Luxelabel Gucci wordt 90 jaar

11/04/12 om 17:14 - Bijgewerkt om 17:14

Gucci is al negentig jaar een van 's werelds populairste luxelabels.

Beroemde fans, helse familie-intriges en iconische producten vormen de cocktail die schuilgaat achter het succes van Gucci, al negentig jaar een van 's werelds populairste luxelabels.

Het verhaal van een van de meest tot de verbeelding sprekende luxemerken begint als een American dream. De jonge Italiaan Guccio Gucci opent in Firenze 1921 een lederwarenboetiek, waar verfijnde smaak gecombineerd wordt met het vakmanschap van de beste lokale ambachtslui. De zaak bloeit en Guccio's zonen Aldo, Vasco en Rodolfo stappen ook in het familiebedrijf.

Zij helpen mee aan de internationale groei en breiden het aanbod uit met accessoires en kleding. Als Guccio sterft in 1953, is ook de derde generatie mee aan boord. Maar dat verloopt niet zonder slag of stoot. In de jaren 1980 wordt de familie geplaagd door vetes en intriges waar de scenaristen van The Bold & the Beautiful een puntje aan kunnen zuigen. Afgunst, hebzucht, fraude en zelfs moord brengen het merk in gevaar.

In 1993 verkoopt de Guccifamilie haar aandelen aan een investeringsmaatschappij en komt het bedrijf in vreemde handen.

Amerikaanse invasie

Tom Ford tekent al sinds 1990 de damescollecties van het bedrijf dat zichzelf probeert her uit te vinden door de klassiekers opnieuw te lanceren. Dat lukt pas echt met de komst van zakenman Domenico De Sole in 1994. Diens zakenneus en het creatieve oog van Tom Ford blijken een succesvolle combinatie: Ford geeft Gucci een sexy flair, De Sole zet een geoliede marketingmachine op poten. De stomende reclamecampagnes van Mario Testino doen de rest. Het gouden duo houdt ook grote kuis in het huis: ze kopen alle licenties terug en herlanceren het merk met een sausje van sensualiteit en seks dat wereldwijd gesmaakt wordt.

Terwijl Gucci op de catwalk veel bijval oogst en iedereen erbij wil zijn, gaat het er achter de schermen verhit aan toe. In 1999 lanceert luxeconglomeraat LVMH een aanval op de aandelen van Gucci, waarvan het succes een ernstige concurrentie vormt voor de eigen labels zoals Louis Vuitton en Dior. De Sole en Ford vinden in concurrent Pinault-Printemps-Redoute een witte ridder die het merk na veel getouwtrek uiteindelijk toch in zijn stal haalt. Maar wanneer Henri Pinault en zijn dreamteam het niet eens geraken over een contractgeschil, stapt het duo Ford-De Sole op in 2004.

Back to the roots

De sexy signatuur van Ford was zo verweven geraakt met het Gucci-DNA, dat iedereen dacht dat het merk zonder de flamboyante Ford zou doodbloeden. Maar de zaken bleven draaien: het imago bleek ijzersterk en het merk was een stabiele machine die zonder sputteren doorging. De discrete Frida Giannini, die haar strepen al had verdiend bij Fendi en die sinds 2002 op de handtassenafdeling werkte bij Gucci, werd hoofd van de accessoires.

Toen haar collega's Allessandra Facchinetti en John Ray het lieten afweten, nam ze er eerst de damesmode en een jaar later de mannenmode bij. Tegen 2006 was ze algemeen creatief directeur.

Anno 2012 passeert alles via haar: de modelijnen, de accessoires, de parfums... tot de inrichting van de boetieks, de opening van het Guccimuseum, de speciale collectie en de festiviteiten voor de negentigste verjaardag van het merk.

Sofie Albrecht

Lees meer over:

Onze partners