Interview met jonge modeontwerpster Emmanuelle Lebas: "Je moet kunnen samenwerken"

25/07/13 om 19:59 - Bijgewerkt om 19:59

Bron: Knack Weekend

Emmanuelle Lebas won in 2012 als vierdejaars modestudent aan La Cambre de Codefrisko/Pure prijs. Een terugblik.

Interview met jonge modeontwerpster Emmanuelle Lebas: "Je moet kunnen samenwerken"

© Ludo Hanton

In 2012 kreeg vierdejaarsstudent Emmanuelle Lebas van de Brusselse modeafdeling aan La Cambre voor de eerste keer de Codefrisko/PURE prijs toegekend voor haar collectie "If you bring the water, I'll bring the matches. Lebas mocht samen met de experts van Pure, Codefrisko en Benoit Bethume tijdens zijn of haar laatste jaar werken aan een volledige presentatie- en communicatiekit met een portfoliowebsite, visitekaartjes en een gedrukte voorstelling.

"Communicatie is nu eenmaal een belangrijk aspect van de job", lichtte Stijn Verlinden van communicatiebureau Pure destijds toe. "Het is een machtig werktuig om jezelf te profileren en te verkopen, zaken die voor een beginnend ontwerper essentieel zijn maar waar hij of zij misschien niet op de eerste plaats mee bezig is. Vandaar dat wij onze expertise willen koppelen aan de expertise van een jonge designer, omdat we geloven dat er op die manier de beste teams ontstaan."

Vandaag is Lebas afgestudeerd (met een knàl als we dat mogen zeggen) - ze rijfde ook met haar eindejaarscollectie 'Statuary' verschillende prijzen in de wacht, al is het voor haar allemaal begonnen met de Codefrisko/PURE prijs. Knack Weekend blikt samen met haar terug.

Waarom is deze prijs zo belangrijk? Emmanuelle Lebas: "Over het algemeen wordt de visuele identiteit tijdens onze studies een beetje opzij geschoven door een gebrek aan tijd en kennis. De prijs geeft ons de kans met een team na te denken over het beeld dat we willen overbrengen, over ons logo en globaal gezien vooral van de tips van het Codefrisko team te genieten. Pure zorgt er dan weer voor dat onze communicatie op punt staat en geeft onze publicatie een boost; toch wel erg belangrijk voor pas afgestudeerden."

Je zegt dat er weinig tijd aan wordt besteed.. moeten modestudies dan meer op het commerciële (en PR-aspect) van de job moeten focussen volgens jou? Lebas: "Ghoh, ik denk dat het goed is enkele noties te hebben van het hele PR- en communicatiegebeuren, maar dat aspect is in feite een ander beroep. Ik denk dat het voor een ontwerper heel moeilijk is om het artistieke met het communicatieve te combineren: dat vergt andere talenten, andere contacten, skills die een ontwerper misschien niet altijd heeft."


Moet je vandaag de dag dan andere dingen kunnen als designer? Steeds meer toppers gaan over de kop omdat de manier waarop ze hun zaken aanpakken niet meer rendeert.
Lebas: "De tijden zijn inderdaad bijzonder hard en we kunnen niet meer zoals vroeger nadenken over de creatie en de productie, de distributie en dus ook communicatie, die zogenaamde branding die steeds belangrijker wordt. Wie met zijn tijd mee is weet dat je daarmee rekening moet houden en dat je je moet omringen met competente mensen."

"Dus ja, je moet met mensen samen kunnen werken. Het is belangrijk om respect te hebben voor de kunde van anderen zodat je bepaalde taken kan uitbesteden aan mensen die je vertrouwt. Ik denk dat het commerciële aspect en de PR het eerste is dat je moet delegeren als je wil slagen in je opzet."


Vorig jaar heb je met je collectie een prijs gewonnen, hoe ben je sindsdien gegroeid als ontwerper? Hoe zie je dat terug in je afstudeercollectie? Lebas: "Ik vind mijn collectie van dit jaar doordachter. Ik heb echt geprobeerd mijn kleding wat meer draagbaar te maken - iets wat ik voordien nog nooit gedaan had. Ik wilde interessante kledij bedenken die ten dienste staat van het lichaam, die het lichaam tot zijn recht laten komen. Daarom heb ik ook voornamelijk comfortabele stoffen gebruikt. Mijn einddoel was dat vrouwen zich in mijn kledingstukken konden voorstellen wanneer ze de collectie zagen."

Nog plannen voor de toekomst? Lebas: "Vanaf september wordt er een selectie van mijn collectie bij Opening Ceremony in New York, Los Angeles en Londen verkocht. Ik werk dus momenteel op die productie. Daarna zal ik mijn werk rondsturen naar verschillende wedstrijden, zoals Hyères."

Bekijk het werk van Emmanuelle hier.

Ook dit jaar kon een vierdejaarsstudent van La Cambre Mode de Codefrisko/Pureprijs in de wacht slepen. Het oog van de jury viel op Louis Gabriel Nouchi - een naam om in de gaten te houden dus!

Onze partners