Moedigt de mode-industrie ons aan om aan sport te doen?

13/08/14 om 10:29 - Bijgewerkt om 10:29

Bron: Knack Weekend

Hoe overtuig je iemand, die een afkeer heeft voor sport, om te beginnen met bewegen? Intussen is joggen uitgegroeid tot een echte hype, en daar heeft de mode-industrie ook een aandeel in. Er bestaan sportschoenen in verschillende vormen, kleuren en gewichten en ook de sportpakjes zijn blinkender dan ooit. Of het mij overtuigt om aan sport te doen? Absoluut.

Moedigt de mode-industrie ons aan om aan sport te doen?

Hoe overtuig je iemand, die een afkeer heeft voor sport, om te beginnen met bewegen? Intussen is joggen uitgegroeid tot een echte hype, en daar heeft de mode-industrie ook een aandeel in. Er bestaan sportschoenen in verschillende vormen, kleuren en gewichten en ook de sportpakjes zijn blinkender dan ooit. Of het mij overtuigt om aan sport te doen? Absoluut.

Sport, laat staan joggen, heeft mij nooit kunnen boeien. De nare herinneringen aan veel te ruime en onflatterende sportkleding tijdens de LO-les op school zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen, maar daar heeft de mode-industrie intussen al iets op gevonden. Sportkleding hoeft immers niet langer saai te zijn. De mode-industrie heeft zich de laatste jaren op vlak van sportkledij helemaal heruitgevonden en heeft het aanbod voor zowel startende, als meer ervaren, sporters uitgebreid. Mensen die niet warm te krijgen zijn om sport te beoefenen, worden door de modewereld toch warm gemaakt om het te proberen. Vaak voelen mensen zich al een stuk meer zelfzeker in de gymzaal wanneer ze kledij dragen waar ze zich goed in voelen. En dat heeft de mode-industrie goed begrepen.

Elke sporttak heeft zijn eigen kledij

Eerst en vooral is de kledij gelinkt aan de sport waarvoor het bedoeld is. Elk tak binnen de sportwereld heeft nood aan aangepaste kledij. Maar de sporttakken waar je ongetwijfeld het meest modieus voor de dag kan komen zijn dansen, aerobics en joggen. Yoga is de laatste jaren ook erg uitgebreid in het kledingaanbod, denk hierbij aan het yoga-assortiment van Rituals. Of de sexy yoga-outfits van Victoria's Secret, want zelfs dit lingerielabel heeft zich op de sportmarkt gegooid. Hoewel het aanbod sterk gegroeid is, mag het sportlabel nooit vergeten waarvoor de kledij nu precies bedoeld is. Dat blijft een gouden regel.

Langs de andere kant geeft dit de grote sportlabels, denk aan Nike, Decathlon of Adidas, ook de kans om binnen verschillende sporttakken heel ver te gaan in de kledij. Je kan het zo gek niet bedenken of er zal we een blinkend blouseje of straks sportshortje voor bestaan. Voor elke sport kan je dus met een gerust hart stijlvolle kledij vinden en is het aanbod de laatste jaren enkel maar toegenomen.

Modeontwerpers en supersterren verbinden aan je label

Een groot aanbod, de combinatie van stijl en technologie, maar ook het verbinden van je sportmerk aan grote modelabels zorgt ervoor dat consumenten zich sneller aangesproken voelen om te gaan sporten. Een mooi voorbeeld hiervan is onder meer Adidas die Stella McCartney vroegen om een sportcollectie te ontwerpen. Zij kan beschouwd worden als een pionier op het vlak van samenwerkingen tussen designers en modelabels. Intussen loopt deze samenwerking al tien jaar gesmeerd. Andere voorbeelden van topdesigners die hebben samengewerkt met grote sportlabels zijn onder meer Riccardo Tisci van Givenchy voor Nike, Raf Simons voor Adidas, DKNY creëerde een sportcollectie voor Opening Ceremony en Jeremy Scott (Moschino) ging ook aan de slag voor Adidas.

Designersamenwerkingen zijn het perfecte voorbeeld van hoe de moderne sporters opzoek zijn naar een combinatie van functionaliteit en esthetiek. Een gewoon wit topje in combinatie met een zwarte sportbroek is 'just not good enough'. Consumenten vandaag willen meer en samenwerkingen met modelabels kunnen hierbij helpen. Daarnaast gaan sportmerken zich nog steeds verbinden met grote supersterren omdat dit een zekere 'allure' geeft aan de merken, denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen Rita Ora en Adidas.

Merken blijven zich heruitvinden

De samenleving evolueert en ook de noden veranderen. De vraag naar stijlvolle en functionele sportkledij is ontstaan en dit zal de komende jaren niet afnemen, gevoed door de industrie zelf. Hierdoor wordt de industrie ook verplicht om zichzelf te blijven heruitvinden en met nieuwigheden op de proppen te komen. Maar op zich is hier niets mis mee. Door het steeds uitvinden van nieuwigheden binnen de sportwereld, is men er ook in geslaagd om mij warm te krijgen om te beginnen sporten. Ik zou mezelf niet omschrijven als 'de grootste sporthaatster', maar je kreeg me met geen stokken aan het bewegen. En daar is nu wel verandering in gekomen.

Lopen in stijlvolle schoenen, die niet enkel goed aanvoelen maar ook nog eens mooi zijn voor het oog, daar voel ik wel iets voor. En ja, ik kies voor joggen want dat is een sport die je nog helemaal kan aanpassen aan je persoonlijke dagschema. Een voorbeeld hiervan is een nieuwe sportschoen van Adidas, de Energy-Boost. Een sportschoen moet ervoor zorgen dat je aangenaam neerkomt op de ondergrond, het zweten van de voeten controleert én zorgt er ook voor dat je niet na een halve kilometer al pijn krijgt, laat staan blaren, aan je voeten. Maar naast deze meer technische eigenschappen, valt een vrouw ook wel voor een schoen die elegant 'zit' aan de voet. Door het combineren van technologie als esthetiek is Adidas er werkelijk in geslaagd om mij opnieuw aan het lopen te krijgen. Want 'met deze schoen wil ik het wel eens proberen'. De slechte ervaringen uit het verleden heb ik intussen uitgewist en ben enthousiast begonnen met mijn looptrainingen. Want een mooie schoen, daar wil een vrouw toch wel wat voor doen.

Mooie sportkleding doet sporten Op de vraag of de modewereld ons een boost geeft om te beginnen sporten, is het antwoord ongetwijfeld 'ja'. De sportlabels hebben verschillende stappen ondernomen om de modieuze sporter op zijn of haar wenken te bedienen en de sporters van vandaag verwachten ook een mooie outfit. Designersamenwerkingen, nieuwe technologieën verweven met esthetiek én de eindeloze sporttaken met hun eigen specifieke kledij zijn voorbeelden van hoe de modewereld zich steeds beter gaat integreren in de sportwereld.

Lees meer over:

Onze partners