Jil Sander in Japanse handen

01/09/08 om 15:00 - Bijgewerkt om 14:59

Bron: Knack Weekend

Het luxemerk wordt deel van de groep Onward Holdings.

Jil Sander in Japanse handen

© Herfstcollectie 2008 Etienne Tordoir

Jil Sander wordt verkocht. Change Capital Partners, een investeringsfonds, sloot een overeenkomst met Onward Holdings, een Japanse textielreus, en de Europese dochteronderneming van de groep, Gibo (licentiehouder en producent van een waslijst bekende merken, waaronder CK Calvin Klein, Sonia Rykiel, Paul Smith, Daks en Michael Kors). Onward betaalt 167 miljoen euro voor Jil Sander. Sinds het begin van de zomer waren er geruchten over een nakende eigenaarsruil voor het merk.

"We zijn vereerd dat Jil Sander, een luxemerk met een uitstekend design en een geest van verniewing, deel wordt van onze groep," zei Takeshi Hirouchi, de ceo van Onward, in een officieel statement. Hij voegde er aan toe dat Sander zijn portefeuille van bekende merken verstevigt en dat hij belangrijke synergiemogelijkheden ziet die de groei van Sander, Gibo en Onward kunnen bevorderen.

Jil Sander, opgericht in 1975, heeft een lange zakengeschiedenis. Het bedrijf werd in 1999 door de Duitse ontwerpster verkocht aan Prada, dat met merken als Sander en Helmut Lang een eigen luxegroep wilde uitbouwen. Patrizio Bertelli, de ceo van Prada, botste zowel met Sander als met Lang, en de overamepolitiek liep grotendeels desastreus af. Sander stapte tot twee maal toe op als ontwerpster van haar eigen merk, de eerste keer amper vijf maanden na de verkoop aan Prada. Ze werd vervangen door Milan Vukmirovic, zonder succes, en daarna (in mei 2005) door Raf Simons, die Jil Sander creatief tot nieuwe hoogtes bracht.

Prada verkocht Jil Sander aan de in Londen gevestigde investeringsgroep Change Capital Partners in februari 2006, voor een niet nader genoemd bedrag (100 miljoen euro, werd gefluisterd). Het bedrijf, dat in handen is van de Franse supermarktdynastie Halley en wordt geleid door de Belg Luc Vandevelde (ooit aan het hoofd van Carrefour en Marks & Spencer), werd in korte tijd opnieuw rendabel: van 12,9 miljoen euro verlies in 2005 tot 6,1 miljoen euro winst in 2007.

Jesse Brouns

Lees meer over:

Onze partners