Modellenagentschap uit New York wil mythe doorbreken dat mode en islam niet samengaan

14/09/16 om 12:35 - Bijgewerkt om 16:12

Underwraps Agency uit New York werd opgericht door Nailah Lymus, een ontwerpster die wil tonen dat mode en islam wél een match made in heaven zijn. Nu de modeweken volop aan de gang zijn, is het interessant te kijken hoe de moslimgemeenschap een plaats kan vinden in de mode-industrie.

Modellenagentschap uit New York wil mythe doorbreken dat mode en islam niet samengaan

© Facebook

Toen Lymus enkele jaren geleden begon te werken in de mode-industrie als stilsite vond ze maar weinig aansluiting tussen de modewereld en haar geloof. Er waren wel enkele moslima's die in de verschillende lagen van de industrie aan het werk waren, zoals supermodel Iman, maar veel respect voor het islamitische geloof kon ze niet terugvinden. Ze kreeg het idee dat het algemene gevoel was dat islam en mode en glamour niet compatibel zijn.

Moslima's kleden zich meestal zedig en bedekken vaak hun lichaam en haar. Toch is het meer een houding dan een kledingkeuze. 'In de Koran zijn er weinig richtlijnen te vinden over hoe we ons zouden moeten kleden', licht Lymus toe in de The New Yorker. 'De meer conservatieve boerka is bijvoorbeeld niet verplicht. Bovendien moet zedig ook niet timide betekenen en kunnen kleurrijke stoffen en rijkelijke versieringen gerust gecombineerd worden met het islamitische geloof.'

Markt

Rapporten getuigen dat de moslimwereld zo'n tweehonderdzesenzestig miljard dollar uitgeeft per jaar aan mode. Economisch gezien zou het dus vreemd zijn om deze markt niet aan te boren. Volgens een studie van professor Reina Lewis aan de het London College of Fashion gebruiken moslima's ook vaak mode om aan te tonen dat ze een plaats hebben in onze moderne wereld. Door er modieus uit te zien, laten ze zien dat ze weinig verschillen van westerse vrouwen.

Maar ook voor de jonge moslimmeisjes is het van groot belang dat ze meer meisjes zoals zijzelf zien in modecampagnes en op de catwalk. 'De puberteit is een moeilijke periode, waarin veel meisjes zich niet goed in hun vel voelen. Het gevoel krijgen erbij te horen is dus belangrijk', stelt Lymus.

Inclusief

Voor haar modellenagentschap Underwraps Agency gaat Lymus vooral op zoek naar meisjes en vrouwen met een uitgesproken persoonlijkheid. Dat is wat een goed model nodig heeft, stelt ze. Standaard modellenmaten zijn van minder groot belang voor het modellenagentschap Underwraps Agency.

Niet alle modellen die vertegenwoordigd worden door het agentschap zijn overigens moslima en ook niet alle modellen bedekken hun haar met een hoofddoek. Welk geloof de modellen aanhangen maakt niet uit, maar ze onderscheiden zich van conventionele modellen door een zedigere stijl. Zo heeft ook een Joods meisje een contract bij het agentschap, omdat ze zich meer op haar gemak voelt bij de richtlijnen van Underwraps Agency.

Na de modeweken zullen we ontdekken of dit soort agentschappen bijdragen aan een grotere diversiteit op de catwalk. Die was de voorbije jaren immers bedroevend laag, al kende het vorige seizoen een kleine vooruitgang.

(LP)

Onze partners