Hoe PETA angorawol wist te bannen en wat dat zegt over modeindustrie

© Getty Images/iStockphoto

De lange haren van het angorakonijn zijn zodanig zacht en veelzijdig dat de kledingindustrie zich er jarenlang gretig aan tegoed heeft gedaan – vaak ten nadele van de diertjes die op zeer pijnlijke wijze worden kaalgeplukt. PETA bond drie jaar geleden de strijd aan met deze praktijken, en blijkt ondertussen als winnaar uit de bus te zijn gekomen – zo schrijft Business of Fashion.

Wie heeft er onlangs nog een trui van angorawol gekocht? Wanneer je deze vraag in je vriendenkring stelt zal het antwoord veeleer negatief zijn. Niet alleen omdat uw vrienden misschien ethisch shoppen, maar allicht ook omdat een angorawollen kledingstuk de laatste tijd heel moeilijk te vinden is. En dat is allemaal de schuld van/te danken aan PETA.

In 2013 ging de internationale dierenrechtenorganisatie de strijd aan met dit dierlijk materiaal middels een schockerende video van een angorakonijntje dat handmatig wordt kaalgeplukt en gemarteld. Het filmpje werd onthaald op afschuw, petities, en meer dan 100 grote merken waaronder Calvin Klein, Topshop, Uniqlo, Zara, H&M en Ralph Lauren die het gebruik van angorawol uit hun productieproces schrapten – wat de handel angora ook drastisch deed kelderen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In 2010 exporteerde China (de grootste producent van angora afkomstig van angorakonijnen) volgens het International Trade Centre nog voor 23 miljoen dollar aan angora, in 2015 was dat bedrag gezakt naar 4,3 miljoen dollar – een daling van haast 80 %. Ondertussen verlaagde ItaliĆ«, een gigantische importeur van angorawol en het land met de beste textielverwerkingsbedrijven, zijn bestelling angora naar 2,1 miljoen dollar – een daling van 77% in vergelijking met hun bestelling van 9.2 miljoen dollar in 2010.

Het is een drastische ommezwaai en een resultaat dat beter was dan PETA ooit had kunnen hopen. De organisatie laat immers wel vaker confronterende filmpjes van dierenleed op de massa los – hoe komt het dan dat dit filmpje zoveel succes had?

“We kregen vaak te horen dat heel wat mensen gewoon niet wisten wat angorawol was, waar het vandaan kwam. Ze dachten dat het een synthetisch materiaal was”, zegt Yvonne Taylor van PETA aan Business of Fashion. “De methode waarbij dieren levend worden kaalgeplukt -wat overigens ook bij vogels gebeurt om hun dons te verzamelen- was zodanig schockerend voor mensen dat ze het massaal zijn beginnen delen. Uiteraard hebben we deze filmpjes ook aan de grote modemerken laten zien, maar het waren de klanten die de beweging in gang hebben gezet.”

Voor alle duidelijkheid: de bedrijven die het meest geviseerd werden waren afkomstig uit China, waar live plucking nog steeds een veelgebruikte methode is. De meeste angoraboerderijen in Europa en de Verenigde Staten knippen of scheren hun konijnen, zoals dat bij schapen zou gebeuren – al is ook dĆ t volgens sommigen nogal omstreden.

Wie angorawol door de machine wil laten rollen heeft daar vƩƩl haren voor nodig, waardoor je uiteindelijk moet gaan fokken en de diertjes in erbarmelijke omstandigheden zullen moeten leven.

De manier waarop PETA erin geslaagd is om angorawol grotendeels te bannen zegt niet alleen iets over hoe de dierenrechtenorganisatie de laatste jaren gezien wordt door de mode-industrie – die PETA vroeger afschilderde als een bende extremisten. Ook hoe de consument van tegenwoordig consumeert komt hierdoor aan het licht. Mensen zijn zich veel meer bewust van wat ze kopen, eten en dragen dan tien jaar geleden, en wat vroeger gold als statussymbool kan vandaag een smet op je blazoen zijn. En daar plukken niet alleen PETA, maar ook de dieren zelf de vruchten van.

(KS via Business of Fashion)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content