Marc Jacobs slaat geld uit graffitistunt

14/05/12 om 15:31 - Bijgewerkt om 15:31

Bron: Knack Weekend

Graffitikunstenaar Kidult besmeurde zijn gevel met graffiti. Marc Jacobs antwoordt met een T-shirt.

Marc Jacobs slaat geld uit graffitistunt

De Franse graffiti-artiest Kidult besmeurde de boetiek van Marc Jacobs in het New Yorkse Soho met graffiti. De Amerikaanse modeontwerper nam een foto, ontwierp een T-shirt en slaat nu geld uit het ongewenste voorval. In grote roze letters prijkt dinsdagochtend het woord 'art' op de voorgevel van de Marc Jacobs-boetiek in Soho, het werk van de Franse graffiti-artiest Kidult. De medewerkers van Marc Jacobs schrobden de letters er zo goed en zo kwaad mogelijk weer af, maar niet vooraleer ze een foto genomen hadden van de besmeurde winkelgevel. De Franse graffitikunstenaar was niet aan zijn proefstuk toe. Ook de boetieks van Céline en Hermès in Parijs moesten er al aan geloven.

Maar Marc Jacobs zou zichzelf niet zijn, als hij niet erg gevat zou reageren op dit lastige voorval. De Amerikaans modeontwerper kondigde de feiten via de sociale mediasite Twitter aan met de vermelding 'Art Jacobs @ Marc Jacobs'. Zodra hij de stunt wereldkundig gemaakt had, ontwierp Marc een zuurstokroze T-shirt met daarop een foto van de met graffiti besmeurde gevel. Voor de exuberante prijs van 536 euro biedt hij de T-shirts nu aan.

Zeg het met een T-shirt

Daarmee gaf de Amerikaanse modeontwerper Kidult lik op stuk. Die laatste reageerde razend op Twitter: "@MarcJacobsIntl... ??? LET'S PLAY, but we don't play the same rules!"(sic). Later noemde hij Marc Jacobs op Twitter ook nog een kapitalistische dief. Waarschijnlijk vindt de graffitivandaal dat hij recht heeft op een deel van de winst. Een twijfelachtige redenering, want met zijn graffitidaad bracht hij schade toe aan privaat eigendom en dat is nog steeds strafbaar.

In maart van dit jaar bracht Marc Jacobs ook al een T-shirt uit toen zijn volledige lentecollectie gestolen werd op de Eurostar tussen Parijs en Londen. Op Twitter beloofde hij toen een beloning aan al wie tips had over de mysterieuze verdwijning. Daarna lanceerde hij een Wanted-campagne. Hoewel er niets bekend was over het uiterlijk van de dief, bracht Marc een T-shirt uit met daarop een fictieve robotfoto. Of hoe de Amerikaanse modeontwerper het graag met een T-shirt zegt.(JK)

Lees meer over:

Onze partners