUCTIEHUIS NONO C

Chanel Selleslach studeerde dans aan de academie Codarts in Rotterdam. Met de Akram Khan Dance Company danste ze in 2012 op de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Vandaag werkt ze als choreografe voor het productiehuis dat ze zelf oprichtte : Nono C. “Vier jaar geleden richtte ik samen met danseres Gudrun GhesquiĆØre een dansgezelschap op, Nono C. Vandaag sta ik alleen aan het hoofd van het bedrijf en werk ik samen met dansers, fotografen en filmmakers. Beweging en het menselijk lichaam staan centraal in al onze projecten, of we nu een choreografie bedenken voor een videoclip, of meewerken aan een modecampagne. In de toekomst wil ik nog meer optreden als producer en consulent voor merken die een shoot of event willen organiseren rond beweging en dans.” Chanel werkt geregeld samen met ander jong geweld dat deze pagina’s siert, zoals Marie Wynants en Athos Burez. Ze mag onder meer Oscar And The Wolf, Warhaus, Scapa Sports en Universal Music Group tot haar klanten rekenen. (EL) nono-c.com

17. Elisa Mol (22) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN FIAMME FOOTWEAR EN FRILLES EN IN-KOOPSTER VOOR MONAR & CLOTHES

Als telg van de familie De Maeijer, eigenaars van de Monarwinkels, groeide Elisa Mol op tussen de schoenen. Na een jaar aan de modeschool Polimoda in Firenze, begon ze in 2015, ze was toen maar 21, sneakerlabel Fiamme. Handelsmerk zijn de vlammen (fiamme in het Italiaans) achteraan de schoenen. Anderhalf jaar later heeft Fiamme maar liefst 330 verkooppunten wereldwijd. Bijna gelijktijdig begon Mol ook met Frilles, een lijn met leren accessoires voor bij haar sneakers. Vorig seizoen breidde ze het merk samen met haar vriend verder uit met patches voor op kleding. (EDW)

fiammefootwear.com, frilles.be

18. & 19. Astrid (29) en Aude (28) Regout – ZAKELIJK LEIDER EN COMMUNICATIEVERANTWOORDELIJKE VAN RUE BLANCHE, HET MERK DAT DERTIG JAAR GELEDEN OPGERICHT WERD DOOR HUN MOEDER MARIE-CHANTAL REGOUT

AUDE OVER HAAR ZUS ASTRID

“Een jaar geleden kwam Astrid ook bij Rue Blanche werken. Ze is ondernemend en zorgt voor discipline, organisatie en een betere communicatie binnen het bedrijf. We hadden nogal de neiging om de dingen op hun beloop te laten. Het feit dat ze een paar jaar in Stockholm heeft gewerkt, zorgt voor een zekere Scandinavische invloed. Ze is ook veeleisend op het vlak van de stoffenkwaliteit – wat alleen maar goed is voor de collectie. We houden van dezelfde dingen en hebben vertrouwen in elkaar. Hoewel we elk een specifieke functie hebben binnen het label, gaan we bij de minste twijfel met elkaar in overleg.”

ASTRID OVER HAAR ZUS AUDE

“We kennen elkaar door en door en begrijpen elkaar met Ć©Ć©n blik, doordat we nu eenmaal zussen zijn. Aude is iemand die weet wat ze wil, en dat is belangrijk als het om het imago van een merk gaat. Het zijn soms de kleine details die het grote verschil maken. Haar kledingstijl lijkt erg op de stijl van Rue Blanche. Low profile, simpel, maar met een twist die er iets bijzonders van maakt. Zowel in onze jobs als in onze karakters vullen we elkaar goed aan. Aude houdt zich bezig met de communicatie en de internetshop, ik meer met het management en beheer. Ik ben geneigd me meteen ergens in te storten, terwijl zij de tijd neemt om te analyseren en de situatie tot in de details te bekijken.” (CP)

rueblanche.com

20. Louise Van den Bogaert (29) – COLLECTIEDIRECTEUR BIJ HET FRANS-JAPANSE MODELABEL MAISON KITSUNƉ

Tijdens haar studies handelsingenieur aan de KU Leuven had Louise Van den Bogaert nog geen idee dat ze later in de modewereld zou belanden. Ze wist zelfs niet dat haar huidige job – fashion collection director – bestond. Pas tijdens een masteropleiding modemanagement aan het IMF in Parijs ontdekte ze dat er heel wat jobs zijn die een creatieve Ć©n zakelijke visie vereisen. “Die combinatie is helemaal mijn ding. Ik ben goed in economie en wiskunde, maar wil ook creatief werken.”

