Japan is hot in modeland

05/01/13 om 10:00 - Bijgewerkt om 10:00

Bron: Knack Weekend

De wereld van de high fashion en street fashion is gefascineerd door de cultuur en stijl van Japan. Welke modehuizen springen mee op de riksja?

Japan is hot in modeland

De wereld van de high fashion en street fashion is gefascineerd door de cultuur en stijl van Japan. Overal duiken er Japanse prints en verwijzingen naar Japanse mangastrips op.

Het schattige katje Hello Kitty, Pokémon, geisha's, manga, houtsnedes, en nog veel meer Japanse cultuur van vroeger en nu vindt steeds zijn weg naar de Westerse modewereld. Tijd om deze langlevende, vaak ludieke trend eens van dichterbij te bekijken. Welke modehuizen springen mee op de riksja?

Samenwerking Gucci & Araki Hirohiko
Japanse Mangaschrijver en -tekenaar Araki Hirohiko werkte in het verleden al samen met het Italiaanse modehuis Gucci voor het Japanse modemagazine Spur. Hij tekende een mangaverhaal voor het magazine met in de hoofdrol het spin-off personage van zijn bekende reeks Jojo Bizarre Adventure, Rohan Kishibe. In het 16 pagina's tellende verhaal Rohan Kishibe Goes to Gucci, reist Rohan naar Firenze met een handtas die een aandenken aan zijn grootmoeder is. Het verhaal is verweven met de geschiedenis van Gucci en de personages zijn van kop tot teen gehuld in het Italiaanse modemerk.

Verder leverde de manga-artiest een bijdrage aan de tentoonstelling in Tokyo's Shinjuku Gucci ter ere van het 90-jarige bestaan van het merk. De Gucci x Hirohiko Araki x Spur Rohan Kishibe Goes to Gucci exhibitie toonde een levensgrootte Rohan Kishibe figuur en ontelbare tekeningen van de hand van Araki waaronder eigen modeontwerpen en tekeningen van de herfst/winter collectie van Gucci.

In 2013 vormt Araki opnieuw een team met Gucci. Ditmaal creëerde Araki een mangaverhaal, Jolyne, Fly High With Gucci, geïnspireerd door de cruise collection van Gucci's creatief directeur Frida Giannini. De Mangastrip, waarvoor Araki en Giannini nauw samenwerkten, zal vertoond worden op de etalageschermen in meer dan 70 winkels wereldwijd van 3 januari 2013 tot midden februari. De manga vertelt het verhaal van de student Jolyne Cujoh die een vintage Guccistuk erft van haar moeder en op een magische ontdekkingstocht vertrekt. De manga bevat 3D effecten en openbaart verschillende symbolische verwijzingen naar het signatuur Flora-patroon van Gucci.

De bedoeling is dat de voorbijganger wordt meegezogen in het fantasmagorische verhaal gecreëerd door Araki dat wordt vertoond in de etalages en zo overtuigd wordt om de winkel binnen te gaan en de collectie van naderbij te ontdekken. Frida Giannini vertrouwt aan WWD dat dit 'zonder twijfel een van de meest plezierige collaboraties waar ze ooit aan gewerkt heeft' is. De figuren die Hirohiko Araki bedacht heeft combineren een energie, sensualiteit en aantrekkingskracht die haar cruise collectie tot leven brengen op een leuke, levendige en prikkelende manier.

Het gebruik van in het oog springende kleuren en grafische ontwerpen inspireerden Araki meteen toen hij de cruise collectie onder ogen kreeg. Het verhaal en de personages ontstonden op een zeer organische manier en ontaarden in een bizarre, fantasiewereld vol neonkleuren, Italiaanse renaissance architectuur en eenhoorns overgoten in een sausje van bloemenpatronen.

De volledige versie van de manga zal opnieuw exclusief te bewonderen zijn in Spur Magazine en zal ook beschikbaar worden gemaakt op de Facebookpagina van Gucci.

Pokémon X Fashion Tumblr
De Tumblr Pokémon X Fashion werd opgericht in juni 2011 en is ondertussen uitgegroeid tot een cultfenomeen op het internet. De 23-jarige Canadees Francis Phommisai combineert zijn interesse in mode en zijn liefde voor de Japanse Pokémon figuren door de monstertjes te integreren in campagnes van high-end modemerken. Sommige looks en campagnes lijken wel gemaakt voor dit doeleinde. De bewerkte beelden maken duidelijk dat ook de stijl van sommige originele campagnes iets weg heeft van Japanse comic books.

De interesse in mode van Phommisai ontsproot aan een puberale obsessie met het Australische topmodel Gemma Ward, waardoor hij al zijn zakgeld aan modebladen met het model uitgaf. De blonde Gemma Ward heeft iets weg van een westerse mangafiguurtje met haar grote, wijd uiteen staande ogen.

Phommisai's interesse in mode groeide en hij begon zich creatief te uiten op het web. Zijn ludieke creaties bleven niet onopgemerkt en recentelijk reageerde zelfs Kenzo op een beeld uit hun campagne dat Phommisai bewerkte door het hoofd van het model te vervangen door dat van Team Rocket's Jessie. Gecharmeerd door deze originele bewerking tweete Kenzo: ' KENZO x Pokemon by @fphomm LOVE IT!!!'. Het is niet verwonderlijk dat Kenzo positief reageert op de grappige Tumblrpost van Phommisai aangezien het van oorsprong Japanse merk zelf ook geen verwijzingen naar Aziatische pop culture en (fantasie)wezens schuwt. Denk maar aan hun, in een minimum tempo uitverkochte, tijgertrui.

LV & Yayoi Kusama, prinses van de polkadots
De samenwerking tussen Louis Vuitton en de Japanse avant-garde kunstenares Yajoi Kusama in 2011 herinnert u zich vast nog. De 83-jarige Kusama ontwierp op vraag van Marc Jacobs een ludieke collectie voor het Franse modehuis waarin haar persoonlijke stijl - gekenmerkt door de polkadot - sterk naar voren kwam. Dit resulteerde in een bijzondere collectie van schoenen, tassen, sieraden en kledij in zwarte, rode, gele en blauwe tinten. Louis Vuitton stuurde filmpjes de wereld in waarin ze een ode brachten aan de kunstenares en hun nieuwe collectie promoten. Ondanks haar leeftijd komt Kusama nog altijd stijlvol en ludiek voor dag gehuld in polkadotprints en pruiken in allerlei vrolijke kleuren.

In datzelfde jaar ontwierp ze de excentrieke kunstenares ook zes verpakkingen voor de Juicy Tubes van Lancôme met haar kenmerkende bolletjes als terugkerend motief.

Trend voor 2013: Japanologie
Alle modebladen en blogs voorspellen dat ook het voorjaar 2013 weer in het teken van de Japanse cultuur zal staan. Overal duiken kimono's en judogi's op, en ook de Oosterse bloemenprint is weer alomtegenwoordig. Er worden sokken gedragen in platformsandalen zoals de geisha's dat deden en stoffen worden gevormd zoals echte origamikunstwerken. Zachte zijden broekpakken, jurken, rokken, bloezen en kimono's met de mooiste, Oosterse prints sierden de catwalk. De Japanse trend werd gespot bij Prada, Etro, John Galliano, Lanvin, Gareth Pugh, Lanvin en Pucci. Wij voorspellen dat we het laatste nog niet gezien hebben van de clash tussen Oost en West. (LP)

Onze partners