Modestudent Eduard Both blaast de sok nieuw leven in: 'Ik ga verder dan een leuke print of kleurtje'

25/04/17 om 15:48 - Bijgewerkt op 30/04/17 om 09:52
Uit Knack Weekend van 26/04/17

Eduard Both (23) is laatstejaarsstudent mode aan de Academie van Antwerpen. Hij lanceerde dit seizoen een collectie sokken onder de naam Creative Anonymous Projects (CAP).

Modestudent Eduard Both blaast de sok nieuw leven in: 'Ik ga verder dan een leuke print of kleurtje'

© Johan Jacobs

"Ik was niet van plan een eigen merk te beginnen. Het is eerder een idee van mijn vriend. Hij kende iemand met een sokkenfabriek in Thailand en stelde voor om van de breistalen van mijn afstudeercollectie sokken te laten maken. Ik stootte op hoge opstartkosten en minimumoplages die ik nooit zou halen. Ik vond dan zelf een producent in Frankrijk. Toen ik mijn eerste technische tekeningen doorstuurde, zeiden ze 'dat gaat niet' en 'je weet toch dat dat niet mooi zal zijn'. Ik ben toen alles daar gaan uitleggen. Er zijn veel merken op de markt die sokken maken, maar eigenlijk doen ze er zo weinig mee. Hoogstens een leuke print of kleurtje. Je kunt er nochtans alle kanten mee uit als je speelt met breitechnieken: door één steek te veranderen krijg je al een heel andere sok.

Magali - Creative Anonymous Projects.

Magali - Creative Anonymous Projects. © Creative Anonymous Projects

Ik ben met mijn prototypes naar de mensen van Renaissance gestapt, om te weten of ze er commerciële mogelijkheden in zagen. Ze hebben meteen een mooie bestelling geplaatst. Intussen hebben we zes verkooppunten in België, en liggen we naast merken als Marni en Acne Studios. Enkele maanden geleden leerde ik iemand uit het designteam van Paul & Joe kennen. Hij vond onze sokken zo leuk dat we er mochten ontwerpen voor hun herfst / wintercollectie. Het was allemaal heel last minute, de sokken moesten in twee weken klaar zijn, en ik had een tussentijds toonmoment op school, maar het is gelukt. Ik ben blij dat we hebben doorgezet."

capstudio.be

Onze partners