Jason Denham: 'Wij willen kunst en denim zoveel mogelijk combineren'

20/04/16 om 14:58 - Bijgewerkt om 14:58

Denham is één van de weinige jeanslabels die experimenteert met de combinatie tussen denim en kunst. Wij brachten een bezoekje aan hun hoofdkantoor in Amsterdam, en volgden hen daarna naar de Denim Days, het walhalla van all things denim.

Jason Denham: 'Wij willen kunst en denim zoveel mogelijk combineren'

© Maxime Fauconnier

In Nederland houden ze er een hele andere kijk op denim op na. Terwijl we het in België nog steeds bekijken als een kledingstuk dat je 's morgens uit pure gemakzucht over je knieën hijst, is het in Nederland veel meer dan dat. Dat blijkt ook wanneer we het hoofdkantoor van denimlabel Denham in hartje Amsterdam binnenwandelen: hier zijn de mensen trots op hun spijkerbroek.

Met Denham wil Jason Denham, de man achter de jeans, dan ook een verhaal vertellen. Zijn vijf boetiekjes in Amsterdam werden niet verspreid over de ganse stad, maar werden letterlijk rond dezelfde hoek van de straat gepropt. Het lijkt een onlogische keuze, maar Denham heeft er zo zijn redenen voor. 'Het helpt ons om onze boodschap te communiceren', zegt Jason Denham. 'Elke boetiek werkt volgens hetzelfde concept, maar ziet er vanbinnen toch helemaal anders uit', verduidelijkt hij.

Kunst in denim

Maar bij Denham hadden ze nog meer gezien in jeans, namelijk kunst. Het jeanslabel werkt al sinds hun ontstaan in 2008 samen met een team van huisartiesten om ontwerpen voor hun kleding te maken. 'Wij geloven dat denim kunst is', zegt Jason Denham, 'daarom willen we die twee zo veel mogelijk samenbrengen.' Intussen is het dan ook de elfde keer dat Denham kunstenaars inzet om ontwerpen voor de nieuwe collectie te maken.

Jason Denham: 'Wij willen kunst en denim zoveel mogelijk combineren'

© SDW

Dit jaar mocht het Colombiaanse duo Juan Manuel Gomez en Laura Montaya hun artistieke visie in een ontwerp voor T-shirts gieten. Zij werken samen onder de artiestennaam De Ver Azul. 'De enige vereiste is dat ons logo - een schaar - in hun design verwerkt zit, maar hoe ze dat willen interpreteren laten we volledig aan de artiesten over', aldus Jason Denham.

Naast het ontwerp voor deze twee T-shirts gebruikten Juan en Laura ook acht Denham-jeans als canvas om een kunstwerk te maken op de Denim Days. Op dit jaarlijkse evenement komen denim-diehards van over de hele wereld samen om hun liefde voor de stof te vieren. Een andere plek waar de winkelrekken zo systematisch blauw kleuren is moeilijk te vinden. Urenlang kan je er grasduinen door de nieuwste trends op vlak van denim, maar je kan er ook je eigen jeans verven of de twee huisartiesten van Denham live aan het werk zien. 'Normaal maken we onze kunst niet op kleding, maar toen we ervoor gevraagd werden, wilden we die uitdaging aangaan', vertelt Juan van De Ver Azul. De jeans die door het toedoen van Juan en Laura zo fijn bewerkt werden, waren zaterdag aan hun publieke voorstelling toe.

Acht jeans van Denham werden door denimkunstenaars Juan en Laura bewerkt.

Acht jeans van Denham werden door denimkunstenaars Juan en Laura bewerkt. © SDW

De denim die Denham gebruikt om hun kleding te maken halen ze bij Candiani. Ook zij waren - hoe kon het ook anders - aanwezig op de denim Days. 'Denim en kunst samenbrengen is belangrijk, want we willen iets nieuws op de markt brengen', vertelt Simon Giuliani, de marketing manager van Candiani. 'Maar het is ook risky business. Als je iets fout doet, kan het er ongelooflijk cliché uitzien. Hier bestaat geen grijs, enkel zwart en wit.'

Nieuwe collectie

De Denim Days waren niet het enige hoogtepunt waar Denham naartoe leefde, ook aan een nieuwe collectie werd verwoed gewerkt. Die stelden ze maandag voor in Milaan, maar hangt volgende week al in de winkelrekken. Wij zijn alvast klaar voor nog meer baanbrekende ideeën in de denim-industrie, die liefst ook hun weg vinden naar België. (SDW)

Onze partners