Lancering Marni at H&M in Antwerpen

08/03/12 om 13:47 - Bijgewerkt om 13:47

Knackweekend stond mee in de wachtrij op de Antwerpse Meir.

Vandaag hangt de collectie die modehuis Marni voor H&M ontwierp voor het eerst in de rekken. Knackweekend vervoegde voor dag en dauw de moedige modeliefhebbers in de wachtrij.

Steeds wanneer H&M een samenwerking met een bekende ontwerper aankondigt staat de modewereld even op haar kop. Uren voor de opening staan er ongeduldig trappelende mensen voor de winkeldeuren, en de echte fanatiekelingen schuiven soms al van de dag ervoor aan om hun favoriete stuks te kunnen bemachtigen.

Om half zeven is het echter redelijk rustig aan de Antwerpse Meir Square. De grote massa blijft voorlopig nog weg; slechts drie silhouetten zitten in de ochtendschemering opgewonden te keuvelen. "Wij waren hier al om kwart voor zes", zeggen Elien en Paulien. "Ik heb zelfs een overlevingspakket bij", grapt Paulien terwijl ze een boterham in de lucht steekt. Elien ging wel al vaker enkele goedkopere designeritems scoren bij H&M maar voor Paulien is het haar ontgroening. "Dit is de eerste collectie waarvoor ik mijn wekker op vijf wilde zetten", schokschoudert ze. Lilly, de derde vrouw die het vroege uur wist te trotseren, is het opstaan ondertussen gewoon. "Ik ben al bijna iedere keer geweest, dus ik weet dat je moet aanschuiven om zeker te zijn dat je nog voldoende keuze hebt", zegt ze. "Ik hoop straks naar huis te kunnen gaan met het bolletjeskleed, en misschien ga ik zelfs even bij de mannen kijken."

Naarmate we zeven uur naderen stromen er meer mensen toe. Om iets na zeven worden er immers polsbandjes uitgedeeld waarmee je op een toegewezen uur in groepjes van twintig de winkel kan betreden. "Dat systeem is er niet altijd geweest", legt Marianne Nerinckx, persverantwoordelijke voor H&M België en Luxemburg uit. "We vinden dit wel eerlijker: wie het eerst komt aanschuiven is ook zeker dat hij of zij als eerste naar binnen mag."

In de winkel zelf is een heus shopeiland afgezet waar mensen de volledige collectie kunnen bekijken en bemachtigen. Ieder groepje krijgt een kwartier de tijd om kledingstukken uit te zoeken en te passen, daarna wordt het eiland steeds weer opgeruimd door de winkelverantwoordelijken. Dat moet ook, want het gaat er best hevig aan toe. Mensen spurten naar hun favoriete items en trekken soms in het midden van de winkel alles uit om toch maar geen tijd te verliezen met het passen. Hoe houdt H&M in zo'n heisa het hoofd koel?

"Eigenlijk bereiden we ons op een dag als vandaag niet veel meer voor dan wanneer we een van onze andere campagnes zouden starten", vertelt Nerinckx. "De Marni launch heeft van het personeel evenveel aandacht gekregen als de lancering van onze broekencampagne die momenteel loopt." Terwijl Marianne haar uitleg doet onderbreekt een vrouw haar om te vragen of ze "alsjeblieft" een handtas uit de collectie voor haar opzij wil laten zetten, wat uiteraard geweigerd wordt. "We kunnen nooit voorspellen hoe druk het wordt", gaat Marianne onverstoorbaar verder. "Alles hangt af van de designer. Tijdens de lancering van de Versace kampeerden mensen echt voor de deur, maar Marni is minder bekend dus de toestroom zal iets geleidelijker gaan. Het eindresultaat zal echter wel hetzelfde zijn: lege winkelrekken", lacht ze. "Mensen zijn meer en meer geneigd om ontwerpers die ze niet kennen op te zoeken op het internet. Ik merk echt wel dat onze klanten zich nu beter voorbereiden; ze bekijken op voorhand al heel goed wat ze willen en stevenen recht op hun doel af."

Het is de shoplustigen overigens niet enkel om de grote naam in de neklijn te doen. "Natuurlijk is het fijn om op deze manier designerstukken op de kop te tikken", zegt Kevin die zijn winkeltas net heeft volgeladen met enkele dassen en zomerse shorts. "Maar ik zou deze items niet kopen moesten ze van belabberde kwaliteit zijn. Ik heb bijvoorbeeld kleding van de Matthew Williamsonlijn die ik nog steeds kan dragen." Ook Lilly beaamt: "Het kan natuurlijk van collectie tot collectie verschillen, maar ik heb meestal goede ervaringen met de kwaliteit van deze kleding. Trouwens, modeverslaafd als ik ben, weet ik dat ik altijd weer zal zwichten." (KS)

Lees meer over:

Onze partners