Modehuizen verkiezen weer echte modellen

30/04/10 om 12:36 - Bijgewerkt om 12:36

Bron: Knack Weekend

Het huwelijk tussen celebrities en de modewereld lijkt stilaan over zijn hoogtepunt heen.

Modehuizen verkiezen weer echte modellen

© epa

Het huwelijk tussen celebrities en de modewereld lijkt stilaan over zijn hoogtepunt heen. Voor de herfst-en wintercampagnes doen de grote luxehuizen weer massaal beroep op echte modellen.

"Ik heb een attitude nodig, en die komt van een fantastisch ervaren model", zegt Stefano Pilati, die samen met model Daria Werbowy de volgende campagne voor Yves Saint Laurent inblikt, aan Woman's Wear Daily. "Modellen voelen de kleren en maken ze relevant vanuit mode-oogpunt. Sterren hebben een uitstraling die de kleren al snel overschaduwt."

Tijdelijk fenomeen"Ik denk dat celebrities slechts een tijdelijk fenomeen waren", zegt Frida Giannini, creatief directeur bij Gucci, die model Raquel Zimmerman gekozen heeft voor haar wintercampagne. "Het probleem is dat veel actrices met één bepaalde film geassocieerd worden. Ik heb liever een sterk, neutraal gezicht dat niet met een imago verbonden is".

OverexposureOok Karl Lagerfeld werkt voor zijn merken Chanel, Fendi en zijn eigen label met modellen. "Ze hebben de juiste look en klasse", aldus de designer. De enige uitzondering is Vanessa Paradis voor Chanel. Zij is het gezicht van Rouge Coco lipstick en van de volgende campagne voor Chanel-handtassen.

"Eigenlijk zijn er niet zoveel geschikte beroemdheden waaruit te kiezen valt", aldus Lagerfeld. "Bovendien zorgt hun overexposure in de blaadjes ervoor dat mensen ze ook wat beu gezien raken. Ik hou van modellen en er zijn zeer goede op dit moment".

Wisselend commercieel succes

Mode-en cosmeticahuizen boeken trouwens wisselend succes met bekende gezichten. "We werkten met Amerikaans acteur James Fraco voor een mannenparfum en met een model voor de Flora-campagne. Het was allebei een succes", aldus Giannini. "Er is dus geen regel. Je moet gewoon nadenken over de boodschap die je wil overbrengen en wie je consument is".

Volgens Robert Ferrell, directeur van modellenbureau Marilyn in Parijs kunnen sterren wel degelijk een impact hebben op de verkoop. "Maar hun rol moet geloofwaardig zijn en zin hebben. Het is niet omdat je een Academy Award gewonnen hebt, dat je ook de winst van een bedrijf de hoogte in stuwt".

Modellen zijn goedkoper

Dat modehuizen weer vaker een beroep doen op modellen heeft ook te maken met de crisis. Want met een celebrity verdubbelt of verdrievoudigt het budget. Bovendien nemen bedrijven in een onzekere economische context hun toevlucht tot 'vaste waarden'.

Ann Heylens.

Lees meer over:

Onze partners