Knitwear blijft populair: 'Ik zie het als mijn missie om te tonen dat mensen verlangen naar een tijdperk zonder massaproductie'

26/04/16 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:08

Het begon met een breimicrobe die ze opliep dankzij haar moeder en grootmoeder, maar Solange Cools zag het groter. Met het label 'Scarves & Stuff' wil ze haar plekje in de modewereld veroveren. 'Waarom twintig dezelfde saaie truitjes in je kast hebben hangen, wanneer je net zo goed kan investeren in een aantal unieke en vooral duurzame statement pieces?'

Knitwear blijft populair: 'Ik zie het als mijn missie om te tonen dat mensen verlangen naar een tijdperk zonder massaproductie'

© Scarves & Stuff by Solange

Waarom heb je de stap gezet naar een eigen knitwearlabel?

Solange Cools: 'Mijn eigen label opstarten was een organische en tegelijk logische keuze. Mijn passie voor knitwear heb ik geërfd van mijn grootmoeder Mitteke en mijn moeder Vera. Ik zag hen vroeger de meest exclusieve stuks breien. Dat moet besmettelijk geweest zijn, want niet lang daarna liep ik ook enthousiast met breinaalden rond.

Later creëerde ik mijn eigen knitwear die vrienden en familie met trots droegen. Hun reacties waren zo positief dat ik mij afvroeg of ook anderen ook zo enthousiast zouden zijn. De sprong wagen met mijn sample collection onder het label 'Scarves & Stuff by Solange' was geen eenvoudige stap om te zetten, maar ik ben echt blij dat ik het aangedurfd heb. Met dit label kan ik namelijk de passie van drie generaties delen met iedereen die blij wordt van modieus kwaliteitshandwerk.

Ik zie het als mijn missie om aan te tonen dat mensen verlangen naar een tijdperk zonder massaproductie. Niemand vergeet dat speciale moment toen oma hen een zelfgebreide sjaal voor Kerst cadeau deed. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat mensen terug willen keren naar een tijd waarin de kwaliteit van de stoffen en de techniek niet ter discussie staat. Nostalgie in de vorm van luxueuze, handgemaakte (interieur)accessoires voor de 21ste eeuw.'

Een originele, handgemaakte zitzak.

Een originele, handgemaakte zitzak. © Scarves & Stuff by Solange

Knitwear is 'hot'. Hoe wil jij het verschil maken? Waarom moeten mensen kiezen voor jouw label?

'Bij 'Scarves & Stuff by Solange' kan je terecht voor meer dan de 'typische' cardigans alleen. Ik maak - helemaal met de hand - ook interieuraccessoires zoals zitzakken, kussens en dekens. Maar, wat voor je kleerkast geldt, geldt ook voor je huis: less is more. Waarom twintig dezelfde saaie truitjes in je kast hebben hangen, wanneer je net zo goed kan investeren in een aantal unieke en vooral duurzame statement pieces? Dat is echt het kernidee achter mijn label en de collecties.'

Zal het lukken om alles zelf te blijven doen? Of zijn er al uitbreidingsplannen?

'Ik werk fulltime als HR manager en combineer het met mijn knitwearlabel. Het is hard - vaak dag én nacht - werken, handwerk is nu eenmaal heel arbeidsintensief. Er kruipen makkelijk tientallen uren in het maken van een stuk. Al is er voor mij ook een stuk ontspanning mee gemoeid. Wanneer ik start met breien, dan verdwijnt de stress en voel ik de drukte wegebben.

Het is wel zo dat ik al mijn vrije tijd aan het label besteed. Dat wil zeggen: wol inkopen, ontwerpen maken, breien, bestellingen en leveringen opvolgen, mijn collectie op de markt brengen. Net omdat het iets van mij is, wil ik het niet uitbesteden. Helaas beseffen mensen die intensiteit niet altijd, daarom wil ik hen net bewust maken dat het productieproces van een kledingstuk geen evidentie is. Mijn filosofie is: 'Wanneer mensen bereid zijn te betalen voor een handgemaakt product, moet ik hen dat ook kunnen leveren, van begin tot eind'.'

Een knitwear tas.

Een knitwear tas. © Scarves & Stuff by Solange

Hoe ga je te werk bij het kiezen van je garen? Probeer je hier aandacht te besteden aan duurzame materialen?

'Ik kies alleen voor duurzame en natuurlijke materialen zoals mohair, alpaca, zijde en merinowol. De manier waarop draad wordt geproduceerd, is een belangrijke factor in mijn keuze voor een bepaalde leverancier. Daarom kies ik voor producenten die meewerken aan het "Trace your yarn"-verhaal. Daarmee kan je de wol die je koopt helemaal traceren tot aan hun oorsprong, helemaal tot aan het schaap of de geit.

Alles begint bij een kwaliteitsvolle draad. Mohair is bijvoorbeeld het haar van de angorageit, heeft wat weg van zijde en glanst supermooi. Dat maakt mohair perfect voor luxueuze weefsels. Mensen betalen voor handwerk en moeten kwaliteit in de plaats krijgen.'

Lees meer over:

Onze partners