Instagram verklapt: modefans zijn de grootste Instagramverslaafden

07/09/16 om 10:26 - Bijgewerkt om 10:25

Instagram deed onderzoek naar wie het meeste tijd doorbrengt op de app. In Europa zijn het voornamelijk de fashion addicts die scrollen, liken en volgen.

Instagram verklapt: modefans zijn de grootste Instagramverslaafden

Instagrambeeld vanop het profiel van Paul Smith © Instagram

Instagram is een succesvol platform voor modemerken die ontdekt willen worden en rechtstreekse kopers willen engageren. Dat blijkt uit enkele interessante cijfers uit een rapport van Instagram. Merken hebben social media managers in hun team, die op Instagram beelden delen van achter de schermen, op de catwalk en gloednieuwe campagnebeelden. Allemaal zaken die modefans willen ontdekken.

In cijfers

Europese Instagrammers met een interesse in mode posten drie keer meer dan andere gebruikers van de app. Ook consumeren ze vijf keer meer foto's en bekijken ze de Instagramfeed ongeveer vijftien keer per dag. Modeliefhebbers volgen ook veel meer profielen dan de gemiddelde Instagrammer. Ze drukken 2.3 keer vaker op de 'follow'-knop. Vooral Britten zijn genereus in het volgen van profielen. In Frankrijk drukken ze dan weer vaker op de like-knop.

Meer dan een op drie Instagrammers heeft aankopen gedaan naar aanleiding van posts op Instagram. Dit is goed nieuws voor merken die campagne voeren via de app en op die manier een band creëren met hun fans.

De trends

Trends spotten op Instagram is ook een goed idee. Zo waren de hashtags over volgende trends deze zomer het meest populair in Europa: denim, kant, strepen, suède en fringe. Niet alleen handig voor fashionlovers, maar ook voor de ontwerpers die willen nagaan welke trends leven onder de consumenten.

24/7

Dat modenieuws in een constante feed op onze telefoon is terechtgekomen, is nuttig voor merken en ontspannend voor sommige modeliefhebbers, maar niet iedereen is even enthousiast. Voor modemerken verhoogt dit de druk om 24/7 nieuws en beelden de wereld in te sturen. In de toch al drukke en snelle modewereld, geeft dit extra stress voor zowel jonge als gevestigde merken. Voor de modefans kan het overaanbod ook demotiverend in plaats van inspirerend werken.

Hoe het ook zij, voorlopig is Instagram een goede manier om snel trends te spotten en voor merken om fans te overtuigen om stukken aan te schaffen. (LP)

Onze partners