Kelderen strengere Chinese maatregelen de luxelabels?

© Cartier

Zullen luxemerken als Louis Vuitton, Hermès en Cartier hun afzetmarkt in China in de toekomst zien slinken? Volgens de Britse Vogue zorgen de strengere maatregelen dat de luxe-uitgaven dalen.

Zullen luxemerken als Louis Vuitton, Hermès en Cartier hun afzetmarkt in China in de toekomst zien slinken? Volgens de Britse Vogue zorgen de strengere maatregelen dat de luxe-uitgaven dalen.

Hoewel heel wat sectoren wereldwijd het zwaar te verduren kregen met de economische crisis in 2008, konden luxemerken de woelige watertjes doorspartelen dankzij de Chinese markt. Louis Vuitton bijvoorbeeld haalt ongeveer 25 procent van zijn inkomsten bij de Chinezen, voor Cartier is dat 35 procent en Omega 45 procent. Bij luxe accessoiremerk Hermès zou het zelfs gaan om meer dan de helft van zijn wereldwijde inkomsten.

Luca Solca, een economisch analist, stelt het zo: ‘Enkele jaren geleden had een vermindering in de Chinese consumptie geen enkel gevolg gehad. Maar nu kan deze evolutie een ware schokgolf veroorzaken.’. Deze hypothese zou wel eens waarheid kunnen worden, nu de Communistische partij de luxe-uitgaven poogt te beperken.

Een machtswissel aan de top van de regerende Communistische partij leidde vorig jaar tot nieuwe regelgeving. De machtshebbers wilden een einde maken aan het gebruiken van ‘publieke middelen’ bij de aankoop van luxegoederen. Het kan vreemd klinken, maar Chinese politici kopen met het publieke geld heel wat luxegoederen aan om als geschenk te geven aan collega’s. Maar dit heeft al tot heel wat gevallen van corruptie en machtsmisbruik geleid. Iets wat men dus wil tegengaan, met een daling van de luxemarkt tot gevolg. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content