Hoe hiphop door de jaren heen de catwalk veroverde

02/10/17 om 00:00 - Bijgewerkt om 16:52
Uit Knack Weekend van 06/09/17

Jarenlang heeft de mode de hiphopcultuur van de catwalks geweerd: die passie voor blingbling en vervalste logo's pasten niet in het klassieke luxeplaatje. Maar er is veel veranderd sinds Run DMC ruim dertig jaar geleden een hit scoorde met My Adidas.

Hoe hiphop door de jaren heen de catwalk veroverde

The Sugarhill Gang © GF

1977

Diana Ross

Diana Ross © GETTY IMAGES

Hiphop ontstaat op de fundamenten van disco en r&b: de eerste echte raphit, Rapper's Delight van The Sugarhill Gang, in 1979, is een productie van Sylvia Robinson, disco- diva in de seventies. De rappers dragen op dat moment veeleer banale kleren. Diana Ross is zowat de enige zwarte zangeres die in die periode gekleed wordt door gevestigde ontwerpers als Bob Mackie (dito voor haar platenhoezen, waarvoor ze een beroep doet op gerespecteerde modefotografen van Francesco Scavullo tot Victor Skrebneski).

1987

Tupac Shakur en gevolg op de Versaceshow.

Tupac Shakur en gevolg op de Versaceshow. © GF

Run DMC begint de traditie van rappers die citeren uit hun kleerkast met de cross-overhit My Adidas, uitgebracht in 1986. Er hoort een endorsement deal bij ter waarde van een miljoen dollar: een première voor een hiphopgroep. In 1988 heeft sneakerfabrikant Reebok een van de eerste mainstreamcampagnes die rechtstreeks verwijzen naar de hiphopcultuur, met een muur vol graffiti en door rap geïnspireerde spelling: Reeboks Let U.B.U. (de modellen, daarentegen zijn allemaal blank).

1997

Zangeres Aaliyah poseert voor een campagne van Tommy Hilfiger Jeans, en helpt dat merk doorbreken. Rappers en hiphop-entrepreneurs als Russell Simmons, Sean Combs of Jay-Z verkennen de wereld buiten de grenzen van de muziek. Resultaat: streetwearlabels als Rocawear, Sean John, FUBU en Phat Farm. Legende Tupac Shakur loopt mee als model voor de zwarte ontwerper Karl Kani, en voor Versace (vergezeld van zijn vriendin en bodyguards), in 1996.In 1999 rapt LL Cool J in een commercial voor winkel- keten Gap.

Pharrell Williams

Pharrell Williams © GETTY IMAGES

2007

Het heeft even geduurd, maar de luxesector ontdooit dan toch. Pharrell Williams ontwerpt zonnebrillen en andere accessoires voor Louis Vuitton, en Kanye West tekent sneakers voor de Franse luxegigant. West toont zich in 2009 voor het eerst op de Parijse modeweek. Met in zijn schaduw: Virgil Abloh, later de stichter van veredeld streetwearlabel Off White. Onder meer Givenchy, Versace en Balmain omarmen hiphop. Dat merk je aan hun mode, maar net zo goed aan hun front rows.

2017

Hiphop en mode zijn intussen bijna volledig met elkaar versmolten. A$AP Rocky rapt over Raf Simons, en is te zien in twee campagnes van Kris Van Assche voor Dior Homme. Rihanna en Kanye West worden beschouwd als respectabele ontwerpers, op gelijke voet met gewezen popster Spice Beckham. Bij Haider Ackermann steelt Nicki Minaj de show met zonnebril van Véronique Leroy én een ontblote borst. Alessandro Michele van Gucci 'citeert' de mode van Dapper Dan, die back in the days joggingpakken maakte met de vervalste logo's van luxelabels als Gucci en Vuitton, en daar door die labels voor werd vervolgd. Om maar te zeggen: het kan verkeren.

Virgil Abloh (oprichter van Off White) en Kanye West in Parijs.

Virgil Abloh (oprichter van Off White) en Kanye West in Parijs.

Nicki Minaj

Nicki Minaj © GF

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info