Hannah Jinkins, winnares HMDA16: 'Het is heel belangrijk om dat rauwe kantje te kunnen bewaren'

08/12/15 om 08:15 - Bijgewerkt om 09:23

Hannah Jinkins is de winnares van de H&M Design Award 2016. Concreet wil dat zeggen dat de 24-jarige Britse momenteel 50.000 euro rijker is én dat ze een capsulecollectie in samenwerking met H&M mag gaan ontwikkelen. Weekend.be greep de ontwerpster snel bij de arm voor een interview, vooraleer heel de wereld haar wil spreken.

Een foto die is geplaatst door H&M (@hm) op

Lees hier meer over de H&M Design Award en het verloop van de wedstrijd

Hannah, proficiat! Je gaat een collectie met H&M ontwikkelen. Welke compromissen hoop je niet te moeten maken? Welke onderdelen van de Hannah Jinkins-esthetiek wil je bewaren?

Hannah Jinkins: "Het is voor mij heel belangrijk om dat rauwe kantje te kunnen vrijwaren. Ik denk dat dat ook inherent is aan wat ik doe en dat zullen ze ook wel weten. Los daarvan ben ik heel zenuwachtig - op een goede manier! - om samen te werken met H&M. Het is een combinatie die ik me tot voor een kwartier geleden niet echt kon voorstellen."

Ja, je reageerde oprecht verrast.

Jinkins: "Yeah" (lacht) "Ik draaide me gewoon om om mijn vrienden te omhelzen en plots stonden er allemaal journalisten en dacht ik 'Help! Ik kan nu even niet praten!'"

Dan heb je vast nog niet bedacht wat je met het prijzengeld gaat doen?

Jinkins: "Een beetje over gedroomd wel ja. Uiteraard zal ik het voornamelijk in mijn eigen label investeren, maar ik plan er ook mee naar Japan te trekken. Er is daar een denim mill die me voor deze collectie enorm gesponsord heeft, dan vind ik het eens zo fijn om de mensen die zo in mij geloven te ontmoeten, om meer te weten te komen over raw denim... Bovendien inspireert dat land me echt. Ik had heel wat meer Japanse referenties in mijn collectie dan enkel de denim.

Zoals?

Jinkins: "Een van mijn favoriete Japanse concepten is Kintsugi, de kunst van gebroken aardewerk te herstellen door middel van bladgoud in de naden van de scherven toe te voegen, of door de stukken bij elkaar te houden met koperen nietjes. Zo is het voorwerp nadat het stuk geweest is eigenlijk mooier dan toen het nog nieuw en onbeschadigd was. Japanners denken vaak zo, ook over kimono's, die mooier worden met de jaren en met de generaties waarop ze gedragen worden."

"Ik zie die eigenschappen ook in denim, in de manier waarop denim de identiteit van de drager laat zien, de manier waarop een ingeleefd jeansvest zoveel esthetischer is dan een nieuw jasje. heb al die elementen ook in mijn collectie proberen steken, niet alleen qua pasvorm maar dus ook via de roestkleurige "nietjes" die enerzijds het materiaal weer fixen, maar anderzijds ook gewoon een verfraaiing zijn."

Jij hebt aan de Royal College of Art gestudeerd, waar masters aangemoedigd worden om naar hun medestudenten in andere disciplines te kijken, zoals architectuur of beeldende kunst. Denk jij door die opleiding conceptueler na over mode dan bijvoorbeeld iemand die van Central Saint Martins komt?

Jinkins: "Wij hebben zeker ook wel meegekregen dat mode echt een beroep is, een job waar niet alleen talent en vakmanschap voor nodig is, maar echt in de details over hoe wat en waarom een business opstarten zijn ze inderdaad niet getreden."

Mis je dat dan niet, als jonge ontwerper die haar weg moet vinden in de industrie?

Jinkins: "Niet echt. Ik denk dat studenten meer baat hebben bij zichzelf en hun kunnen te ontdekken en hun creatieve pad uit te kunnen stippelen. Ik denk ook dat iedere kunststudent dat uiteindelijk het liefste wil doen. Gelukkig zijn er hier in Londen heel veel instellingen en organisaties die jonge mensen willen helpen met dat soort dingen."

"Ik snap wel dat het ontzettend moeilijk is voor startende designers om de balans te vinden tussen het creatieve en het meer commerciële of zelfs administratieve gedeelte van je job, maar ik denk niet dat wie toevallig wat meer economie en boekhouden heeft gehad op school beter gewapend is voor het harde leven in de industrie. Het gaat meer om hoe hard je wil werken en de mensen die je kent denk ik."

Na vandaag, Hannah, kent de hele wereld alvast jouw naam.

(KS)

Onze partners