Enrique Loewe Roessberg (° 1829, Duitsland), begint in 1846 in de Calle Echegaray in Madrid een klein atelier in fijne lederwaren. Hij wordt de favoriet van de koningshuizen, de adel, de intellectuele en artistieke wereld, en de bourgeoisie. Bij zijn dood rond de eeuwwisseling is Loewe in Spanje het merklabel voor prestigieuze leermode.


In 1947 krijgen zijn nazaten de rechten om de New Lookcollecties van Christian Dior te verkopen in Spanje. In de jaren zestig starten Enrique Loewe Lynch (de vierde generatie) en zijn vader met eigen collecties, maar het duurt tot de jaren zeventig – als de jonge talenten Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en Laura Biagiotti beurtelings het merk met hun ideeën injecteren – dat Loewe uitgroeit tot een referentiepunt in de modewereld. Intussen zijn er Loewezaken in Londen (Bond Street), Japan, Hong Kong, Singapore, Brussel.


De mode wordt geleidelijk aan belangrijker, maar leder blijft het sterproduct, de steunpilaar van Loewe. Het aanbod breidt uit: kasjmier, zijde, juwelen, accessoires, het eerste parfum L. (1972). In de jaren tachtig verschijnen de maatpakken, dassen en accessoires voor heren. De zonnebrillen zien het licht in 2000. Na dertig jaar vinden tien nieuwe mannen- en vrouwengeuren hun weg. De laatste I Loewe You dateert van Valentijn 2006.


In 1996 koopt LVMH het bedrijf over en stelt Narcisso Rodriguez aan als ontwerper. Na vier jaar verlaat Rodriguez Loewe om voor zijn eigen huis te werken. In september 2001 sluit Loewe een driejarig contract af met Jose Enrique Ona Selfa, een Spaanse ontwerper die geboren werd in Brussel. Intussen is zijn contract al twee keer vernieuwd. In 2008 wordt Stuart Vevers aangeworven als nieuw creatief brein. Een paar van de meest prestigieuze klanten van Loewe zijn Catherine Zeta Jones, Lauren Bacall, Kirk Douglas, Bill Clinton, José Carreras, Gabriel García Márquez, Charlize Theron, David Beckham en zowat alle koninklijke families van Europa. (GT)

www.loewe.es

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content