Japanse artieste ontwerpt collectie voor Louis Vuitton

De psychedelische vlekken van Yayoi Kusama zullen kledij en lederen accessoires sieren.

De Japanse artieste Yayoi Kusama ontwierp in samenwerking met creatief directeur Marc Jacobs een collectie voor het Franse accessoiremerk Louis Vuitton. Het nieuws werd al aangekondigd in januari, maar recent verschenen de eerste foto’s van de psychedelisch getinte collectie. De focus zal liggen op de surrealistische vlekken, die terugkerend aanwezig zijn in de kunstwerken van Kusama. De vlekken zullen op de zijden pyjama’s, rokken, topjes, leggings, trenchcoats en lederen accessoires verschijnen. Een horloge en ketting maken de collectie compleet. Marc Jacobs hoopt dat hij de kunst van de Japanse artieste op deze manier onder de aandacht kan brengen. “Louis Vuitton heeft verkooppunten en fans over de hele wereld en ik hoop en verwacht dat deze samenwerking zoals bij andere collecties de kunst van Kusama bij een nieuw publiek zal introduceren.”

Louis Vuitton ondersteunt kunstenaars Het Franse accessoiremerk staat inderdaad bekend om zijn samenwerkingen met kunstenaars. In 2001 bracht Marc Jacobs handtassen van Louis Vuitton op de markt beschilderd met de graffitikunst van de kunstenaar Steven Sprouse. De kleurrijke variatie op het klassieke monogram is dan weer een creatie van de Japanse kunstenaar Takashi Murakami.

Met de Japanse kunstenares Yayoi Kusama werkte de creatieve directeur van Louis Vuitton ook al verschillende keren samen. Ze kreeg financiële steun van het modehuis voor de retrospectieve tentoonstelling over haar schilderijen en kunstinstallaties in het Britse nationale museum ‘Tate Modern’. In 2006 ontmoette Jacobs de 83-jarige kunstenares voor het eerst in haar studio in Tokyo. “Haar energie is gewoonweg eindeloos”, vertelt de Amerikaanse modeontwerper aan Women’s Wear Daily. “De angstvallige obsessie die aanwezig is in elk van haar schilderijen en installaties toont een wereld die nooit eindigt. Dat is wat ik bewonder aan haar en haar werk.”

Volgende maand lanceert Louis Vuitton een Iphone App, waarmee gebruikers hun foto’s kunnen versieren met de typische motieven van Kusama, zoals haar psychedelische stippen.(JK)

Het eerste deel van de collectie bestaat uit kledij en accessoires zoals een ketting en een horloge en zal vanaf 10 juli te verkrijgen zijn in de 461 winkels van Louis Vuitton. In oktober komt het tweede deel van de collectie met de lederen accessoires op de markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content