Olivier Theyskens

08/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 07/10/09 om 23:59

Bron: Knack Weekend

Olivier Theyskens

© Epa

Zonder zijn opleiding af te maken (hij verliet de Brusselse modeschool La Cambre in januari 1997) stond Olivier Theyskens (°1977) in het najaar van 1997 al op de Parijse defilékalender met een volwaardige collectie die hij evenwel niet te koop aanbood. Maar dat laatste deed er niet toe, want de pers had al een hele kluif aan het macabere, gotische spektakel dat de toen piepjonge Theyskens hen voorschotelde. Schedels, opgezette vogels, Victoriaanse hoepeljurken, korsetten met haakjes en ogen en bodysuits met bloedbanen: geen wonder dat Theyskens als de nieuwe prins van de duisternis werd toegejuicht.

Niemand minder dan Madonna droeg tijdens de Oscaruitreiking van 1998 één van die jurken, en ook de gezaghebbende Amerikaanse Vogue schreef hem de hoogte in. Toch hield deze Brusselaar het hoofd koel: zijn volgende vrouwencollecties behielden een gotische, dreigende sfeer, maar tegelijk bewees hij dat hij ook sexy, elegante én draagbare kleren kon tekenen. Medio 2002 laste hij even een adempauze in, maar op het moment dat velen dachten dat Theyskens zijn snelle klim naar de top aan het uitzweten was, kwam er het nieuws dat hij door het Franse modehuis Rochas als hoofdontwerper was aangenomen. De eerste prêt-à-porter van Rochas, gesigneerd Theyskens, werd begin 2003 in Parijs getoond, onder luid applaus.

Maar in juli 2006 kwam er even een einde aan het sprookje, als de groep Procter & Gamble aankondigde dat ze de pret-à-porter en accessoirelijn van Rochas in oktober zal stopzetten. Theyskens stond echter niet lang op straat. In september al kondigde het modehuis Nina Ricci aan dat het de Belg aanstelde als opvolger van Lars Nilsson en zijn eerste collectie voor het huis was de herfst/wintercollectie voor 2007/2008.

In maart 2009 beëindigt Theyskens onverwacht voortijdig zijn contract bij Nina Ricci. Noch Theyskens, noch Ricci gaven uitleg bij de beëindiging van hun twee jaar durende samenwerking, die werd gekenmerkt door enthousiaste perscommentaren, maar zwak commercieel succes en meer recent, onenigheid tussen het wonderkind en Puig Group, de eigenaar van het merk die de kledinglijn even succesvol wil maken als de parfumpoot.

Onze partners