'Om de één of andere reden snàppen jullie Belgen mij' - Sandra Sandor van Nanushka

06/03/15 om 14:24 - Bijgewerkt om 15:12

Sandra Sandor heeft altijd al geweten dat ze in de kledingbranche terecht zou komen. Van haar moeder erfde ze het gevoel voor snit en naad, van haar vader kreeg ze de naam voor haar eigen label. Nanushka: van koosnaampje tot kledinglijn.

'Om de één of andere reden snàppen jullie Belgen mij' - Sandra Sandor van Nanushka

Nanushka SS15 © Nanushka

Hoe zou je de esthetiek van je thuisland Hongarije beschrijven? En schemert die door in je collecties?

Sandra Sandor: "Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een Hongaarse esthetiek is, het modegevoel is daar niet echt ontwikkeld, maar can you blame us? Al die jaren onder het communistisch juk heeft ons land geïsoleerd, waardoor Hongarije niet kon ontwikkelen op creatief vlak. Mensen konden ook niet gemakkelijk op reis gaan om inspiratie op te doen. Ik heb zelf veel kunnen reizen en ik heb ook in het buitenland gestudeerd en dat heeft mijn stijl echt beïnvloed."

Nanushka heeft net als jij de landsgrenzen overstegen. Is het door de globalisering makkelijker geworden om als jong, buitenlands label de markt te veroveren?

Sandor: "Ik denk het wel, al weet ik niet of mijn afkomst nu in mijn voordeel of in mijn nadeel speelt. Wanneer mensen zonder onze kleding gezien te hebben horen dat we van Hongarije komen denken ze al snel 'Oh bah nee, Rusland!' (lacht) "Natuurlijk zou ik een wijder bereik en meer contacten hebben wanneer ik in Londen of Parijs mijn collectie had uitgewerkt, maar langs de andere kant denk ik wel dat mijn Hongaarse roots een exotische tint geven aan mijn label. Mensen kunnen Nanushka gebruiken als een ontdekking, een beetje als "wow ik heb een super tof merk ontdekt, maar je kent het vast niet, want het is Hongaars."

Getting ready for tomorrow's #ss15 launch in the #budapest flagship store ???#nanushka

A photo posted by Sandra Sandor / Nanushka (@nanushka) on

Nanushka is het koosnaampje dat je vader je had gegeven als klein meisje, en daardoor klinkt het merk ook als een zus of een goede vriendin. Wat zit er in haar DNA?

Sandor: "Ik vertrek van symbolen, vertellingen of fabels die ik interessant vind en daaruit onttrek ik dan een story print, die de ruggengraat van de hele collectie vormt. Het karakter van Nanushka zit hem echt in de kleuren, de prints en de texturen, niet zozeer in hoe de kleding gesneden is. Ik ga altijd uit van een paar basisvormen met hele cleane lijnen die dienst doen als canvas en die ik dan verder uitwerk. Ik zal soms wel wat details toevoegen, zoals een zijnaad wat naar achter verplaatsen of een zoom wat hoger laten komen maar dat gaat het silhouet niet veranderen."

De storyprint van de Nanushka SS15 collectie

De storyprint van de Nanushka SS15 collectie © Nanushka

Welk verhaal vertelt je SS15 collectie?

Sandor:"Een dikke tien jaar geleden heb ik een fantastisch boek gelezen over een antropologe die drie maanden door de Australische woestijn gaat zwerven met een kleine groep aboriginals. 'Mutant Message Down Under'. Ik was daar ongelofelijk van onder de indruk; hoezeer die mensen nog in contact staan met de natuur en hun eigen zintuigen. Vandaag de dag leven we allemaal in de stad, of toch zeker in verstedelijkte gebieden en ik heb het gevoel dat we die touch verloren zijn. In mijn collectie heb ik me vooral laten leiden door de kleur van de Australische zandvlakten.Daarnaast heb ik ook inspiratie opgedaan door het kijken naar Flammarion houtsnedes uit de 19e eeuw. De combinatie van die tekeningen en de aardetinten heeft een geweldige storyprint opgeleverd.

Sinds deze zomer brengen jullie ook accessoires uit. Doen jullie dat, zoals zoveel labels, om Nanushka toegankelijker te maken?

Sandor: "Nee, al is het wel mooi meegenomen. Ik ben gewoon zelf een accessoirefreak dus ik wou echt eigen stuks. Bovendien zitten we niet meer in het stadium dat we bij het shooten van onze lookbook onze silhouetten kunnen afwerken met schoenen van de tweedehandsshop ofzo. Dat was wel een tijdje leuk, maar we zijn gegroeid. Nanushka doet het goed in Hongarije en in België, Parijs begint te volgen en we zetten echt in op uitbreiding; in zoveel mogelijk boetieks in grote steden liggen. En hopelijk op een dag overal mijn flagships. Er is zoveel dat ik nog wil doen; precollecties, een kinderlijn, misschien ooit wel interieur... "

Laat ons het om te beginnen bij accessoires houden. Wat mogen we verwachten deze zomer?

Sandor: "Schoenen en handtassen die mooi corresponderen met onze silhouetten, sommigen ook met onze storyprint. We hebben ook heel toffe espadrilles laten maken in Spanje - want daar moet je zijn als je espadrilles wil produceren."

Shipping out the sample collections.. #ss15 #accessories #nanushka

A photo posted by Sandra Sandor / Nanushka (@nanushka) on

Vind je dat belangrijk, dat je de kennis haalt waar de kennis zit?

Sandor: "Ja natuurlijk, maar Nanushka is nu nog niet in de positie om het borduurwerk in India te laten doen of het zijde in China te halen. We produceren alles in Hongarije en een beetje in Litouwen, niet per se vanuit ethische overwegingen - al is dat natuurlijk ook belangrijk- maar vooral omdat we zo het productieproces heel nauw kunnen opvolgen. Dit zijn cruciale tijden voor ons, dus die controle is heel noodzakelijk."

In België lig je al in verschillende boetieks. Waarom zet Nanushka zo in op ons land? Is het omdat jullie als Hongaren snappen dat underdogs heel wat te bieden kunnen hebben?

Sandor: "Ik vind dat de Belgische vrouw een vergelijkbare esthetiek heeft met de mijne. Wanneer ik bijvoorbeeld ga shoppen in New York dan vind ik in boetieks altijd wel een paar stuks die ik leuk vind, maar ik ben nooit omver geblazen, terwijl ik in België echt mijn hart kan ophalen. Ik hoef Nanushka ook nooit uit te leggen aan de Belgische buyers. Om de één of andere reden snàppen jullie Belgen mij."

Nanushka SS15

Nanushka SS15 © Nanushka

Nanushka is onder andere te vinden bij Jade in Hasselt, Baby Beluga in Antwerpen, Twiggy in Gent, Smets in Brussel en Seven in Knokke. Meer info vind je op de website van Nanushka

Lees meer over:

Onze partners