Havaianas viert 50e verjaardag met UNICEF-sandaal

30/04/12 om 10:15 - Bijgewerkt om 10:15

Bron: Knack Weekend

In samenwerking met Missoni lanceert Havaianas ook een capsulecollectie.

Havaianas viert 50e verjaardag met UNICEF-sandaal

Het Braziliaanse sandalenmerk Havaianas viert zijn 50e verjaardag. In 1962 zagen de teenslippers, die geïnspireerd zijn op de Japanse Zori, voor het eerst het daglicht. De volledige opbrengsten van de teenslippers, die Havaianas speciaal voor de 50e verjaardag van het merk ontwierp, gaan naar de internationale kinderrechtenorganisatie UNICEF. Wie de wit-blauw gekleurde teenslippers van Havaianas aankoopt, steunt dus meteen ook verschillende ontwikkelingsprojecten in Brazilië.

Een halve eeuw geleden kwam het eerste paar Havaianas op de markt. Het onmiskenbare korrelige patroon van de intussen wereldberoemde Braziliaanse flip-flop haalt zijn oorsprong uit het feit dat de eerste Havaianas geïnspireerd waren op de Zori. Deze typische Japanse sandalen, die voornamelijk op de rijstvelden gedragen werden, hadden stoffen bandjes en een zool gemaakt op basis van rijstkorrels.

Havaianas verovert Europa De Havaianas waren al lange tijd een Braziliaans icoon, vooraleer ze ook populariteit verwierven op het Europese continent. Voor de wereldbeker voetbal van 1998 ontwierp het merk een paar teenslippers in de kleuren van de Braziliaanse vlag en met een klein Braziliaans vlaggetje op het voetbandje. De Braziliaanse voetbalgoden wonnen de beker niet, maar de Havaianas groeiden uit tot een wereldberoemd Braziliaans symbool.

Het afgelopen decennium werden de Braziliaanse teenslippers gespot aan de voeten van talrijke bekende Hollywoodsterren. Sindsdien groeiden de Havaianas wereldwijd uit tot een must-have zomer-item. In 2008 veroverde het merk ook het Europese continent met een eerste winkel in Madrid. Intussen worden de sandalen in meer dan 60 landen verkocht.

Havaianas lanceert een Missoni-slipper

Het merk Havaianas staat onder meer bekend voor zijn geslaagde samenwerkingen met verschillende ontwerpers. Zo ontwierp juwelier H.Stern een paar Havaianas, afgewerkt met goud en ingelegd met diamanten. Kortom, een paar flip-flops dat je beter niet achterlaat op het strand.

Dit seizoen gaat Havaianas voor de tweede keer de samenwerking aan met het Italiaans modemerk Missoni. De zolen van de havaianas zijn voorzien van de typische zigzag Missoni-print. Bovendien zijn de slippers milieuvriendelijk, want ze zijn gemaakt uit recycleerbaar materiaal. (JK)

De Havaianas ontworpen voor UNICEF kosten 20 euro. De Missoni-Havaianas kosten 55 euro. Beide ontwerpen zijn vanaf midden mei verkrijgbaar op de webshop en in de verschillende winkels van het merk

Lees meer over:

Onze partners