Actuele Thema's »

Olivier Strelli zet kledingproductie stop

dinsdag 26 juni 2012 om 12u27

Ondanks de aanvraag tot overdracht van vennootschap in februari, moet Olivier Strelli nu toch de productie van de kledingcollecties stopzetten.

© Reuters

De Belgische modeketen Olivier Strelli zit al een tijdje in slechte papieren. Oprichter en ontwerper Nissim Israël verkocht in 2008 Nissim NV, het bedrijf achter de merknaam Olivier Strelli, aan de Franse investeringsgroep EverCapital, zijn zoon Olivier Israël en zijn zakenpartner Jacky Franco. EverCapital zou echter te grote expansieplannen in Frankrijk gekoesterd hebben, die de groep uiteindelijk met een schuldenberg van tien miljoen euro opzadelden. Om die reden moest het merk Olivier Strelli reeds in 2010 bescherming zoeken tegen schuldeisers.

Faillissement proberen vermijden

Eventjes leek het alsof zoon Olivier Israël met een strikt herstelplan de teugels weer stevig in handen had. Dat blijkt twee jaar later toch niet het geval. Eerder dit jaar probeerde men een faillissement te vermijden door zich bij de rechtbank van koophandel in Brussel aan te melden voor een overdracht van vennootschap onder gerechtelijk gezag. Volgens die procedure krijgt de voortzetting van de activiteiten voorrang op de terugbetaling van de schuldeisers.

Maar dat heeft niet mogen baten. Het bedrijf moet de activiteiten met betrekking tot de kleding stopzetten. Dit heeft als zwaar gevolg het sluiten van de winkels en de afdanking van het personeel.

Olivier Israël neemt over

Toch betekent dit niet het einde want Olivier Israël wil de merknaam in handen nemen en “het de nodige ademruimte geven naar de toekomst toe”. “De overname geeft de mogelijkheid tot herlancering in een andere meer aangepaste vorm die beantwoord aan de noden van de markt”, aldus het perscommuniqué.

De schoenencollecties voor heren, dames en kinderen, net zoals de uurwerken en de home collecties - bestaande uit behangpapier, tapijten, bad- en strandlakens, de beddencollectie en het bedlinnen - zullen dus verder ontwikkeld en gecommercialiseerd worden. Ook de Strelli sjaals, 100% Belgisch en het iconisch product van het huis sinds 30 jaar, zullen verder in België geproduceerd worden. De nieuwe sjaals zullen beschikbaar zijn vanaf deze winter. (RDM)


KnackWeekend-nieuws in je facebook nieuwsfeed

Meer over:

   

Reageer

Nieuwsbrief

Ontvang het recentste lifestyle nieuws wekelijks in uw mailbox!

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse reizennieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse recepten

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijks culinair nieuws

E-mail:
 

Meest gedeeld

  • Logeren tussen de druivenstokken
  • De Belgische huizen: 'De prutsers gaan eruit'
  • Sommelier Pieter Verheyde ontkracht wijnmythes

Whitepapers