Hoe 'racistische kledingvoorschriften' voor NBA-spelers de mannenmode mee gevormd hebben

05/11/16 om 14:07 - Bijgewerkt op 04/01/17 om 10:37

De kledingvoorschriften die de NBA haar spelers 10 jaar geleden oplegde werden destijds nog racistisch en beperkend genoemd, vandaag zijn ze de oorzaak van enorme endorsement deals.

Hoe 'racistische kledingvoorschriften' voor NBA-spelers de mannenmode mee gevormd hebben

D'Angelo Russell, Jordan Clarkson, Stephen Curry, James Harden © kw

Wanneer we de combinatie sportman en mode voor de geest halen denken we niet zelden aan voetballers. Dirk Bikkembergs, Louis Vuitton, Philipp Plein; het zijn merken die de spelers naast het veld bijzonder veel aandacht schenken. Maar hoewel voetballers heel wat mode consumeren (en soms model staan voor bepaalde campagnes) zijn het volgens recente berichtgeving vooral de NBA-spelers die zorgen voor vernieuwing en inspiratie bij de ontwerpers zelf. In plaats van slaafs de trends te volgen, creëren grote basketbalspelers mee die trends.

Dat bevestigt Mark Anthony Green van GQ Style. "De NBA supersterren zijn de meest stijlvolle groep atleten van het moment", aldus Green aan Rolling Stone. "De ontwerpers houden hen in de gaten."

Allen Iverson

Allen Iverson © REUTERS

Nochtans was dat lang niet altijd het geval.

Heel wat basketbalspelers dweepten met de hiphopstijl van de jaren negentig en tweeduizend, toen hiphopartiesten zich niet bepaald kleedden zoals ze dat nu doen. Wijde broeken en shirts, durags, petjes en grote kettingen om de hals - dat was hoe basketsterren zich naast het veld kleedden tot de NBA besliste dat de sport een beter imago nodig had.

Sinds Michael Jordans tweede pensioen na het seizoen van '98-'99 hadden de kijkcijfers immers flinke klappen gekregen, en toen de legendarische vechtpartij tussen de Detroit Pistons en de Indiana Pacers in 2004 de voorpagina haalde besloot NBA-commissaris David Stern om maatregelen te treffen.

Business casual attire

Bij de start van het 2005-2006 NBA seizoen werden spelers kledingvoorschriften opgelegd die Stern zelf omschreef als "business casual attire". Wanneer spelers deelnamen aan activiteiten in hun hoedanigheid als lid van de NBA (dus voor interviews, fotoshoots en wanneer ze voor en na een training of wedstrijd rond het veld gespot werden) moesten ze zich 'behoorlijk' aankleden. De NBA plaatste opzichtige juwelen en hoofddeksels op de verboden lijst.

Allen Iverson, de point guard wiens uitgesproken look getekend werd door tatoeages, hoeden en zware kettingen was niet de spreken over de nieuwe maatregelen. "Ze viseren mijn generatie - de hiphopgeneratie", aldus Iverson in een televisie-interview. Ook Jason Richardson was niet gelukkig, en noemde de kledingvoorschriften "kind of racist" in een interview met AP en zei dat ze "zwarte spelers viseerden".

LeBron James, Carmelo Anthony en Dwyane Wade

LeBron James, Carmelo Anthony en Dwyane Wade © REUTERS

Naarmate de jaren vorderden begonnen NBA-spelers de voorschriften te omarmen, allicht omdat ze geen andere keuze hadden, en zagen ze plezier in hun nieuwe 'uniform'. Zo verscheen basketkampioen Dwyane Wade op de sofa bij David Letterman in een knalgele blazer, zilveren das en grijze suede loafers.

"Wade was één van de eersten die zich inliet met high fashion," aldus GQ's Mark Anthony Green. "Samen met LeBron James was hij één van de voortrekkers van de stijlvolle garde basketbalspelers die vandaag is opgestaan." Wade vond de kledingvoorschriften bovendien een goed idee. "Toen ze ingevoerd werden beseften we van ok, we kunnen niet gewoon een joggingpak aantrekken", zei hij in 2014 in een interview. "Het werd haast een wedstrijdje onder de spelers, wie er het beste uitzag, en hoe meer je je ermee bezighoudt, hoe meer je de kleding en de materialen waaruit ze gemaakt zijn begint te begrijpen en te appreciëren. Waardoor je interesse natuurlijk alleen maar groeit."

Expensive trash

Niet alleen bij de spelers onderling, maar ook bij hun fans of spelers uit lagere divisies begon high fashion aan te slaan. Ze wilden er immers net zo succesvol uitzien als hun idolen. En daar schuilt ergens het probleem. "Heel wat mensen gebruiken hun outfit om uit te stralen hoeveel succes ze hebben, hoeveel geld ze verdienen", zegt modeprofessor Adrienne Jones aan Rolling Stone. "Soms werkt dat, maar het kan er ook uitzien als 'expensive trash'."

Toch vindt Jones de kledingvoorschriften een goed idee, al ziet zij het vooral zakelijk. "Iedereen, van de grote merken over de winkels die die merken verkopen tot de atleten die endorsement deals kunnen sluiten, verdient geld", aldus Jones.

Vandaag hebben NBA-supersterren deals met grote modelabels als Hublot en Barneys. In februari 2015 werd er de eerste NBA fashion show uitgezonden met James Harden, Klay Thompson, Chandler Parsons, DeMarcus Cousins en Zach LaVine tussen de professionele modellen. Diezelfde James Harden maakt bovendien regelmatig het mooie weer in department store Bloomingdales. Volgens Kevin Harter, die er verantwoordelijk is voor de mannenmode-afdeling vindt het niet meer dan logisch dat ontwerpers en winkels rond deze NBA-sterren zwermen. "Zij dragen niet alleen modieuze kleding, maar hebben ook het zelfvertrouwen om alles wat te mixen, om statements te maken", aldus Harter aan Huffington Post. "Ze maken mode weer fun voor mannen."

#SomethingSimple #SquadUp #FromNothingToExtraOrdinary #StriveForGreatness

A photo posted by LeBron James (@kingjames) on

Het is bovendien ook tweerichtingsverkeer. De collecties die Nike ontwerpt in samenwerking met onder andere Kyrie Irving, Kevin Durant, Kobe Bryant of LeBron James staan de spelers toch toe om sneakers (nochtans verboden door de code) te dragen omdat ze hun weg naar high fashion winkels en de internationale modeweken vinden en tegenwoordig helemaal ok zijn om onder een knap gesneden pak of designerjeans te dragen.

Mode-ontwerpers baseren zich al langer op streetstyle om hun collecties beter te doen verkopen, dus kijken ze uiteraard ook naar wat grote NBA-spelers om hun schouders hangen en welke looks opgepikt worden door hun fans. Dit geeft de supersterren de vrijheid om toch een beetje van hun eigenheid in hun kledingstijl te steken, een recht dat hen tien jaar geleden abrupt werd afgenomen. Vandaag gelden ze ondanks de kledingvoorschriften als stijliconen en houden ze de mode-industrie boeiend. Een industrie van geven, nemen en scoren.

(via Rolling Stone, ESPN, Complex en Huffington Post)

Onze partners