In beeld: de afstudeercollecties van de modestudenten van het KASK

25/06/14 om 14:04 - Bijgewerkt om 14:04

Bron: Knack Weekend

Ook de Gentse modestudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten toonden tijdens Movement#21 hun afstudeercollecties aan de buitenwereld. Het defilé vond dit jaar voor het eerst plaats in de Eskimofabriek. De show werd afgesloten door de drie masterstudenten, die stuk voor stuk veelbelovende collecties aflevereden.

In beeld: de afstudeercollecties van de modestudenten van het KASK

© Alexander Popelier

Ook de Gentse modestudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten toonden tijdens Movement#21 hun afstudeercollecties aan de buitenwereld. Het defilé vond dit jaar voor het eerst plaats in de Eskimofabriek. De show werd afgesloten door de drie masterstudenten, die stuk voor stuk veelbelovende collecties aflevereden.

Bij de collecties van de tweede bachelor vielen vooral de ontwerpen van Heleen Van Valckenborgh ('In Bloom'), en Helena Samyn (mama na woa homme goan?) op.

De derdejaars toonden dat ze al erg draagbare silhouetten kunnen creëren, zonder creativiteit uit het oog te verliezen. Voor ons waren vooral de collecties van Elise Kopec, Sarah Driesmans, Maaike Van den Abbeele, Charlotte De Maesschalck en Elze Lambrecht echte toppers.

De jury die masterstudenten Julie Vanelderen, Ann-Sofie Merlier en Nele Berckmans beoordeelt, bestond onder meer uit andere Margareta van den Bosch, creatief adviseur bij H&M, ontwerpster Yaz Bukey en auteur en ontwerpster Betony Vernon.

Julie Vanelderen - don't turn the light on

Julie Vanelderen haalde haar inspiratie bij de film 'A Streetcar Named Desire' van Elia Kazan. Vooral het personage Blanche DuBois in deze prent, gebaseerd op een theaterstuk van Tennessee Williams, en haar hang naar het ontsnappen aan de realiteit, inspireerden de masterstudente voor haar afstudeercollectie 'don't turn the light on'.

De zin 'I don't want realism. I want magic! Yes, yes, magic. I try to give that to people,' galmt door de boxen tijdens de show van Julie. Dit citaat, in de film uitgesproken door Blanche, vat het uitgangspunt van de collectie perfect samen. De ontwerpster werd ook geïnspireerd door kunstenaars zoals Gerhard Richter, Johan Grimonprez en Martin Parr. Ieder ensemble gaat dan ook terug op een van hun werken.

De kleuren van de lijn evolueren van donker naar licht. Dit veruiterlijkt de psyche van de vrouw die ze in gedachten had tijdens het ontwerpen. De eerste stukken ogen mysterieus, sexy en bestaan uit zwart en goud. Naarmate de show vordert, zien we meer lichte kleuren zoals lichtblauw en roze. Ook vangen enkele glinsterende details het licht. Het lijkt wel alsof we naar een - erg modieuze - zonsopgang aan het kijken zijn. We zijn meteen verkocht door deze collectie die een duidelijk verhaal vertelt en begeestert door haar mysterieuze toets.

Ann-Sofie Merlier - please do disturb

De lichtgrijze, asymmetrische jurk uit deze collectie willen we onmiddellijk in onze kledingkast hangen en koesteren. Haar minimalistische lijn 'please do disturb' baseerde zich op teksten van Sigmund Freud over hysterie en spasmen. Ook de kunst van Arnulf Rainer en de literatuur van Virginia Woolf haalt ze aan als inspiratiebronnen. Haar ontwerpen werden gecreëerd voor een vrouw die erotiek uitstraalt, maar ook krankzinnigheid. Doorzichtige stoffen, diepe uitsnijdingen en assymetrische lijnen kenmerken de stilistisch prachtige collectie.

Nele Berckmans - eruv

Nele liet zich op haar beurt inspireren door de joods-orthodoxe gemeenschap waar ze mee in aanraking kwam tijdens haar stage bij Christian Wijnants in Antwerpen. De collectie 'eruv' veruiterlijkt de dualiteit van het geloof dat autoriteit en aanvaarding tegenover elkaar stelt door het gebruik van vrolijke, felle kleuren in combinatie met zedige silhouetten. Het moment waarop de jongeren in de joods-orthodoxe cultuur voor een kruispunt staan en kunnen kiezen tussen het pad volgen of een eigen weg inslaan, ziet Nele als een positief moment. Vandaar de hoopvolle, frisse kleuren in plaats van een klassiek donker pallet. De laagjes en geslotenheid van de collectie sluit dan weer wel aan bij de klassieke klederdracht van de gemeenschap.

Vooral de eerste look, in de prachtige tinten nachtblauw en smaragdgroen, deed ons hart sneller slaan. Voort vonden we ook de vrolijke combinaties van prints, tartan, plastiek en felle kleuren geslaagd.

Dat we van deze drie jonge wolven nog veel zullen horen, lijkt ons duidelijk.

Lotte Philipsen

Lees meer over:

Onze partners