Onesies zijn de ultieme wintertrend

De populariteit van de ‘onesie’, een soort van trainingspak uit één stuk, is ongezien. De verkoop van deze comfortabele loungewear kende in het Verenigd Koninkrijk zelfs een stijging van maar liefst 600%, zo meldt Daily Mail.

Toen drie Noorse vrienden vijf jaar geleden hun joggingbroek en trui aan elkaar naaiden hadden ze nooit gedacht dat hun grapje de wereld zou veroveren. Thomas Adams (27), Henrik Norstrud (30) en Knut Gresvig (30) konden de aanvragen van vrienden, kennissen en vrienden van vrienden amper bijhouden en 18 maanden later had 2% van de Noorse bevolking een onesie.

“We waren stomverbaasd”, aldus Adams aan Daily Mail. “Mensen droegen de onesies zelfs wanneer ze uitgingen!” De onesies van Adams’ bedrijf OnePiece kosten tussen de 120 en 200 euro en hebben fans over heel de wereld.

Onder meer Brad Pitt, Robbie Williams, Louis Walsh, Tom Daley, Ed Westwick, de leden van One Direction, Justin Bieber en zelfs de Londense burgemeester Boris Johnson uiten openlijk hun liefde voor deze kruippakjes voor volwassenen. Hoewel het kledingstuk niet bijster flatterend is gaan ook vrouwen overstag. Bekende vrouwelijke onesiefans zijn Rihanna, Cheryl Cole, Heidi Klum, Cara Delevigne, Florence Welch, Daisy Lowe en Kate Moss.

Lisa Dwan zag twee jaar geleden het noorderlicht en bracht het Noorse bedrijf naar Amerika en Engeland. “In het begin wil niemand ervan weten”, vertelt Dwan aan de Daily Mail. “Maar wanneer ze een onesie passen willen ze hem niet meer uitdoen.”

Ondertussen hebben verschillende bedrijven al hun versie van de onesie uitgebracht en zijn ze beschikbaar in alle kleuren en patronen. De jongens van Kigu vulden het gat in de markt verder op door onesies in de vorm van dieren te verkopen en verdienden in een mum van tijd hun eerste miljoen.

Tijdens de kerstinkoopperiode van 2012 zagen Britse winkels, grootwarenhuizen en online shops de verkoop van onesies met maar liefst 600% stijgen. Verschillende bedrijven en scholen in het Verenigd Koninkrijk hebben onesies in hun reglement moeten opnemen onder het bannertje “kledingvoorschriften” aangezien de dingen zo ontzettend populair zijn dat mensen gewoon niet meer beseffen dat het eigenlijk loungewear is.

“Het is niet zomaar loungewear”, countert Dwan. Zij draagt haar onesie zelfs naar etentjes en wanneer ze gaat clubben. “De onesie is een fashion piece geworden, geen ordinair trainingspak.”

De meningen over onesies zijn even zwart wit als die over Ugg’s: ofwel ben je een fan, ofwel wil je er nog niet dood in gevonden worden. Wij opteren voor de gulden, grijze middenweg en dragen onze onesie enkel achter gesloten deuren, bij voorkeur in het gezelschap van een ferme blockbuster en een fles rode wijn. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content