Vandaag is Louise al twee jaar collectiedirecteur voor het Frans-Japanse lifestylelabel Maison KitsunĆ©. “Het is een mode- en muzieklabel. Als collectiedirecteur bepaal ik uit welke stukken de modecollectie bestaat, wat de prijzen zijn en in welke fabrieken alles op tijd gemaakt kan worden. Om te voorkomen dat we alleen korte rokjes kunnen verkopen, beslis ik bijvoorbeeld dat we volgend seizoen zes broeken moeten hebben, waarvan zeker twee jeansbroeken en twee chino’s. Die beslissingen neem ik op basis van de trends van het moment, mijn intuĆÆtie en de bestsellers van vorig seizoen. Vervolgens stuur ik een team van stylisten, grafisch ontwerpers en productmanagers aan. Zij bepalen de stijl en stoffen van de kleren, de prints en het technische luik van de productie.”

Louise kreeg haar job op een bijzondere manier. “Na mijn studies in Parijs werkte ik als productmanager voor een handtassenmerk. Na drie jaar droomde ik van een nieuwe uitdaging. Een carriĆØre bij Maison KitsunĆ© leek me fantastisch, maar in Frankrijk krijg je niet snel een job zonder de nodige ervaring. Mijn expertise lag in de handtassensector en Maison KitsunĆ© maakte er geen. Ik schreef hen dat ik hun accessoiredepartement wilde oprichten. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en mocht beginnen ! Na een jaar kreeg ik ook het toezicht over de mannen- en vrouwencollecties.” (EL) shop.kitsune.fr

21. Athos Burez (29) – FOTOGRAAF

Athos Burez is van opleiding beeldend kunstenaar en dat zie je aan zijn foto’s. Of hij nu een modecampagne of een jonge muziekband fotografeert, telkens creĆ«ert hij een magisch decor. De ene keer bouwt hij een filmset op, met doeken en maffe voorwerpen. De andere keer neemt hij gewoon zijn verkleedkoffer mee naar de afspraak. “Ik werk graag op locatie, het liefst op indrukwekkende plekken die er na een paar kleine ingrepen nog straffer uitzien. Ik probeer met mijn foto’s altijd een verhaal te vertellen.”

Zijn favoriete modeopdracht is er tot nu toe eentje voor CafĆ© Costume : “Vorig jaar had CafĆ© Costume de nodige rechten verworven om een collectie te maken geĆÆnspireerd op het werk van RenĆ© Magritte. Ook in de bijbe-

horende fotoshoot mocht ik zijn schilderijen een rol laten spelen. Magrittes surrealisme en asbsurdisme bewonder ik enorm. Bovendien kreeg ik ongeveer carte blanche, dus het was een zalige opdracht.”

Zijn favoriete foto uit de CafĆ© Costume-reeks? “Ik maakte heel wat kleurrijke foto’s, maar mijn favoriet is de beeldhouwer die zichzelf creĆ«ert uit een homp klei. Op enkele schilderijen van Magritte lijkt het volledige interieur uit steen of rots gehouwen. Daar wilde ik met dit beeld op inspelen. Het model van dienst is Florian, die zelf beeldhouwer is. Het hele plaatje is een interpretatie van Magrittes werk.” (EL) athosburez.tumblr.com

22. Julien Sanders (28) – VINTAGE-EXPERT, CREATIEF CONSULTANT EN ONTWERPER

De verschillende gezichten van Brusselaar Julien Sanders.

