Is de nieuwe koningin Letizia een zegen voor de Spaanse mode-industrie?

27/06/14 om 14:22 - Bijgewerkt om 14:22

Bron: Knack Weekend

Bij de kroning van Prins Felipe VI (46) tot nieuwe koning van Spanje op 19 juni, waren ook alle internationale ogen gericht op de nieuwe vorstin van het land, Letizia. Verschillende kranten, nieuwswebsites en bloggers waren het onmiddellijk met elkaar eens: Europa heeft een nieuwe koningin, die misschien wel eens de meest stijlvolle van alle Europese koninginnen zou kunnen zijn. Maar is dat wel zo en wat is haar rol voor de mode-industrie in haar nieuwe functie?

Is de nieuwe koningin Letizia een zegen voor de Spaanse mode-industrie?

© Reuters

Bij de kroning van Prins Felipe VI (46) tot nieuwe koning van Spanje op 19 juni, waren ook alle internationale ogen gericht op de nieuwe vorstin van het land, Letizia. Verschillende kranten, nieuwswebsites en bloggers waren het onmiddellijk met elkaar eens: Europa heeft een nieuwe koningin, die misschien wel eens de meest stijlvolle van alle Europese koninginnen zou kunnen zijn. Maar is dat wel zo en wat is haar rol voor de mode-industrie in haar nieuwe functie?

Letizia Ortiz Rocasolano (41) is een vrouw van het volk. Ze wist letterlijk op te klimmen van gewoon meisje naar prinses (toen ze trouwde met Felipe VI in 2004) tot zelfs de koningin van Spanje. Een carrièrewending waar ongetwijfeld veel jonge meisjes nog steeds van dromen.

Voor Letizia is deze droom werkelijkheid geworden en ze mag zich nu officieel de koningin van Spanje noemen. De internationale pers sprong meteen op deze gebeurtenis en ging zowel het leven van de nieuwe koningin als haar persoonlijke kledingstijl tot in de puntjes analyseren. Hun conclusie was duidelijk en consistent: koningin Letizia is de meest stijlvolle koningin van Europa! Hoe kan het ook anders met haar lange bruine lokken, haar frêle figuur en haar onberispelijke kledingstijl. Hoewel wij als Belgen misschien minder interesse hebben in het reilen en zeilen van de (internationale) monarchie, zijn landen als het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten gek op alles wat met koningen en gevolg te maken heeft.

In het Verenigd-Koninkrijk is de reden hiervoor natuurlijk niet ver te zoeken, zij hebben Kate Middleton om tal van artikels aan op te hangen. In de Verenigde Staten begrijpen we ook de fascinatie voor de monarchie, zij hebben namelijk een president, waardoor ze geen koning of koningin hebben. Met een ietwat jaloerse blik kijken ze naar het doen en laten van internationale royals. Het waren dan ook vooral Angelsaksische media die hun fascinatie voor Letizia niet onder stoelen of banken staken. Letizia straalt iets uit en dat blijft niet onopgemerkt. Maar er is ook nog een andere reden waarom er zo sterk naar haar kledij gekeken wordt. Dit wordt omschreven als het Letizia-effect.

Het 'Letizia-effect'

Intussen is er zelfs ook al sprake van een 'Letizia-effect'. Net zoals het 'Kate-effect', dat in het leven werd geroepen om de populariteit van de kleding van Kate Middleton te benoemen, is er ook een term voor Letizia uitgevonden. Dit 'Letizia-effect' zou vooral draaien om economische mode en tonen dat je ook met minder dure kledij een prima indruk kan nalaten. Dit is interessant voor een land dat zwaar heeft geleden onder de economische crisis en de rol van Letizia als stijlvoorbeeld mag hier zeker niet in geminimaliseerd worden. Tal van mensen kijken naar haar op en willen dragen wat zij draagt. Letizia is al fan van verschillende Spaanse merken, waaronder Felipe Varela, Lorenzo Caprile en Ailanto.

Zij kan er dus persoonlijk voor zorgen dat bepaalde kledingmerken, waarschijnlijk liefst nationale merken, terug uit de diepe put klauteren en economisch rendabel worden. Ze kan dit zowel doen voor de sector van de modeketens, als voor de meer 'high-end' merken. Dus op zich is het niet slecht voor de Spaanse mode-industrie dat er een nieuwe, frisse verschijning aan het hoofd staat van het land. Dit schept talloze nieuwe mogelijkheden, die Letizia nu stap voor stap zal kunnen ontdekken en zo zal ze op haar manier modelabels uit het Spaanse binnenland kunnen promoten. Zullen we haar bijvoorbeeld binnenkort zien verschijnen op de modeweek van Madrid?

Laura Van Roey

Lees meer over:

Onze partners