Actuele Thema's »

Interview: Michaël Verheyden sluit winkel in Antwerpen

zaterdag 02 juni 2012 om 08u56

Michaël Verheyden

Michaël Verheyden heeft zijn winkel in Antwerpen gesloten. Om dat nieuws aan te kondigen, nam hij zelf contact op met Knack Weekend. Verder gaat alles goed met het bedrijf. De Belgische modeontwerper is geschrokken over de berichtgeving over andere modecoryfeeën.

De afgelopen maanden werden verschillende modeontwerpers het slachtoffer van de pers en daaruit heeft Michaël Verheyden blijkbaar iets geleerd. “Ik stuur geen sec persbericht de wereld in, omdat ik de zaken wil nuanceren”. Daarnaast heeft de ontwerper ook goed nieuws. Morgen opent hij de deuren van een pop-up store in thuisstad Genk.

In 2002 start Michaël Verheyden zijn eigen bedrijf op. Onder het gelijknamige label ontwerpt hij sindsdien lederen handtassen en andere accessoires. Daarnaast is ook zijn interieurcollectie een internationaal succes. Voordat Verheyden op zichzelf begon, werkte hij al samen met modeontwerper Raf Simons. De nieuwbakken creatieve directeur van Dior gaf Verheyden in 2003 de opdracht om een collectie lederen handtassen te ontwerpen voor zijn toenmalige zomercollectie.

Toen hij in 2009 de ‘Henry Van de Velde Young Talent Award’ in ontvangst nam, vestigde Verheyden zich voorgoed als talentvolle Vlaamse ontwerper. Intussen verwierf de designer, die zich af en toe op een artistiek zijspoor begeeft, ook internationale naamsbekendheid. Als we met hem bellen, klinkt hij erg rustig. De precieze oorzaak van de sluiting is ons nog niet helemaal duidelijk en dus laten we de modeontwerper uit Genk vooral zelf zijn zeg doen.

U hebt uw winkel in Antwerpen moeten sluiten. Kan u zelf even toelichten hoe dat komt?

Michaël Verheyden:
Net zoals vele andere collega’s hebben we niet zo’n goed voorjaar gedraaid. Daarom is er geen extra budget om investeringen te doen in de winkel. Het is eigenlijk heel simpel. Met onze externe partner zijn we overeengekomen dat we de beschikbare budgetten beter kunnen herinvesteren in het bedrijf. De focus ligt nu op de verdere productie van de artikelen en de verkoop aan andere winkels. Trouwens, we hebben onze producten altijd al via andere boetieks aan de man gebracht en dat aspect draait nog steeds goed.

Onlangs moest ook Walter Van Beirendonck zijn winkel in Antwerpen sluiten. Christophe Coppens houdt het na twintig jaar in de mode al helemaal voor bekeken. Loopt er iets mis in de Belgische modewereld?

Michaël Verheyden:
Er loopt helemaal niets mis in de Belgische modewereld.  De voorbije weken is er enorm veel geschreven over de stand van zaken in de Belgische modeindustrie. Daarbij werden allerhande vooronderstellingen gemaakt. Christophe Coppens beweerde bij zijn afscheid dat ons nog heel wat te wachten staat. Ik vind dat we een dergelijk signaal niet mogen uitsturen.

De crisis is niet enkel voelbaar in de modesector, ook bedrijven in andere sectoren ondervinden problemen. Bovendien moeten elk geval apart beschouwd worden. Walter Van Beirendonck zag zich verplicht zijn winkel te sluiten, omdat de verhuurder plots veel meer geld vroeg voor het pand. Bij Christophe Coppens waren de problemen dan weer te wijten aan een overinvestering. In ons geval moest er opnieuw geïnvesteerd worden in de winkel en zowel onze investeerder als wijzelf hadden daarvoor geen budget veil.

Oké, de crisis treft niet alleen de modewereld, maar mensen zijn in deze onzekere tijden toch minder snel geneigd om een duur accessoire aan te schaffen. Zijn de ontwikkelingen van de afgelopen maanden daar niet het gevolg van?