1. “Tegelijk met mijn antiquairsopleiding aan het Institut des Arts et MĆ©tiers in Brussel specialiseerde ik me in de geschiedenis van de mode uit de twintigste eeuw. De kunstmarkt voor vintage kleding heeft me altijd geboeid, hoewel ze hier nog weinig bekend is. De kennis rond luxe vintage is hier relatief nieuw in vergelijking met Frankrijk waar er veel verzamelaars en veilingen zijn – die ook in trek zijn bij de archieven van de Parijse couturehuizen. Zo heb ik zelf onder meer met de archieven van Chanel gewerkt. Na mijn studies werkte ik voor diverse Parijse antiquairs en organiseerde ik zelf verkopen : Les ventes de Sanders San. Voor elk evenement doorzocht ik de garderobe van particulieren, waarna ik bijvoorbeeld defilĆ©stukken van Tom Ford voor Yves Saint Laurent aanbood. Kledingstukken hebben hun eigen leven en geschiedenis, iets wat ik ontdekte door mijn ontmoetingen met de mensen die ze gedragen hadden.”

2. “Tegenwoordig gebruik ik mijn kennis van de mode en haar geschiedenis als creatief consultant. Mode is per definitie cyclisch. Alles wat je ziet, is een echo van het verleden. De analyse van de huidige trends en de vergelijking met die van het verleden, laat me dus toe om de trends van morgen te begrijpen. Zodoende werk ik achter de schermen van enkele Belgische modemerken, waarvan ik de visuele identiteit mee op punt stel. Die storytelling boeit me enorm en is een van de redenen waarom ik het werk bewonder van BenoĆ®t BĆØthume en Jean-Paul Lespagnard, wiens universum me doet reizen.”

3. “Momenteel leg ik met een Belgisch naaiatelier de laatste hand aan een capsulecollectie met hemden. Een project waaruit duidelijk mijn passie voor luxe, vintage en nobele stoffen zal spreken.”

(WD)

23. Gioia Seghers (27) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HAAR EIGEN LABEL

In vier jaartallen :

2012 Studeert af aan de modeafdeling van La Cambre en sleept de Weekend Fashion Award in de wacht voor “haar gevoel voor couture en de originele manier waarop ze stoffen combineert”.

2014 Ontwerpt haar eerste collectie, die al haar handelsmerken toont : handwerk ‘dat tijd vraagt’, kant, broderie anglaise, de kimono als inspiratie, transparantie, en de verfijnde elegantie van haar moeder en haar grootmoeder Eugenia, die haar leerde breien.

2016 Collectiepresentatie door de danseres Zoi Efstathiou. Ze liet zich inspireren door Street Dance, het meesterwerk van Lucinda Childs dat haar altijd is bijgebleven. Ze vertaalt dit gevoel in zwart en wit, met netstof, en vloeiende lijnen. Dat leidt tot het ontwerpen van kostuums voor choreograaf Thierry De Mey en zijn ballet Simplexity.

2017 Haar lente / zomercollectie toont kleding van ruw linnen, dikke katoen, verwijzingen naar de sportswear, wit, zwart, rood en altijd weer de broderie anglaise. (AFM) gioiaseghers.com

24. StĆ©phanie Anspach (25) – BREIGOEDONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HAAR EIGEN LABEL

‘Made in Belgium’ staat er op haar etiketten. Hoewel StĆ©phanie Anspach er even over dacht om haar collectie in AziĆ« te laten maken, kwam ze daar al snel op terug. Niets is immers zo fijn als in het atelier persoonlijk contact hebben met de breisters en borduursters die haar ontwerpen uitvoeren. Stuk voor stuk vakmensen met wie ook ontwerpers Dries Van Noten, Haider Ackermann en Christian Wijnants werken. StĆ©phanie is autodidact. Ze was 22 toen ze haar label opstartte: breiwerk is haar handelsmerk. “Ik zoek graag bijzondere, bijna onbekende steken. En met handbreiwerk zijn de mogelijkheden eindeloos.” Vandaag, bijna drie jaar later, volgt de Brusselse nog altijd haar eigen weg, en brengt ze originele modellen die soms versierd zijn met borduursel in kruisjessteek. Haar collectie is intussen aangevuld met enkele broeken, jasjes en shirts. “Ik hou van comfortabele, tijdloze kleding, gemaakt van natuurlijke materialen. Je moet kunnen leven in mijn kleren. Kleren waarin je je niet opgedirkt voelt, maar toch een beetje bijzonder”, zegt ze. (CP) stephanieanspach.be

25. Chad Gevaert (30) – PRODUCER BIJ TROUBLE MANAGEMENT IN PARIJS

Zijn parcours in de mode.

