Olivier Rousteing brengt nineties pop en luxe samen in H&M collab: 'Ik wil een Balmain Nation oprichten'

21/10/15 om 15:09 - Bijgewerkt op 22/10/15 om 12:10

De modellen du jour Kendall Jenner, Gigi Hadid en Jourdan Dunn werden op de catwalk vervoegd door niemand minder dan de Backstreet Boys tijdens de show van Balmain X H&M. Ontwerper Olivier Rousteing creëerde een collectie voor de Instagram- en H&M-generatie en hoopt zijn visie zo wereldwijd te verspreiden.

Olivier Rousteing brengt nineties pop en luxe samen in H&M collab: 'Ik wil een Balmain Nation oprichten'

Kendall Jenner, Gigi Hadid en Jourdan Dunn © Instagram

Op 5 november is het zover, dan landt de Balmain X H&M collectie in de winkels. Tijdens een wervelende show met twerkende dansers, topmodellen en de Backstreet Boys stelde de jonge Olivier Rousteing zijn collectie voor. Wij waren erbij en mochten de collectie van dichtbij ontdekken.

In het publiek lieten celebrities zoals Kylie Jenner, Diane Kruger, Rosie Huntington-Whiteley en Alexa Chung hun goedkeurend oog op de samenwerking vallen. Maar ook de talloze fans thuis voor hun computer, smartphone of tablet keken mee. De Balmain Army werd plots een Balmaination, een droom die uitkomt voor Rousteing.

Instagram als communicatiemiddel

Als fervent social mediagebruiker en kind van de nineties hoopt hij de jonge generatie warm te maken voor Balmain. 'Het zijn mijn toekomstige klanten en dankzij deze collab kunnen ze zich al een Balmain veroorloven.' De ontwerper heeft duidelijk nagedacht over de juiste manier om zijn naam en merk wereldberoemd te maken.

Olivier Rousteing brengt nineties pop en luxe samen in H&M collab: 'Ik wil een Balmain Nation oprichten'

© Instagram

H&M stond te popelen om met deze Instagram savvy ontwerper samen te werken. Niet alleen kijken ze op naar zijn talent, maar ook zijn relevantie vandaag de dag sprak hen aan. Ze stonden Olivier Rousteing dan ook toe om de grootste H&M collab collectie te maken tot op heden. Hij voegde zelfs een eigen geur toe aan de lijn. 'Parfum maakt het Balmain universum compleet,' licht hij toe.

Balmaination

De hashtag #Balmaination duikt overal op en miljoenen social mediagebruikers kijken vol ongeduld uit naar vijf november. 'Waarom een natie? In mijn natie kunnen zoveel verschillende mensen zich thuis voelen. Ten eerste omdat de H&M collab betaalbaarder is dan mijn eigen lijn. Ik kan mensen van verschillende leeftijden en verschillende continenten bereiken dankzij deze samenwerking. Ik wil een natie bouwen die gelooft in het Balmain universum, het DNA van Balmain.'

'Tien jaar geleden droomde ik ook van designer kledij, maar kon ik me ze niet veroorloven. Dit is mijn manier om al mijn fans te vieren, welke achtergrond ze ook hebben.' 'Deel uitmaken van de Balmaination betekent zelfzekerheid, sterkte en niet bang zijn. Het draait om vertrouwen hebben in jezelf.' Daarom kiest de ontwerper ook voor modellen zoals Kendall en Gigi. 'Het zijn mijn vriendinnen, maar ook gewoon hele sterke meisjes die deel uitmaken van mijn universum en van jullie universum.'

Kendall Jenner en Gigi Hadid

Kendall Jenner en Gigi Hadid © Instagram

Voeten op de grond

Dankzij Instagram voelt Rousteing zich verbonden met zijn fans en kan hij korter op de bal spelen. 'Ik lees de comments en blijf dichter bij de realiteit dankzij social media.' Dat hij graag dicht bij zijn klanten staat, werd ook duidelijk toen hij verzekerde dat hij op vijf november de verkoop gade zal slaan in een van de H&M winkels. De locatie wilde hij niet verklappen, maar houd je ogen open wanneer je zijn collectie gaat shoppen. Je kunt wel eens naast de ontwerper himself staan te passen.

De toekomst van modebladen

Met de komst van sociale mediakanalen krijgen modebladen opnieuw concurrentie vanuit de online wereld. Rousteing ziet dit niet als een bedreiging, maar als een kans om te vernieuwen. 'Fashion magazines moeten op zoek naar manieren om zichzelf relevant te laten blijven. Ik denk dat sociale media daarbij kan helpen.' 'Ik hou trouwens heel erg veel van modebladen,' aldus de ontwerper.

Zijn liefde voor print drukte hij onder meer uit met een naaktshoot voor het magazine Têtu. 'Ik voel me zelfzeker met kleren omdat ik verschillende persoonlijkheden kan uitdrukken, maar ik voel me ook zelfzeker naakt', zegt de ontwerper zonder schroom.

Een man met visie, zelfzekerheid en een vriendenkring om jaloers op te zijn. Wij sloten ons alvast aan bij de Balmaination. Jullie ook?

Lotte Philipsen

Onze partners