Is Jeremy Scott een modeontwerper of een funky herrieschopper?

© Reuters

Een felrode McDonald’s sweater, een meisjesroze op Barbie geïnspireerde look, een pull van Spongebob of een parfumflesje in de vorm van een knuffelbeer. Dit alles zijn ontwerpen van de excentrieke Amerikaanse designer Jeremy Scott. Inspirerend of ondraagbaar?

In februari van vorig jaar debuteerde Jeremy Scott als hoofdontwerper bij het Italiaanse Moschino, een label dat zich voorheen vooral richtte op ‘little black dresses’. Dat de Big Macs en frietjes op de catwalk voor verbazing en ophef zorgden, hoeft dus niet te verbazen. Sommigen keerden zelfs niet terug voor zijn volgende show, een hommage aan Barbie.

De Barbie-collectie
De Barbie-collectie© Twitter

Maar Jeremy Scott zelf snapt al deze beroering niet. ‘Eerlijk gezegd vond ik het choquerend dat de mensen mijn show choquerend vonden’, vertelt hij in een interview met The Telegraph. ‘Ik was zo blij dat ik een dialoog op gang bracht, want slechts heel weinig dingen slagen daar vandaag nog in.’ En hoe je het ook draait of keer, en of je de ontwerpen nu mooi vindt of niet, ze zijn een hype. Scott weet als geen ander hoe hij het publiek moet bespelen, gekke looks of originele combinaties zijn hem nooit vreemd geweest. Al is het, in tegenstelling tot looks van andere labels, niet altijd draagbaar. Vaak komen enkel streetstylers en excentrieke modelovers ermee weg.

Inspiratie voor jongeren

Het gegeerde iPhonehoesje.
Het gegeerde iPhonehoesje.© Twitter

De iPhonehoesjes van Moschino-McDonald’s waren meteen beschikbaar na de catwalkshow. Ze gingen als zoete broodjes over de toonbank. Scott weet dus met zijn collecties voor Moschino als geen ander jongeren te inspireren, een publiek dat anders te weinig betrokken is bij deze fashionlabels wegens een te beperkt budget. Bij de lancering van zijn parfum Toy, in de vorm van een zachte teddybeer, stonden ook ‘oudere’ fans aan te schuiven.

Is Jeremy Scott een modeontwerper of een funky herrieschopper?

Hij ziet er ook geen graten in om iemand als Barbie, een pop met onmogelijke lichaamsproporties, op te voeren als zijn muze. ‘Ik denk niet dat meisjes opgroeien en denken, nu zal ik mijn lichaam veranderen om eruit te zien als Barbie. Behalve dan die Britse vrouw die zich liet omvormen, maar voor mij is zij geen Barbie’, verduidelijkt Scott. Hij houdt ervan om discussies te veroorzaken, om over de tongen te gaan.

Een designer van het volk

‘Ik vind het niet erg als de recensenten niet van me houden. Ik wil een designer van het volk zijn, net zoals Diana de prinses van het volk was’, klinkt het plechtig. ‘Mode moet vol plezier zitten.’ Hij vindt oprecht alle inspiratiebronnen van zijn collecties leuk en gebruikt ze niet louter als gimmick. ‘Mensen die camel kleurige mantels willen, vinden bij andere merken wel hun ding. En om eerlijk te zijn, zo’n kleding is voor mij geen mode.’ (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content