“Ik ben begonnen als assistent-fotograaf van Charlie De Keersmaecker. Daarna heb ik ook voor Juergen Teller, Mario Testino en Willy Vanderperre gewerkt. Ik heb voor Willy drie jaar lang alle modeproducties in BelgiĆ« georganiseerd : de campagnes van Raf Simons, een productie voor Love magazine… Willy is een fantastische fotograaf en een inspirerend man. Ik heb nog een jaar een tussenstap gemaakt bij CafĆ© Costume, als accountmanager en assistent van Saskia Van Gils. Daarna ben ik als freelance assistent en producer teruggekeerd naar de modefotografie. Van alle commerciĆ«le kunsten, vind ik de modefotografie de creatiefste. Sinds drie maanden werk ik voor Trouble Management in Parijs. Ik was op zoek naar een job in het buitenland en toen hun voorstel kwam, heb ik mijn koffers gepakt. Als producer ben ik verantwoordelijk voor alles wat bij een modeproductie komt kijken, behalve voor het creatieve : ik regel de studio, het team, ik doe de precasting van de modellen, ik boek de vliegtuigtickets… Ik ben, met andere woorden, de buffer tussen het team en de buitenwereld. Het is een harde en stresserende job, maar daar kick ik op. Ik werk met plezier twaalf tot veertien uur per dag. Het schept ook een band met de mensen met wie je samenwerkt.” (EDW)

26. Sarah Piron (30) – ONTWERPSTER EN SAMEN MET HAAR ZUS CAROL OPRICHTSTER VAN FILLES ƀ PAPA

Hoe zijn jullie acht jaar geleden Filles Ć  Papa begonnen?

Het Avontuur met een grote A begon Ć©cht in 2012, toen we voor het eerst verdeeld werden in BelgiĆ« en het buitenland. We waren het merk begonnen zonder er veel over na te denken en stapje voor stapje hebben we er ons beroep van gemaakt. FAP werd al snel beschouwd als een buitenbeentje in het modelandschap, door de stijl en het contrast tussen de luxekleding en de street- en undergroundcultuur. De collecties bestonden uit een mix & match van kleren die in die tijd nogal uit de toon vielen. Maar al snel merkten we dat celebrity’s en it-girls onze collecties begonnen te dragen. Om er een paar te noemen : Anna Dello Russo, Chiara Ferragni, Rita Ora, Cara Delevingne en BeyoncĆ©. Natuurlijk gaat er achter dat mooie plaatje heel wat werk schuil, want als je een collectie van tachtig silhouetten wilt uitbrengen, en dat om de zes of zelfs vier maanden, dan weet je dat dat niet vanzelf gaat. In ons kleine atelier werken we met een groepje topmensen op elk gebied, en we blijven strijd voeren met de ateliers om kleine hoeveelheden te laten produceren – dat was ons eerste grote struikelblok toen we FAP lanceerden – die dan ook nog uitstekend afgewerkt zijn. Daarna moet je verkooppunten vinden die bij je passen en die de collecties willen verdelen, en dat is niet altijd zo makkelijk als je een jong merk bent dat niet bekend is bij het grote publiek. Kortom, het is allemaal spannend en erg (soms tĆ©) intens.

WBDM heeft jullie een subsidie van 35.000 euro toegekend. Kun je het daarmee wat rustiger aandoen ?

We hebben dat ruggensteuntje hard nodig, want we willen nieuwe markten aanboren en om dat te doen moeten we nieuwe samenwerkingen op touw zetten met partners in het buitenland : persbureaus en verdelers.

Wat was jullie inspiratie voor de lente / zomercollectie 2017 ?

De collectie heet Top Gun, elk stuk is een beetje subversief, met namen als Crash, Renegade, Shark, Cobra, Hope… en samen zorgen ze voor een grote explosie. (AFM)

fillesapapa.com

27. Ine Neefs (22) – MODEL

WAT STAAT ER OP DE TELEFOON VAN TOPMODEL INE NEEFS ?