Michaël Verheyden:
In onzekere tijden wordt überhaupt minder geconsumeerd. Ik betrap mezelf daar ook op en dus begrijp ik maar al te goed dat mensen minder kopen. Het is op zich ook wel een gezonde reflex dat mensen beseffen dat ze eigenlijk minder nodig hebben en zo ook nuchterder en kritischer worden in hun aankopen. Vaak wordt gezegd dat we minder moeten consumeren maar als er dan minder geconsumeerd wordt, is het ook paniek. We moeten gewoon op zoek gaan naar een nieuw evenwicht. Daarom is het niet verstandig dat de pers zo negatief bericht over de Belgische mode.

Welke boodschap wilt u met dit interview dan wel geven?

Michaël Verheyden:
Mijn boodschap is de volgende: we hebben de winkel moeten sluiten en dat is niet leuk, maar met het bedrijf gaat verder alles goed. Gelukkig hebben we intussen meer buitenlandse dan Belgische klanten. Op de Amerikaanse markt kennen we bijvoorbeeld een heel goede verkoop. Dat we onze winkel moesten sluiten is misschien niet prettig, maar het is zeker geen ramp.

Hoe ziet u de toekomst? Waar zullen uw producten op de Belgische markt nog te verkrijgen zijn?

Michaël Verheyden:
Voordat we onze eigen winkel begonnen, waren onze producten al verkrijgbaar in verschillende boetieks in Vlaanderen. Op dat vlak verandert er eigenlijk niets. De vaste klanten van onze winkel kunnen nog steeds terecht bij Donum in Antwerpen. Ook onze handtassen kan je nog steeds vinden in verschillende Vlaamse winkels. Met onze homecollectie hebben we vooral succes in het buitenland. Enkel bij Items in Knokke en bij Astra Loves Living in Sint-Niklaas vind je de interieuritems terug.

Vanaf morgen zijn de lederen accessoires van Michaël Verheyden overigens ook verkrijgbaar in een pop-up store van het merk. Zo goed als gelijktijdig met de sluiting van zijn winkel in Antwerpen opent de Belgische modeontwerper immers een pop-up store in thuisstad Genk. Daar is de volledige collectie, aangevuld met enkele unieke stukken, naar aanleiding van het tienjarige bestaan van de interieur- en accessoirelijn te verkrijgen.

Julie Kerremans

Reference Bottom: De pop-up store van Michaël Verheyden in Genk opent zijn deuren op twee juni in de Vennestraat 127 te Genk.

KnackWeekend-nieuws in je facebook nieuwsfeed

Meer over: , ,

 

Reacties

desktop353 | 4 juni 2012

willy.bb, ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat je in dit geval niet goed weet waarover je schrijft. Je weet toch dat bij een winkel niets belangrijker is dan locatie, locatie, locatie,..... Neem nu een Walter Van Beirendonck : hij is te veel artiest en te weinig commercant met als gevolg dat geen kat zijn kleding wilt dragen ( uitzonderingen niet te na gesproken ) en hij had een winkel in een onoogelijk zijstraatje van de Nationalestraat die zelf nog heel veel boterhammekes moet eten om echt een vooraanstaande winkelstraat te worden. Al bij al zijn al de belgische ontwerpers ( zelfs een Natan ) ver overroepen. Als je als ontwerper wilt meetelen op wereldvlak heb op alle continenten eigen winkels nodig. Ze hebben daar het geld niet voor, zelfs een Dries Van Noten is op wereldvlak een kleine jongen.

Ongepast?

willy.bb | 2 juni 2012

Mais à part ça, tout va très bien, madame la marquise...

Ongepast?

desktop353 | 2 juni 2012

Als je echt wilt meetellen in Antwerpen moet je niet op die locatie een winkel beginnen. Het ligt in een mislukt winkelcomplex dat al jaren een "stempel" draagt. Maar de huurprijs is daar goedkoop, vandaar..... Hij had zich beter gevestigd in de Schuttershofstraat of in de buurt van de Bourlaschouwburg ( Louis Vuiton, ....). Daar gebeurt het en niet in een marginaal winkeltje waar je voorbijloopt voor je het weet.

Ongepast?

 

Reageer

Nieuwsbrief

Ontvang het recentste lifestyle nieuws wekelijks in uw mailbox!

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse reizennieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse recepten

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijks culinair nieuws

E-mail:
 

Meest gedeeld

  • De nieuwe nuchterheid
  • Hoe slim is uw huis?
  • Interview Tony Fadell: de volgende Steve Jobs

Whitepapers