Jonge ontwerpers over het Belgische modelandschap

27/05/13 om 14:10 - Bijgewerkt om 14:10

Bron: Knack Weekend

Naar aanleiding van de nakende eindejaarshows, ging Knack Weekend langs bij twee modestudenten. Waarom hebben ze mode gekozen en hoe zien zij het modelandschap verder evalueren?

Jonge ontwerpers over het Belgische modelandschap

In juni stellen naar jaarlijkse gewoonte de laatstejaars studenten van alle grote modescholen hun collectie voor. Ze werden jarenlang klaargestoomd en laten nu aan de wereld hun ultieme ontwerpen zien. Toch is mode allesbehalve een evidente studiekeuze. Na de faillissementen van enkele Belgische topontwerpers is namelijk pijnlijk duidelijk geworden dat talent alleen niet altijd volstaat. Het is niet evident om in deze economische tijden een succesvol label uit de grond te stampen en toch blijft mode een droom van velen.

Knack Weekend ging daarom praten met twee studenten die voor mode gekozen hebben. Laura Lemaitre is een tweedejaarsstudent aan de Mode Academie in Antwerpen en Bas Bossaerts zit in zijn derde jaar mode aan het KASK in Gent.

Waarom hebben jullie voor de richting mode gekozen?

Laura: "Toen ik mijn diploma Vrije Kunsten behaalde, wist ik dat ik nog verder wou doen. Ik was al lang geboeid door mode, maar wist niet goed waar te beginnen. Op aanraden van vrienden en familie, besloot ik een poging te wagen aan de Mode Academie in Antwerpen. Ik had sowieso al enkele reserveplannen klaar staan omdat ik nooit had gedacht dat ik zou slagen voor de toelatingsproeven. Ik was dan ook met verstomming geslagen toen bleek dat ik mocht starten. Ik hoop dat ik de opleiding tot een goed einde kan brengen, zodat ik een stap verder kan zetten in de modewereld."

Bas: "Er is altijd al een interesse geweest, maar het was toch eerder toevallig dat ik met de modewereld in contact ben gekomen. Enkele jaren geleden had ik als model een bijbaantje en langzaam maar zeker begon ik mode te volgen via het nieuws, artikels en tentoonstellingen. Toen ik een onderwerp moest kiezen voor mijn eindwerk in de middelbare school, besloot ik een eigen collectie te ontwerpen. Deze ervaring beviel me enorm, maar toch twijfelde ik nog tussen mode en architectuur. Wat me in beiden sectoren aanspreekt is de structuur en vormgeving, maar ik heb minder interesse voor de materialen die bij de realisatie van bouwwerken aan bod komen. Daarentegen, de enorme voldoening die ik putte uit de ervaring en het resultaat van mijn eindwerk, en het groeiende respect voor het vakmanschap, maakte dat ik - ondanks het vallen en opstaan - mijn studies echt in de moderichting wou voortzetten."

Hoe zien jullie de modewereld verder evolueren? Zijn jullie hoopvol voor de toekomst van modeontwerpers?
Laura: "Ik denk dat de grens tussen kunst en mode dunner zal worden, de focus zal nog meer verschuiven naar elite en exclusiviteit. Ik denk dat het als beginnende ontwerper belangrijk is om je te onderscheiden van het massa-aanbod dat reeds aanwezig is. Zo is de grens tussen modeontwerpers en celebs zeer dun geworden. Je hiervan kunnen onderscheiden en iets starten dat toch de aandacht weet te trekken, dat is van belang. Het is eigenlijk heel dubbel, langs de ene kant moet je goed op de hoogte zijn van wat het publiek wil en hoe je ze moet bereiken, langs de andere kant moet je je kunnen onderscheiden en jezelf blijven en een publiek vinden dat bij je past."

"Ik droom er stiekem wel van om een doorbraak als ontwerper te realiseren en om ooit mijn eigen collectie en winkel te hebben, maar ik ben realistisch. Eenmaal afgestudeerd, zal ik eerst bij een bureau moeten werken en ervaring opdoen."

Bas: "Het is inderdaad allesbehalve gemakkelijk om tegenwoordig nog 'iemand' te zijn in deze wereld. Natuurlijk is het ergens diep vanbinnen wel een droom om een eigen label van de grond te krijgen, maar we blijven realistisch want zonder het nodige starterskapitaal is dat een zeer onwaarschijnlijke zaak. Ik begin daarom ook vanaf september met stages. Een jaar geleden had ik de kans om bij een groot modehuis in Parijs stage te lopen, maar dat bleek niet combineerbaar met mijn studies. Ik heb toen gekozen voor school, maar heb daar nu toch spijt van aangezien ik veel liever alles zou leren in de praktijk. Ik hoop dat mijn stages ooit overlopen in een vaste positie."

Wie zijn jullie voorbeelden in de modewereld?
Laura: "In België zijn dat Dries Van Noten, Raf Simons voor Dior en de laatste Tricot van Christians Wijnants."

Bas: "Op Belgisch vlak zijn het de twee heren bij Dior, Raf Simons en Krisch van Assche. Niet zozeer omdat ze bij Dior werken, maar omdat ze in hun eigen collecties zo veel interessants en vernieuwend naar boven brengen. Iets wat volgens mij echt nog ontbreekt bij mannen mode."

"Internationaal gezien ga ik zonder twijfel voor Riccardo Tisci. Wat hij doet op vlak van vernieuwing, herinterpretatie en innovatie in mode is ongelooflijk. Persoonlijk vind ik het dit seizoen iets minder en vind ik ook dat Givenchy (waarvan Riccardo Tisci de creatieve directeur is) de commerciële toer is opgegaan, maar toch blijf ik het modehuis top vinden. Luxehuizen zijn er namelijk twaalf in een dozijn, maar luxe én innovatie, dat is wat het spannend maakt."

Onze partners