Meest gebruikte app : Whatsapp

Spel dat je liever zou wissen : Tricky

Steden in je weerapp : alle steden waar ik al ben geweest : NY, LA, Londen, Antwerpen, Milaan, Parijs, Cannes, Rome, Corsica, Stockholm, Istanboel, Monaco, Barbados, Palm Springs…

Favoriete fotofilter : zwart-wit

Favoriete emoji : Ā§

Meest gelikete Instagramfoto : mijn campagnefoto voor Tory Burch, in bikini in Barbados

Grappigste sms van de week : “”Jeeeep 50 tintjes donkerder ” “Oei pak uw nachtkijker dan maar mee”

Aantal contacten : 101, ik ben net van telefoon veranderd en ben wat contacten kwijt (EDW)

28. Louis Ghewy (25) – HAIR STYLIST BIJ MANAGEMENT ARTISTS

Wat maakt je gelukkig in je job?

“Een week voor mijn 25ste verjaardag te horen krijgen dat het agentschap waarmee ik wil werken dat ook ziet zitten. Ik hou van het vele reizen in deze job, het is altijd een beetje een avontuur. Met Vogue vloog ik naar Lima, in Peru. Ik verbrandde er door de zon en kreeg een voedselvergiftiging, maar bleef doen alsof alles okĆ© was. Toen ik met fotograaf Harley Weir in Moskou was, vloog de motor van onze auto in brand op weg naar de locatie. Ook de modellen maken een shoot onvergetelijk. Zo kan Carmen Kass ongelofelijk verhalen vertellen over de opname van de eerste J’adore Dior-parfumcommercial.”(KH)

managementartists.com

29. Doriane van Overeem (28) – ONTWERPSTER EN OPRICHTSTER VAN HAAR EIGEN LABEL

STUDIE: Ze studeerde in 2013 af aan La Cambre Mode. Ze onthield er “dat het heel belangrijk is om jezelf ter discussie te kunnen stellen” en “dat het altijd beter kan”. Die basisprincipes combineert Doriane van Overeem op een heel eigentijdse manier met haar feministische overtuiging en haar politiek en sociaal engagement.

COLLECTIE: Dit is haar vijfde collectie, honderd procent made in Belgium, heeft een duidelijk strijdlustige, provocerende toon : I don’t play nice. De jonge ontwerpster snijdt graag onderwerpen aan die “taboe zijn of die gevoelig liggen, en die betrekking hebben op de positie van de vrouw in de maatschappij van vandaag”.

STIJL: Haar kleding geeft duidelijk weer waar ze voor staat : “punk met een soort pruilerige elegantie”, een ontmoeting tussen twee werelden, tegenstrijdig en romantisch.

EXTRA: Haar vriend LoĆÆc Pignier kreeg de toestemming om haar veganistische tassen te bewerken met de slogan : Size weird, please. Waarmee ze duidelijk wil maken dat je aan de regels houden uit de tijd is, en dat er geen ideale maat bestaat voor vrouwen die bereid zijn haar te volgen naar haar universum. (AFM)

dorianevanovereem.com

30. Shaun Beyen (30) – CASTING DIRECTOR

Als casting director voor merken als Maison Margiela, Chalayan en Gareth Pugh heeft Beyen een oog voor nieuw talent. Deze drie Belgische modellen horen daarbij.

1. KAITO DEFOORT. Zeventienjarige Belg met Japanse roots. Liep pas dit seizoen zijn eerste defilƩs, maar mocht daarvoor wel al voor de lens staan van de Belgische topfotograaf Pierre Debusschere. Wordt ook door de New York Times getipt als one to watch.

2.LAURENS POUCHELE. Jonge West-Vlaming met een mooi palmares. Hij debuteerde in Londen voor Craig Green, een show die Beyen castte, en mag daar sinds de mannenmodeweek in januari onder andere Dior, Fendi en Louis Vuitton aan toevoegen.

3.MANON VAN VYVE. Een half jaar geleden werd deze achttienjarige schone gescout op straat door een Parijs modellenbureau. Ze liep nog geen shows, want te druk met school, maar scoorde wel al een shoot voor Vogue Mexico en Hercules Magazine, waarvoor Beyen haar onlangs boekte. Haar handelsmerk : een schoonheidsvlekje op haar bovenlip. (EDW)

Samenstelling Ellen De Wolf – Tekst Wim Denolf, Ellen De Wolf, Katrien Huysentruyt, Elke Lahousse, Anne-FranƧoise Moyson en Catherine Pleeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content