Interview Daily Dose of Denim “Er is nooit een excuus voor een jegging”

© Sien Josephine Teijssen for Daily Dose of Denim

Antwerpse denimlovers Marianne Lenaerts, Julie Wijckmans en Sien Josephine Teijssen hebben hun schouders gezet onder het eerste denimplatform van België: Daily Dose of Denim. Op de website ontmoeten denimmerken en jeansliefhebbers elkaar tegen een achtergrond van Belgische architectuur. Enig én enig in zijn soort: tijd voor een interview!

Hoe is het idee voor Daily Dose of Denim ontstaan?

Marianne: In mijn job in de PR kreeg ik regelmatig de vraag van merken wie nu dé denimbloggers zijn of wat hét denimplatform is hier in België en dan moet je altijd schoorvoetend toegeven dat we dat eigenlijk niet hebben…

Julie: … terwijl we er wel zeker van zijn dat er een publiek voor is.

Marianne: Precies, en ook de merken staan te springen. We hebben het platform gelanceerd in januari en hebben nog geen enkele keer zelf contact moeten opnemen met een merk: dit was duidelijk een gat in de markt

Dus puur een marketingzet of hebben jullie zelf ook nog affiniteit met denim?

Marianne: Uiteraard! Ik zou het niet doen als ik geen voeling had met het materiaal en met de lifestyle; het verhaal moet kloppen hé, anders val je door de mand. Ik draag bijna dagelijks denim, Julie ook en ik denk niet dat ik Sien ooit al in iets anders dan jeans heb gezien.

Julie: Het fijne is ook dat we het allemaal op een andere manier dragen en dat we andere stijlen en wassingen mooi vinden. Bij mij ga je veel G-star en Cheap Monday vinden, terwijl Marianne dan weer gaat voor de classics als Lee of Levi’s en Sien houdt van de vintage sfeer van BDG of Kimchi.

Kan je inschatten hoeveel denimitems je in je kast hebt hangen?

Julie: Ik heb heel veel verschillende stuks: shorts, broeken, salopettes, kleedjes, vestjes… Ik heb geen idee hoeveel dat er zijn. Ik denk dat ik een twintigtal jeansbroeken heb, maar ik heb mijn zomergarderobe nog niet naar beneden gehaald dus mijn totaal kan wel oplopen.

Marianne: Ik weet dat ik bijna aan 50 stuks zit, en dan tel ik alleen nog maar de broeken. Elke keer als ik ga shoppen kom ik thuis met een jeansbroek, ik vind dat heel gemakkelijk om te kopen.

“De jeansbroeken die nu gemaakt worden zijn niet meer zoals de jeansbroeken waar we ons vijftien jaar geleden moesten inwurmen hé”

Werkelijk?

Marianne: Natuurlijk! En je kan je tegenwoordig ook heel goed laten assisteren in de winkel.

En anders is er natuurlijk ook nog altijd de jegging…

Julie:“Oh no she didn’t!”

Begrijppen jullie dan niet dat sommige mensen denim niet comfortabel vinden maar wel willen gaan voor een jeanslook?

Julie: De “jeanslook”? Is er dan iemand die zich laat misleiden door een jégging?

Marianne: “If you can’t stand the heat stay out of the kitchen” (hilariteit) Even serieus: de jeansbroeken die nu gemaakt worden zijn niet meer de jeansbroeken waar we ons vijftien jaar geleden moesten inwurmen hé, in bijna ieder model zit stretch, dat is geen excuus.

Julie: Er is nooit een excuus voor een jegging.

Interview Daily Dose of Denim
© Sien Josephine Teijssen for Daily Dose of Denim

Goed, geen jeggings dus. Andere denim musthaves?

Julie: De skinny, de boyfriend en de mom jean, die laatste ga je nog veel zien in 2015. Ook witte denim is volgens ons een must-have item voor de komende zomer. En flared jeans, nu de hele seventies revival eraan komt.

Marianne: Voor mannen gaan de jeans meer en meer skinny. Ik ben geen supergrote fan van jog denim voor mannen, tenzij het heel stoer gecombineerd wordt: met boots, een mooie jas, een knit… Denim wordt ook meer en meer couture: daar zit nog een hele grote groeimarge.

“Denim wordt ook meer en meer couture en daar zit nog een hele grote groeimarge”

Bepaalde merken die we in de gaten moeten houden?

Marianne: Ghoh zoveel. Ik denk nu meteen aan Faustine Steinmetz, een heerlijk label uit Londen dat al zijn items met de hand maakt en zo iconic pieces op een heel nieuwe manier interpreteert.

Dragen jullie op een bepaalde manier zorg voor jullie denim?

Marianne: Ik koester ze, maar ik ben geen freak die haar jeansbroeken nooit zal wassen als je dat bedoelt. Het lijk me ook wat vies, nooit je jeans wassen en dan een hoekje in je kleerkast hebben waar uw jeanskes wat liggen te stinken (lacht) Maar over kleerkast gesproken: ik vouw mijn jeansen niet op: ik leg ze in de lengte.

Julie: Oh nee, ik vouw ze ook niet, die hangen op een speciaal broekenrek bij mij, al heb ik gelezen dat het beter is om je jeans op te rollen.

Hoe komen jullie bij de mensen die jullie fotograferen?

Julie: Onze foto’s zijn drieledig: we willen een toffe collectie in beeld brengen zonder dat het te commercieel wordt, we willen iemand die wij interessant vinden in de kijker zetten én we willen een inspirerende locatie tonen. Aan die voorwaarden moet een shoot voldoen.

Marianne: Het mag ook nooit geforceerd zijn: de mensen die wij portretteren zijn echt wel jeansliefhebbers. Anders kunnen we evengoed beroep doen op een modellenbureau.

Interview Daily Dose of Denim
© Sien Josephine Teijssen for Daily Dose of Denim

Wat willen jullie met DDOD bereiken, los van het creëren van inspirerende content voor likeminded jeansliefhebbers?

Julie: Dat mensen het vanzelfsprekend vinden dat wij bestaan. In Nederland leeft denim enorm, het is een hele levensstijl en er bestaan verschillende denimplatformen daar, maar hier worden we nogal vaak miskeken voor een outfitblog, terwijl dat toch niet de lading dekt, zeker niet met wat we nog in de pijplijn hebben zitten.

“In België is een jeans gewoon een kledingstuk, in Nederland is het een hele levensstijl”

Hoe komt het dan dat denim niet leeft in België?

Marianne: Dat is een vraag die ik mezelf ook al heel lang stel maar wanneer ik die aan de verkeerde mensen stel, antwoorden ze allemaal”jamaar ik heb wel een jeansbroek!” (lacht)Dat bedoel ik daar dus niet mee.

Julie: In België is het gewoon een kledingstuk, terwijl het in Nederland echt een lifestyle is.

Marianne: Precies, mensen houden echt in de gaten wie met welke materialen werkt, welke releases en cuts er zijn. Het is een hele vibe en er zit een hele community achter, dat verschil is groot. Ik wil helemaal niet pretenderen dat wij de grote voortrekkers gaan zijn op dat gebied – daarvoor zitten wenog niet lang genoeg in de scene – maar ik zou het wel leuk vinden dat er eens iets beweegt en dat denimliefhebbers zich ook kenbaar maken. Als wij daar een rol in kunnen spelen: heel graag.

(KS)

Interview Daily Dose of Denim
© Julie Wijckmans

Daily Dose of Denim zit ook op Facebook en Instagram

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content