H&M lanceert nieuwe campagne om inzameling van kleren te promoten

22/04/14 om 10:37 - Bijgewerkt om 10:37

Bron: Knack Weekend

Wist je dat als je een tas vol oude kleren binnenbrengt bij H&M, je er een kortingsbon voor in de plaats krijgt? Met een nagelnieuw filmpje wil de Zweedse modeketen hun duurzame project extra in de verf zetten. Bekijk de clip hier als eerste.

H&M lanceert nieuwe campagne om inzameling van kleren te promoten

Wist je dat als je een tas vol oude kleren binnenbrengt bij H&M, je er een kortingsbon voor in de plaats krijgt? Met een nagelnieuw filmpje wil de Zweedse modeketen hun duurzame project extra in de verf zetten. Bekijk de clip hier als eerste.

In de lente van vorig jaar startte H&M met het inzamelen van oude kleren. Ondertussen bedraagt de totale hoeveelheid teruggebrachte kledij maar liefst 5000 ton, het equivalent van 25 miljoen T-shirts. Deze kleren worden ofwel tweedehands verkocht, ze krijgen een nieuwe bestemming (bijvoorbeeld als vod) of ze worden hergebruikt om nieuwe kledij van te maken. De eerste items, waarbij de gerecycleerde kledij de grondstof is, rolden ondertussen van de band.

De 'Garment Collecting' film van de Oostenrijke fotograaf en artiest Bela Borsodi vertelt het grotere verhaal dat achter dit concept zit. Borsodi liet zich inspireren door de Japanse theatertraditie, Bunraku genaamd, en maakte een wel erg origineel filmpje om te tonen waarom dit soort projecten essentieel zijn om van de wereld een betere plek te maken.

'Don't let fashion go to waste', klinkt het bij H&M. Iets wat niet uit de lucht is gegrepen. Want wisten jullie dat van de duizenden tonnen textiel die elk jaar weggegooid worden, er maar liefst 95% door anderen kan gedragen of gerecycleerd worden. Naast het hergebruiken van ingezamelde kledij heeft H&M met zijn Conscious Collection, outfits van biokatoen, bovendien nog een bijkomend duurzaam project. (AB)

Onze partners