Jihadi Cool: hoe mode de boodschap van IS helpt verspreiden

03/05/16 om 09:28 - Bijgewerkt om 10:12

Selfies van jongeren die trots poseren met hun T-shirt waarop de vlag van IS gedrukt staat: ze worden even snel verwijderd als ze verschijnen. Maar wat moeten we ervan denken? Kan een simpel stuk textiel de geoliede PR-machine van IS echt extra boosten? En hoe klein is de overstap van een T-shirt naar een bommengordel nu eigenlijk?

Het logo is een krachtige tool waarmee merken, bedrijven en zelfs lokale kaartclubs zich van elkaar kunnen onderscheiden. Zo'n beeldmerk herbergt immers niet alleen de zichtbare elementen -de slogan, het embleem- maar ook al het andere waar die groepering voor staat. "Nooit klaveren bijhouden" bijvoorbeeld. Of "Vrouwen drinken ons bier ook, maar enkel mannen weten waarom". Het zijn zinnen die af en toe een heel verhaal vertellen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners